همشهری آنلاین: خبرنگاران به‌عنوان مشعل‌های اطلاع رسانی کشور، می توانند با انعکاس دقیق اخبار به‌عنوان منتقد و پرسشگر، دوره روشنگری افکار عمومی و توسعه همه‌جانبه و پایدار را رقم بزنند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( وب دا)؛ دکتر سید حسن هاشمی به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار(17 مرداد) در پیامی تاکید کرد:

شما خبرنگاران موظف‌ايد تااخباری در اختیار عموم بگذاريد كه درست، دقیق و معتبر باشد و نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنيد و هر آنچه که حق مردم است بدانند را از دید آنها پنهان نگذارید.

متن کامل پیام بدین شرح است:

خبرنگاران به شرافت قلم‌شان شهره‌اند و شرافت، پرچمي است بر قلم‌آنان كه به محض نوشتن به اهتزاز و جنبش درمي‌آيد. تلاشي خستگي ناپذير، بر اساس مسئوليت اجتماعي و حرفه‌اي، با هدف تامين حقوق مردم در دستيابي به اطلاعات؛ با تعهد به اين اصول، جان و جهان خبرنگار وقف مخاطبانش مي‌شود. او در آرزوي مشاركت مردم با توانمندسازي آنان، دنبال آن است فلك را سقف بشكافد و با ساختن جهاني آگاه، بالنده و تكامل جو، طرحي نو دراندازد. همين همت بلند است كه همگان خالصانه، متعهدانه و با افتخار، تلاش مي‌كنند گوي سبقت تبريك و تهنيت به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار را از يكديگربربايند.

‌من نيز مايلم از این فرصت برای سخن گفتن با شما استفاده ‌كنم تا رسالت بزرگ جامعه رسانه‌‌اي را مورد بازخواني و تاكيد قرار دهم. دين خود را هرچند اندك به مجاهداني ادا كنم كه با قدم‌هاي استوار متكي به ايمان به‌خدا، قلم‌هاي خود را براي عشق و خدمت به مردم و اعتلاي كشور به‌كار بردند هم‌چون شهيد صارمي و به كار مي‌برند هم‌چون شما. همگان آگاهند كه رويين‌تني‌تان با تكيه به اصول اخلاق حرفه‌اي حاصل شده ، و نام‌تان را در آسمان و زمين با تبعيت از اصولي چون احترام به حريم خصوصي و حفظ كرامت انساني، احترام به منافع عمومي و ارجح دانستن آن در هر شرايط و احترام به ارزش‌هاي جهاني و تنوع فرهنگ‌ها، بر پايه همزيستي جاودان كرده‌ايد. بر همگان آشكار است كه برپایهٔ اعلامیه سازمان یونسکو، شما خبرنگاران موظف‌ايد تااخباری در اختیار عموم بگذاريد كه درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می‌آوريد، پژوهش و اندیشه مي‌کنيد. نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنيد و هر آنچه که حق مردم است بدانند را از دید آنها پنهان نگذارید.

اين اصول اشاره به آن دارد كه گويي شغل خبرنگاري را برای ایفای نقش اول خلاقيت انتخاب کرده‌‌اید، به‌نحوي كه قلم‌تان، روزها و شبها، درپي گشودن پلک‌های اندیشه به سمت نور مطلق است. امحاي جنگ و تجاوز به‌حقوق ملت‌ها هم‌چون حقوق مردم غزه، ارتقاي نظم نوين اطلاعاتي و استعمار زدايي از آن، جز با آگاهي بخشي و تلاش شما براي توزيع عادلانه اطلاعات و به ويژه اطلاعات و دانش استراتژيك، ميسر نمی شود.

گاهی كه توفيق مي‌يابم از تحريريه‌اي ديدن كنم، از مشاهده خبرنگاري كه دغدغه پركردن شكاف‌هاي خبري مخاطب خود را دارد و غرق تفكر، از پنجره ذهن‌اش، به آن سوي پنجره تحريريه يعني به واقعيت نگاه مي‌اندازد، به‌وجد مي‌آيم و گمان مي‌كنم كه اينان شوريدگاني هستند كه در زندگی، هیچ تفریحی برايشان جذاب‌تر از دواندن قلم بر روی کاغذ نیست.

عزيزان، بس آگاهم كه خوردن گرد تحريريه، هيچ خبرنگاري را به قله ثروت و مكنت نرسانده است، هرچند با آگاهي از مخاطره آميز و سخت بودن شغل‌تان، با همه ايثارگري‌هايي كه به خرج مي‌دهيد، شايد از امكانات اوليه زندگي برخوردار نباشيد، كه درجاي خود بايد تامين شود، ولي شما آموزگاران بزرگي هستيد كه به‌تبعيت از دين خاتم تاكيد مي‌كنيد سنگ محك آدميت، نيازها و دغدغه‌هاي اوست، و دغدغه‌هاي برتر بي‌ترديد نزد انسان‌هاي متعالي‌ است.

تعالي جامعه راهي ندارد جز آن‌كه نويسندگان و خبرنگارانش براي سوال‌هاي جديد پاسخ‌هاي جديد مي‌يابند و زندگی به دوره‌ی کارآموزی تغيير چهره مي‌دهد كه در آن آدمي آفریدن را از خالق خود می‌آموزد و هر روز خلق جديدي را در جريده خود تجربه مي‌كند؛ چه در زندگي روزمره خود آموخته‌ايد كه آخرین حرکت قلم روی كاغذ خبر، به معنای پایان خبرنيست، بلکه به معناي آغاز نگارش خبر دیگری است كه به‌زودي بايد به كمك كلمات و كارشناسان فن به زواياي پنهان و تاريك نور بيندازيد و به كشف حقيقتي نوين نايل شويد. از اين منظر اثر هر رسانه، به‌مثابه جهاني جديد، کارگاه خلاقیت شماست كه از اندیشه تان تراوش مي‌كند. ولي آيا زندگي بدون نگرش و خلاقيت شما امکان پذیر است؟

كماكان اميد دارم، دیدگاه شما مزه زیبایی‌ها را در ذهن مخاطبان‌تان بچشاند، هويت تاريخي گذشته،‌ حال و جديدشان را ثبت و ضبط ‌كند و قانونمندي‌هاي نويني را در زندگي روزمره به معرفي بنشيند و اين‌همه آن‌جا اهميت مي‌يابد كه با معرفي گزاره‌ها و عملكردها ، به ما بگويید کجای مسیر نیازمند اصلاح است . و اين خود به‌معناي رهايي از سرگرداني و عدم تكرار اشتباه، و رفتن به سوي تحکیم امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه و تنویر افکار عمومی نسبت به حوادث و رخدادها است.

با اين رويكرد است كه در وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكي انتقادهايتان را چون سرمه به چشم مي‌كشيم و هر يك را نعمتي براي خود و مردم مي‌دانيم. از اين منظر افكار شما و قلم‌تان محرم اسرار ملت و مسئولان است، و بر اساس اصل برائت در قانون اساسي، همگي خودي محسوب مي‌شويد و تمام همت‌مان بر اين است براي آن كه تجربه تلخ بي‌اعتمادي و سرمايه‌سوزي گذشته تكرار نشود، همواره در كنارتان باشيم و شما را نيز به‌عنوان مشعل‌هاي اطلاع رساني كشور، با انعکاس دقیق و انتقاد مفید به‌عنوان منتقد و پرسشگر داشته باشيم تا از خلال تحقق پرسمان واقعي، دوره روشنگري افكار عمومي و توسعه همه‌جانبه و پايدار را رقم بزنيم. از حوصله‌اي كه به خرج داديد سپاسگزارم.

روز خبرنگار بر شما فرهيختگان عرصه اطلاع رساني مبارك

  • دكتر سيد حسن هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
کد خبر 268019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha