شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
۰ نفر

مراسم افتتاحیه ششمین جـشنـواره فـرهـنـگی دانشجویان علوم‌پزشکی سراسر کشور با حضور وزیر بهداشت، معاون دانشجویی وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.

بیمارستان

به‌گزارش ايسنا، دكتر سيدحسن هاشمي ضمن تبريك روز پزشك گفت: هيچ دولتي در حوزه سلامت بدون پيشگيري موفق به انجام وظايف نخواهد بود. پيشگيري هم ميسر نخواهد بود مگر با خودمراقبتي و ارائه آموزش‌هايي كه در اين زمينه به مردم كمك كند.

هاشمي با بيان اينكه توجه به موضوع مصرف روغن يكي از مواردي است كه در امر پيشگيري مورد توجه است، اظهار كرد: هفته گذشته خبري مبني بر اين مطرح شد كه بيش از 35درصد مرگ‌وميرها در كشور به‌دليل بيماري‌هاي قلبي و مصرف روغن است. وزير بهداشت با تأكيد بر اينكه توجه مردم نسبت به امر سلامت با 3-2دهه گذشته قابل مقايسه نيست، گفت: همانطور كه مردم توقع دارند مسئولان مشكلات شان را ببينند و در جهت رفع آنها گام بردارند، مردم هم بايد خودشان به مشكلات و سلامتي خود و خانواده توجه نشان دهند. هاشمي با اشاره به آغاز هفته دولت گفت: دانشجويان هم بخشي از دولت هستند. به‌خصوص اين دولت كه يك دولت سلامت‌محور است.

آقاي دكتر روحاني نيز بيش از ديگر روساي جمهور كشور، به موضوع سلامت توجه و كمك كرده‌اند زيرا هزينه‌هاي كمرشكن بهداشتي و درماني جزئي از مشكلات مردم است. وزير بهداشت تأكيد كرد: همراهي رسانه‌ملي در ارتقاي سلامت منجر به صرفه‌جويي بخش مهمي از هزينه‌هاي مادي حوزه سلامت مي‌شود. دكتر هاشمي گفت: اميدواريم دولت يازدهم بتواند به قول‌هايي كه قبل از انتخابات به مردم داده، با دعاي خير مردم جامه عمل بپوشاند. وي گفت: اعتماد مردم به پزشك سنگ‌اول بناي درمان است وگرنه اهداف ما در حوزه پزشكي پيش نمي‌رود.

  • لزوم محتواي غني براي برنامه‌هاي سلامت صدا و سيما

دكتر هاشمي با بيان اينكه برنامه‌هاي سلامت در صدا و سيما احتياج به محتوا دارد، گفت: اميدواريم بتوانيم در اين زمينه از نقطه نظرات كارشناسان مجرب استفاده كنيم. اين قول را مي‌دهيم كه در حوزه تخصصي براي تأمين محتوا همكاري كنيم. به گفته وزير بهداشت نيروهايي از وزارت بهداشت كه در قالب طرح، خدمت مي‌كنند، توانمندي‌هايي براي توليد محتوا دارند. دكتر هاشمي افزود: در بخش‌هايي كه دولت توانسته گره‌اي از كار مردم بگشايد، بايد موفقيت‌هاي نظام معرفي شود. كاستي‌ها را نيز بايد معرفي كرد البته به‌نحوي كه باعث نااميدي مردم نشويم. وي گفت: البته با شعار و خلاف واقع گفتن نيز نبايد مردم را اميدوار كرد. حتما صدق و سلامت، اساس كار همه ما چه در عمل و چه در بيان است.

وي با اشاره به اجراي طرح تحول سلامت در سال‌جاري گفت: در قانون اساسي ذكر شده كه سلامت حق مردم است و همه بايد به آن دسترسي داشته باشند، ولي متأسفانه افراد محروم در جامعه زيادند. در سياست‌هاي ابلاغي نظام سلامت از سوي مقام معظم رهبري ذكر شده كه پيوست سلامت براي بسياري از شهرها بايد تعريف شود.

به گفته دكتر هاشمي، متأسفانه هم‌اكنون در حدود 10ميليون نفر حاشيه نشين در اطراف شهرها زندگي مي‌كنند و در هيچ كدام از قوانين بودجه و برنامه‌هاي توسعه جايگاهي به‌منظور ارائه خدمات براي اين قشر تعريف نشده است. وزير بهداشت ادامه داد: طرح تحول سلامت به نوعي به بخشي از اين مشكلات توجه مي‌كند. اگرچه در حوزه‌هايي موفق و برخي اوقات ناموفق بوديم، ولي براي قضاوت زود است. با اين حال توانستيم 8بسته خدمتي حوزه درمان را در اين طرح اجرا كنيم و مهم‌تر از همه ميزان پرداختي از جيب مردم را كاهش دهيم.

  • برنامه وزارت بهداشت براي جبران كمبود تخت‌هاي بيمارستاني

وزير بهداشت از جزئيات طرح وزارت بهداشت براي جبران كمبود تخت‌هاي بيمارستاني خبر داد و گفت: قصد داريم با همكاري و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي به رفع كمبود تخت‌هاي بيمارستاني بپردازيم. به گزارش مهر به نقل از خانه ملت، دكتر سيدحسن هاشمي درباره تمهيدات وزارت بهداشت براي جبران كمبود تخت‌هاي بيمارستاني، افزود:‌ در اين راستا قرار است سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حوزه درمان را داشته باشيم.

وي با يادآوري دليل ورود بخش خصوصي براي جبران كمبود تخت‌هاي بيمارستاني، ادامه داد: اعتبارات وزارت بهداشت براي جبران اين كمبود كافي نيست و بدون‌شك با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي مي‌توان اين معضل را تا حدودي رفع كرد. بعد از ورود اين بخش درصدد هستيم 25 تا 30درصد تخت‌ها با نرخ بيمارستان‌هاي خصوصي سرويس داده شود و بقيه تخت‌ها نيز به نرخ دولتي به ارائه خدمت بپردازند. به‌طور مثال اگر بيمارستاني 600تختخوابي ساخته شود 200تخت اين بيمارستان مي‌تواند با نرخ خصوصي پوشش داده شود و 400تخت آن با نرخ دولتي. وي گفت: به‌دليل كمبود اعتبارات ناچار به ورود و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي هستيم تا بتوان مشكلات اين حوزه را رفع كرد.

کد خبر 269724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha