معرفی فیلم> در این میانه‌ی تابستان، بد نیست سری به آپاراتخانه‌ی نوجوان بزنیم و ببینیم آپاراتچی‌های نوجوان هفته‌نامه‌ی دوچرخه، چه فیلم‌هایی را برای تماشاکردن پیشنهاد کرده‌اند.

اما قبل از هرچیز باید بگوییم در فصل بهار، به‌خاطر امتحان‌ها و احتمالاً جام‌جهانی، تعداد یادداشت‌های رسیده به آپاراتخانه، کم‌تر از قبل بود. برای همین، انتخاب آپاراتچی فصل بهار و تابستان را با هم یکی كرده و بعد از فصل تابستان، آپاراتچی فصل را اعلام می‌کنیم.

راستی بد نیست قبل از این‌که یادداشت‌ها را بخوانیم، سه نکته‌ی مهم را هم یادآوری کنیم:

۱. متأسفانه فضای ما محدود است و یادداشت‌های شما زیاد؛ اما همه‌ی یادداشت‌های خوب و قابل چاپ در نوبت چاپ قرار می‌گیرند. فقط ممکن است چاپ آن‌ها زمان ببرد.

۲. از اول قرارمان این بود که فقط فیلم‌های ایرانی را معرفی کنید؛ آن‌ هم فیلم‌هایی که دیده‌اید و دوست داشته‌اید.

۳. سعی کنید تا جایی که می‌توانید یادداشتتان را کوتاه بنویسید. لازم نیست داستان فیلم را تعریف کنید؛ وقتی داستان فیلم را از اول تا آخر برای کسی تعریف کنید که دیگر نمی‌رود آن فیلم را ببیند! بگویید چرا فیلم را دوست داشته‌اید و چرا تماشای آن را به بقیه‌ی نوجوان‌ها پیشنهاد می‌کنید. سعی کنید نظری بدهید که فقط مال خودتان باشد. همه می‌توانند از بازی بازیگرها یا داستان فیلم تعریف کنند، اما گاهی می‌توانید به نکته‌ای اشاره کنید که فقط خودتان به آن رسیده‌اید و این، یادداشت شما را خاص می‌کند.

یادداشت‌های سینمایی خود را به ای‌میل هفته‌نامه‌ی دوچرخه به نشانی docharkheh@hamshahri.org بفرستید.

* * *

یک دید تازه

آریا تولایی، آپاراتچی نوجوان ۱۶ساله از رشت، فیلم «دهلیز» ساخته‌ی «بهروز شعیبی» را که  در شبکه‌ی نمایش خانگی توزیع شده است، برای تماشا پیشنهاد می‌کند. آریا درباره‌ی این‌ فیلم این‌طور نوشته:

«دهلیز، فیلمی متفاوت درباره‌ی یک موضوع تکراری است. قصاص، موضوعی است که فیلم‌های زیادی درباره‌ی آن ساخته شده، اما این فیلم، از دید دیگری به این موضوع می‌پردازد. پرداختن به زندگی یک کودک هفت‌ساله که درگیر این ماجراهاست، سوژه‌ی جدید و متفاوتی است.

این فیلم مخاطبش را آرام آرام با شخصیت‌ها آشنا می‌کند که باعث می‌شود بیننده ارتباط بیش‌تری با آن‌ها برقرار کند. سکانس‌های ملاقات «امیرعلی» و پدرش، باورپذیرند.

سکوت در اولین ملاقات، به‌خوبی ترس کودک و ناراحتی پدرش را نشان می‌دهد. هم‌چنین این‌که رابطه‌ی کودک و پدرش در چند ملاقات پی در پی، به مرور خوب می‌شود، قابل درک و باورپذیر است.

«رضا عطاران» هم در نقشی متفاوت، به‌خوبی ظاهر شده و پشیمانی یک زندانی را خیلی خوب منتقل می‌کند. البته نباید از بازی خوب و تأثیرگذار «محمدرضا شیرخانلو» هم غافل شویم.»

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۲

 

یک فیلم آرام

مرضیه کاظم‌پور از پاکدشت، به فیلم «حوض نقاشی» ساخته‌ی «مازیار میری» که در شبكه‌ی نمایش خانگی توزیع شده، پرداخته است و می‌گوید:

«فیلم «حوض نقاشی» روند آرامی دارد. از اتفاق‌های هیجان‌انگیز و غیرمنتظره و هیاهو و جنجال خبری نیست. بازیگرها کم حرف می‌زنند؛ به‌خصوص شخصیت «رضا» و «مریم».

با این‌که به نظرم دیالوگ بازیگرها، کم، کوتاه و البته به‌جا است، اما فیلم می‌تواند پیامش را به مخاطب برساند.

نکته‌ای که در این فیلم مرا به فکر می‌اندازد، این است که وقتی پدرها و مادرها، فرزندی با ضریب هوشی پایین دارند، نه‌تنها خجالت نمی‌کشند، بلکه به‌خاطر این‌که فرزندشان جلوی مردم خجالت نکشد، خودشان را به او نزدیک می‌کنند. اما متأسفانه فرزندان برعکس این‌ رفتار را نشان می‌دهد؛ مثل اتفاقی که در فیلم می‌افتد.»

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۲

 

یك فیلم جذاب

شادی کردبچه، آپاراتچی نوجوان ۱۶ساله از تهران، فیلم «گذشته» ساخته‌ی «اصغر فرهادی» را برای تماشا پیشنهاد می‌کند و می‌گوید:

«به نظرم «گذشته»، فیلم جذابی است و می‌تواند بیننده را مجذوب خود کند. موضوع فیلم ساده است، اما ببینده هرلحظه قضاوت تازه‌ای درباره‌ی شخصیت‌ها می‌کند.

«پائولین بورلت» بازیگر نقش «لوسی» شخصیت نوجوان فیلم هم خیلی خوب توانسته نقش خودش را ایفا کند.»

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۲

 

یادداشت‌های شما به آپاراتخانه رسید:

لیلا موسی‌پور (طبقه‌ی حساس،‌ سر به مهر)، فاطمه علی‌گو (سگ‌‌های پوشالی، پرستوهای عاشق، خط ویژه)، غزل محمدی (متروپل، طبقه‌ی حساس)، فرانك روستازاده (تنگنا)، ساجده آقابابایی (زندگی مشترك آقای محمودی و بانو)، آریا تولایی (آسمان زرد كم‌عمق، سر به مهر)، مریم رضایی (دربند)،‌ دریا اخلاقی (حوض نقاشی).

کد خبر 267698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha