سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی با بیان این که بدون استفاده از ظرفیت رسانه اجرای مأموریت‌ها در حوزه بهداشت و درمان امکان پذیر نیست گفت: در یک سال گذشته سازمان صدا و سیما همراه و پشتیبان وزارت بهداشت بوده است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ دکتر هاشمی در همایش افق رسانه افزود: سلامت در کنار امنیت، دو نعمت بزرگ خداوند است که به انسان ارزانی شده است.

وزیر بهداشت با بیان این که در سومین سال از برنامه پنجم توسعه کار را در وزارت بهداشت آغاز کردیم؛ به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله اشاره و اضافه کرد: طبق این برنامه که تقریباً نیمی از آن گذشته است باید از نظر تولید علم، بهداشت و سلامت و عدالت و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در جایگاه اول منطقه باشیم.

وی گفت: در قانون اساسی هم تعمیم بیمه‌ها از درآمدهای عمومی از وظایف دولت است.

وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود موفقیت‌های بسیار زیادی داشته است به طوری که در حوزه بهداشت و درمان 95 درصد روستاییان و صد در صد افراد ساکن در شهرها به خدمات اولیه بهداشتی و درمانی دسترسی دارند البته هنوز شرایط مطلوب نیست و اشکالات کار بی شمار و خیلی زیاد است.

دکتر هاشمی افزود: افزایش امید به زندگی 17 سال در خانم‌ها و 15 سال در آقایان افزایش داشته، مرگ و میر کودکان زیر 5 سال کاهش 75 درصدی و مرگ و میر مادران 90 درصد کاهش داشته است.

وزیر بهداشت گفت: در تولید دارو در کشور قدم های موثری برداشته شده است به طوری که 95 درصد داروهای کشور را در داخل تولید می کنیم و اگر مواد اولیه را مستثنی کنیم حدود50 درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود.

  • ضرورت تهيه پيوست سلامت براي طرح‌هاي اجرايي

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سخنان خود به بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های سلامت کشور نسبت به 25 سال پیش پرداخت و گفت: این شاخص‌ها مرگ و میر مادران، شیرخواران و کودکان زیر پنج سال را شامل می‌شود.

سید حسن قاضی زاده هاشمی در سی و هشتمین نشست افق رسانه افزود: سال 57 مرگ و میر مادران، 240 در صد هزار بود که در سال 90 به 22 در صد هزار رسید، اما از این نظر، در حال حاضر در منطقه در رتبه هفتم هستیم.  در شاخص مرگ و میر شیرخواران و کودکان زیر پنج سال در منطقه چهاردهم هستیم.

وزیر بهداشت گفت: امید به زندگی از سال 1335 که 37 سال بود، افزایش یافته، و هم اکنون به 70 تا 73 سال ارتقا یافته، اما هنوز رتبه ما در منطقه مدیترانه شرقی، یازدهم است.

دکتر هاشمی درباره اعتبارات تخصیصی به حوزه سلامت در کشور گفت: رتبه جهانی کشور از نظر درصد اختصاص یافته از تولید ناخالص داخلی به حوزه سلامت با لحاظ کردن برابری قدرت خرید، 17 است و اگر با نرخ تبدیل ارز این جایگاه را محاسبه کنیم، 29 است.

وی سهم سلامت را از تولید ناخالص داخلی کشور 5.7 درصد اعلام کرد و گفت: طبق اسناد ابلاغ شده، باید متوسط سطح سرانه سلامت بیش از متوسط منطقه، حدود سه تا چهار درصد باید افزایش یابد، البته اکنون رتبه کشور در این زمینه 77 است.

وزیر بهداشت با بیان این که 20 درصد تامین هزینه سلامت مردم از اعتبارات عمومی و 18 درصد از بیمه ها تامین می‌شود، گفت: مردم بیش از 55 هزینه را از جیب خود پرداخت می کنند که همین کمبود حمایت بیمه ها مورد اعتراض مردم است.

دکتر هاشمی با بیان این که در حالی که در برنامه چهارم و پنجم باید به سمت آن می‌رفتیم که حداکثر مردم 30 درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند، افزود: در شروع کار ما، این سهم بیش از 60 درصد بود و حتی در بیمارستان های خصوصی مردم بالای 90 درصد را خود پرداخت می کردند.

وی گفت: یک نقطه ایجاد فشار درمانی بر مردم، پرداخت از جیب مردم است؛ همین است که عده‌ای که ندار هستند، به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا دیر مراجعه می‌کنند و همین باعث افزایش هزینه‌های درمانی شان می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: یک مرتبه بیماری صعب العلاج یا تصادف ممکن است باعث شود کسی که ندار است، همه زندگی‌اش را بدهد.

دکتر هاشمی با تاکید بر ضرورت تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های مختلف اجرایی در کشور گفت: این بی عدالتی است که شهرها از نظر بهره مندی از مراقبت‌های پزشکی برخوردارتر از عشایر، روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر هستند.

انعکاس خوب فعاليت‌هاي وزارت بهداشت در شبکه سلامت

وزیر بهداشت با تشکر از سازمان صدا و سیما گفت: رسانه ملی به خصوص شبکه سلامت به فعالیت‌های وزارت بهداشت خوب پرداختند که البته این اقدامات باید به نحوی باشد که بهداشت در جامعه به مطالبه عمومی تبدیل شود.

دکتر هاشمی در ادامه سخنان خود در همایش افق رسانه افزود: ما در وزارت بهداشت برای تحقق هدف هایمان و رسیدن به قله‌ها راهی طولانی درپیش داریم.

وی گفت: یکی از کارهای در دست اقدام، تولیت نظام سلامت است. البته بحث بیمه‌ها تعیین تکلیف شده است و در این بین بحث رسانه و آگاهی بخشی از طریق صداوسیما، نقش شگرفی در آگاه بخشی مردم دارد.

وی با اشاره به حمایت‌های رییس جمهور گفت: از همان ابتدا یکی از بحث‌های مورد تاکید رییس جمهور بحث سلامت بود و ما باید بدانیم اگر قرار بود وضع سابق ادامه پیدا می‌کرد ما مشکلاتی جدی داشتیم.

وزیر بهداشت افزود: در دوره قبل،40 درصد هزینه های مردم صرف مشکلات درمانی می شد که با همیاری مجلس، قوه قضاییه و تصمیم جدی دولت از نیمه اردیبهشت خدمات ما شروع شد.

دکتر هاشمی افزود: یکی از این خدمات درباره کاهش پرداخت از جیب مردم بود که بخشی از آن به وزارت بهداشت برمی‌گشت.

  • کاهش سهم هزينه بستري بيماران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش سهم هزینه بستری شدن بیماران در بیمارستان‌ها از 37 درصد به حدود 8 درصد خبر داد.

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در ادامه سخنانش در همایش افق رسانه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما افزود: یکی از بسته‌های بسیار مهم که برای تامین آن حدود 3 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد کاهش میزان پرداخت بیماران بستری در مراجعه به بیمارستان هاست که فشار بسیاری به مردم وارد می‌کرد.

وی گفت: تاکنون یک میلیون و 400 هزار نفر از این اعتبار بهره مند شده‌اند و اکنون سهم پرداختی مردم بابت بستری در بیمارستان ها از 37 درصد به حدود 8 درصد کاهش یافته است و در برخی موارد در شهرهای کوچک یا بیمارستان‌هایی که به آنان ارجاع نمی‌شود و مانند بیمارستان‌های مراکز استان ها نیست این رقم بسیار کمتر و به کمتر از 4 درصد کاهش یافته است.

دکتر هاشمی، افزایش مشمولان بیمه را از دیگر آثار اجرای برنامه تحول نظام سلامت دانست و افزود: همانطور که رییس جمهور اعلام کرد حدود 23 تا 24 درصد از مردم بیمه نداشتند که خوشبختانه تا دیروز6میلیون و 350 هزار نفر از آنان زیرپوشش بیمه های وابسته به وزارت تعاون، رفاه و رفاه اجتماعی قرار گرفتند.

وی همچنین یکی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان را ماندگاری پزشکان در مناطق محروم دانست و گفت: هنوز هم در بسیاری مناطق محروم پزشک نداریم و حال آن که در این سال ها، پزشکان بسیاری تربیت کرده‌ایم.

وزیر بهداشت، نبودن زیرساخت‌های لازم ، فقدان خدمات اولیه و حقوق کم را از علل ماندگار نبودن پزشکان برشمرد و گفت: گاهی حقوق دریافتی برخی پزشکان شاغل در مناطق محروم یک ملیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار تومان یعنی کمتر از دریافتی یک کارگر و طبیعی است که وارد کارهای دلالی شوند که متاسفانه بیماری مزمن اقتصاد کشور است.

وی افزود: حدود 70 پزشک علاقمند به کارهای رسانه‌ای هم داریم که در رسانه ملی مشغول به خدمتند که البته ما به آنان افتخار می‌کنیم.

دکتر هاشمی همچنین گفت: 291 شهر کشور با اعزام 3 هزار و 316 پزشک در مقایسه با پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت تغییر وضع یافته‌اند و هنوز 50 درصد کار باقی مانده است. البته تا یکی دو ماه آینده شمار قابل توجهی پزشک به این مناطق اعزام خواهند شد.

وی افزود: این که از ساعتی از شبانه روز به بیمارستان‌ها برویم و متخصصانی در رشته‌های طب داخلی، اورژانس، بیهوشی و به ویژه قلب و عروق و زنان زایمان حضور نداشته باشند اصلا مناسب نیست. بنابر این یکی از هدف گیری های ما حضور پزشکان متخصص در همه ساعات شبانه روز است.

دکتر هاشمی گفت: تاکنون 813 پزشک متخصص هر شب در 398 بیمارستان کشیک می‌دهند که بیش از 4 برابر دسترسی به این گروه از پزشکان افزایش یافته است.

وزیر بهداشت، ارتقای هتلینگ بیمارستان ها را از دیگر اهداف برنامه تحول نظام سلامت دانست و افزود: حدود 65 میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده و تاکنون 21 درصد پیشرفت داشته ایم.

وی، کاهش هزینه ویزیت بیماران را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در چارچوب این برنامه دانست و با اشاره به تفاوت قابل توجه نرخ ویزیت مراکز خصوصی و دولتی گفت: حضور پزشکان در نوبت بعد از ظهر کلینیک ها را به پزشکان پیشنهاد کرده ایم که تاکنون 565 بیمارستان، نوبت بعد از ظهرشان را دایر کرده اند تا بیماران را ویزیت کنند.

دکتر هاشمی افزود: سهم بیماران از هزینه ویزیت پزشکان متخصص و فوق تخصص در این مراکز ، کمتر از 3500 تومان است و حال آن که هزینه ویزیت مراکز خصوصی بیش از 30 هزار تومان است.

وزیر بهداشت، ترویج زایمان طبیعی را از دیگر اهداف برنامه تحول نظام سلامت به عنوان یکی از مشوق های افزایش جمعیت و ارتقای سلامت مادر و کودک دانست و گفت : متاسفانه به علت سیاست های نادرست که بخشی از آن ناشی از آموزش پزشکان ماست ، آمار سزارین در کشورمان در دنیا تقریبا بی‌نظیر است.

وی با اشاره به هدف گذاری وزارت بهداشت برای افزایش 5 درصدی در این زمینه افزود: در همین فرصت سه ماهه از آغاز اجرای این برنامه، آمار زایمان طبیعی از 44 درصد به 49 درصد افزایش یافته است و اگر موفق شویم در دو سه سال آینده میزان این نوع زایمان را 20 تا 25 درصد افزایش دهیم کار خیلی بزرگی کرده‌ایم.

دکتر هاشمی با اشاره به صعب العبور بودن بسیاری جاده های کشور ، افزایش آمبولانس هوایی را از دیگر اهداف برنامه تحول نظام سلامت دانست و گفت: حتی جاده هایی که شرایط خوبی دارد مانند مسیر شمال که تقریبا همیشه آخر هفته ها یک طرفه می شود اگر کسی سکته کند یا دچار مشکل جدی شود یک تا یک و نیم روز باید منتظر باشد تا مسیر باز شود تا بتواند خودش را به آمل برساند و اگر مناطق روستایی و مرزی را در نظر بگیریم که وضع خیلی بدتر است.

وی افزود: در کشور به حدود 44 پایگاه برای استفاده از آمبولانس هوایی نیاز داریم که تاکنون توانسته ایم 14 پایگاه ایجاد کنیم و البته از ارتش و هوانیروز قدردانی می کنم و در آینده نیز از خدمات نیروی انتظامی و هلال احمر در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

دکتر هاشمی، حفاظت از بیماران خاص و صعب العلاج را از دیگر اهداف برنامه تحول نظام سلامت دانست و گفت: متاسفانه در این زمینه هنوز نتوانسته ایم قدم جدی برداریم گرچه پارسال در ابتدای کار دولت، بحران دارو خیلی جدی بود که دولت حدود 2 هزار میلیارد تومان برای این بخش اختصاص داد و دارو در سراسر کشور در اختیار بیماران قرار گرفت به نحوی که دارو برای بیماران خاص رایگان و سهم بیماران خاص صعب العلاج به 10 درصد کاسته شد.

وی افزود: البته هنوز هم برخی از بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن یا صعب العلاج از تامین این 10 درصد ناتوانند که باید حمایت شوند.

  • آموزش، پيشگيري و خود مراقبتي در اولويت کارهاست

وزیر بهداشت گفت: انتظار این بود که در آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت با بسته های بهداشت شروع کنیم اما باید در آغاز کار تلاش می کردیم که پرداخت مردم کمتر و اعتماد مردم بیشتر شود.

دکتر هاشمی در ادامه سخنان خود در همایش افق رسانه افزود: باید بتوانیم شبکه‌ای سراسری ایجاد و بیماران را شناسایی کنیم و سپس به پیشگیری بپردازیم.

وزیر بهداشت گفت: تا پایان سال هزار و 995 خانه بهداشت و 750  مرکز بهداشت و درمان بازسازی و نوسازی می‌شود و اقلام دارویی در روستاها به 350 قلم افزایش می‌یابد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ بتوانیم با اعتباراتی که اختصاص می یابد 7 هزار پزشک را به روستاها و مناطق محروم ببریم.

وزیر بهداشت افزود: همه این طرح ها در قالب 11 بسته خدمتی در حوزه بهداشت است و همه مربوط به مرحله ای می شود که فرد بیمار مراجعه می کند و باید به او خدمت بدهیم.

دکتر هاشمی با اشاره به این که اهمیت پیشگیری کمتر از درمان نیست گفت: اگر بتوانیم در حوزه پیشگیری سیر بیماری ها را کنترل کنیم هزینه ای که سربار جامعه می شود کاهش خواهد یافت.

وی افزود: برای این منظور هیچ ابزاری مغتنم تر و موثرتر از رسانه ملی برای آموزش همگانی وجود ندارد.
دکتر هاشمی گفت: با آموزش می توان سیر ابتلا مردم به بیماری را کنترل کنیم و در این زمینه خودمراقبتی بخش اصلی کار است.

وزیر بهداشت گفت:‌ تا 20 سال آینده جمعیت کشور به سمت مسن شدن حرکت می کند و از آن زمان نیز بیماری های غیرواگیر مسئله اصلی مرگ و میر در کشور خواهد بود.

وی افزود:‌ در بسیاری از کشورها سیر ابتلا به بیماری های غیرواگیر، کنترل و حتی شیب آن منفی شده و این در حالی است که کشور ما این سیر صعودی است.

وزیر بهداشت گفت: بیماری های قلب و عروق بیشترین علت مرگ و میر در ایران است که این بیماری قابل کنترل و پیشگیری است.

وی افزود: ایران در بین کشورهای دنیا یکی از بالاترین رتبه های جراحی قلب باز در سنین پایین را دارد.

وزیر بهداشت گفت: عادات غذایی، چاقی، فشارخون کنترل نشده، چربی و کلسترول، از عوامل ایجاد بیماری های قلب و عروق است که همه آنها قابل پیشگیری است.

  • صدا و سيما مردم را به خودمراقبتي هدايت کند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان صدا و سیما می تواند با هنرمندی مردم را به کنترل فشار خون، قند خون یا کلسترول هدایت کند.

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در ادامه سخنان خود در همایش افق رسانه با اشاره به تغییر سبک زندگی در کشور گفت: تقریبا 35 درصد تهرانی های بالای 15سال چاق هستند.

وی افزود: کسانی بیشتر چاق هستند که سواد کمتری دارند معنی اش این است که آگاهی کمتری دارند و شما می توانید به حل این مشکل کمک کنید.

وزیر بهداشت با اشاره به بالا بودن نرخ چاقی در مازندران و قم گفت: سرعت چاق شدن در ایران نسبت به دیگر بخش های جهان بیشتر است.

دکتر هاشمی با بیان این که ارتباط مستقیمی بین تبلیغات تلویزیونی درباره غذاهای ناسالم و چاقی وجود دارد، گفت: هر چه تبلیغات تلویزیونی درباره غذاهای ناسالم کمتر باشد، چاقی کمتر است.

وی سپس رویه کنونی در کشور برای مقابله با دخانیات را که درج تصاویر هشدارآمیز روی پاکت های سیگار است، بی تاثیر دانست و گفت: درخواست ما از مجلس این است که مالیات را اضافه کنید تا هزینه خرید یک کالای آسیب رسان مانند سیگار، چیپس یا پفک افزایش یابد، اما این کار را نمی کنند.

وزیر بهداشت همچنین خواستار افزایش شادی و نشاط برنامه های صدا و سیما برای مقابله با مشکلات روانی در جامعه شد و گفت: وقتی برنامه دولت مجلس و قوه قضاییه قابل پیش بینی باشد و هر روز خبر هیجان آوری منتشر نشود، طبیعی است که مردم از سلامت روان بیشتری برخوردار می شوند.

وی در همین حال از صدا و سیما خواست به وزارت بهداشت در زمینه ارتقای برنامه‌های خودمراقبتی کمک کند.

کد خبر 270137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha