شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

شماره‌انداز مرگ در غزه همچنان فعال است و درحالی‌که دیروز آمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از مرز ۱۶۵۰نفر گذشت، هیأتی از سازمان آزادیبخش فلسطین برای شرکت در مذاکرات برقراری آتش‌بس عازم قاهره شد.

طرح کارکاتور

همزمان، حماس از احتمال كشته‌شدن نظامي ناپديد شده اسرائيلي در بمباران‌هاي اين رژيم خبر داد. اين در حالي است كه تا آخرين ساعات تهيه اين گزارش، مقامات رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه هيأتي را براي شركت در مذاكرات آتش‌بس به قاهره نمي‌فرستند. اين مقامات گفته‌اند كه فعلا آتش‌بس در دستور كار نيست و عمليات تا زماني كه امنيت اين رژيم تضمين شود، ادامه مي‌يابد.

به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، گردان‌هاي عزالدين قسام شاخه مقاومت جنبش حماس ديروز و درپي انتشار اخبار گسترده درباره اسير كردن يك نظامي اسرائيلي در رفح در جنوب نوار غزه، اعلام كرد كه اين فرد احتمالا در بمباران‌هاي شديد منطقه رفح توسط اسرائيلي‌ها كشته شده است. قسام در بيانيه‌اي تصريح كرد پس از اسير شدن احتمالي اين نظامي در منطقه كفرسابا در رفح، جنگنده‌ها و توپخانه رژيم صهيونيستي بي‌وقفه و به طرز وحشيانه‌اي رفح را بمباران كردند و در پي آن، تماس با مبارزان قسام در اين محدوده قطع شد و بدين‌ترتيب به‌احتمال قوي مبارزان در بمباران‌هاي اين رژيم به شهادت رسيده و نظامي اسرائيلي هم در همين بمباران‌ها كشته شده است.

مقام‌هاي رژيم صهيونيستي يكي از هولناك‌ترين سناريوها در اين جنگ را اسير شدن نظاميانشان مي‌دانند و بمباران بي‌سابقه و قتل‌عام بيش از 200 فلسطيني در رفح در 2روز گذشته نشان از آن دارد كه مقام‌هاي اين رژيم تمام تلاش خود را براي كشتن مبارزان فلسطيني و خلاص شدن از نظامي اسير شده صورت داده‌اند تا امكان هرگونه چانه‌زني را در مذاكرات آتي بگيرند. آخرين بار حماس با اسير‌كردن گلعاد شاليط توانست 1027اسير فلسطيني را با وي مبادله كند.

اسيرشدن اين سرباز اسرائيلي بهانه‌ تازه اين رژيم براي نقض توافق آتش‌بس در روزهاي اخير بود. اكنون همين بهانه باعث شده كه اين رژيم از حضور در مذاكرات آتش‌بس در قاهره خودداري كند.اما ديروز و به‌رغم اعلام آتش‌بس سازمان ملل، جنگنده‌ها و توپخانه‌هاي رژيم صهيونيستي به بمباران نوار غزه ادامه دادند و شمار ديگري از شهروندان فلسطيني را در مناطق مختلف غزه كشتند. براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطين، آمار شهداي نوار غزه ديگر از مرز 1650شهيد گذشت و شمار زخمي‌شدگان هم به 8900زخمي بالغ شد. جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي همچنين ديروز دانشگاه اسلامي غزه را بمباران كردند.

در سطح تلاش‌هاي ديپلماتيك هم ديروز هيأتي از فلسطين عازم قاهره شد تا درباره امكان برقراري آتش‌بس در نوار غزه رايزني كنند. اين هيأت 13نفره به رياست عزام الاحمد بوده و شماري از اعضاي جنبش‌هاي فتح، حماس و جهاد اسلامي را دربرمي‌گيرد. در اين مذاكرات و بنا به اعلام جان كري وزيرخارجه آمريكا، هيأت آمريكايي كم شماري هم حضور دارد. با وجود اين، در مذاكرات يادشده قطر و تركيه حضور ندارند. روابط اين دو كشور با مصر دچار تنش است و يكي از عوامل تأخير در برگزاري مذاكرات آتش‌بس اختلاف نظر اين 3كشور درباره ابتكار عمل آتش‌بس بوده است.

قرار است اعضاي هيأت فلسطيني با مسئولان سرويس اطلاعاتي مصر و نمايندگان رئيس‌جمهور به‌منظور دستيابي به ساختار جديدي براي ابتكار عمل مصر مذاكره كنند. با اين همه، برخي مقام‌هاي فلسطيني اعلام كردند كه به‌علت اوضاع ميداني، دستيابي به توافقي درباره آتش‌بس پايدار در نوار غزه بعيد است.

در قاهره همچنين‌ ديروز رئيس‌جمهور مصر اعلام كرد كه ابتكار عمل كشورش فرصتي واقعي براي توقف خشونت در نوار غزه فراهم مي‌آورد. عبدالفتاح السيسي اما هشدار داد كه از دست دادن زمان، اوضاع را پيچيده‌تر خواهد كرد.اما روز جمعه و در تظاهرات خشم فلسطينيان در كرانه باختري، 3فلسطيني شهيد و ده‌ها نفر ديگر زخمي شدند. اين تظاهرات را جنبش حماس در شهر طولكرم در كرانه باختري برگزار كرد اما به سرعت تظاهرات‌هاي مشابهي هم به شهرهاي ديگر ازجمله الخليل، نابلس، قدس اشغالي، رام‌الله و سلفيت سرايت يافت و به موازات آن، نيروهاي رژيم صهيونيستي با شليك گلوله‌هاي جنگي اين تظاهرات‌ها را سركوب كردند. در جريان سركوب اين تظاهرات‌ها، يك فلسطيني در غرب شهر رام‌الله و 2فلسطيني ديگر در شمال طولكرم به شهادت رسيدند و 100نفر ديگر هم زخمي شدند.

کد خبر 267508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha