همشهری آنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی صبح دوشنبه(25 تیر) در از پژوهشکده رویان و نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی دیدن کردند.

به گزارش ایرنا مقام معظم رهبری همچنین در جمع مسئولان و دانشمندان‌ومحققان این پژوهشکده و مراکز جهاد دانشگاهی سراسر کشور تاکید کردند:جایگاه ونقش کشورها و ملتها در نظام بین‌الملل باید بر اساس استعداد و ظرفیت علمی آنها باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دراین بازدیداز نزدیک با دستاوردهای دانشمندان و محققان رویان و جهاد دانشگاهی آشنا شدند.

ایشان در ابتدای این بازدید که بیش از دو ساعت و نیم طول کشید ، با حضور در محل یادمان شهدای جهاد دانشگاهی ، یاد و خاطره این شهدا و همچنین مرحوم‌دکتر سعید کاظمی آشتیانی، رئیس سابق پژوهشکده رویان را گرامی داشتند و خانواده آن مرحوم را مورد تفقد قرار دادند.

رهبرانقلاب اسلامی در بازدیداز پژوهشکده رویان،از قسمت‌های مختلف معاونت پژوهشی رویان شامل آزمایشگاه‌های "سلولهای بنیادی از جمله رده‌ها، تمایز ، ترانس ژن، تعیین نقشه پروتئین و زیست شناسی مولکولی، آزمایشگاه پیوند" و بخش جنین شناسی تجربی دیدن و در هریک از این قسمت ها، دانشمندان، متخصصان و محققان توضیحات لازم را بیان کردند.

تلاش برای تبدیل کردن سلول‌های معمولی به سلول‌های بنیادی، تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های "انسولین ساز، کبدی و سلولهای عصبی"، تمایز سلول‌های بنیادی مغز استخوان افراد بزرگسال به سلول‌های استخوانی و غضروفی با هدف نهایی درمان ضایعات استخوان و غضروف (از جمله بیماری آرتروز)، شبیه‌سازی با استفاده از سلولهای غیرجنینی که در عمل با شبیه‌سازی گوسفند رویانا با موفقیت توام شده است، تلاش برای استفاده از شبیه‌سازی در درمان بیماری‌هایی که ناشی از عملکرد بد سلولی است و تولید شیر حاوی پروتئین‌های مورد نیاز انسانی مانند انسولین از جمله طرح‌هایی است که در بخش پژوهشی پژوهشکده رویان اجرا شده یا در دست اجراست.

در این بازدید درباره "بانک خون بند ناف" نیز که‌از بخش‌های‌مهم پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی است توضیحات لازم بیان شد.

خون بند ناف نوزاد یکی از منابع غنی سلول‌های بنیادی است و نگهداری آن می تواند به درمان بیماریهای صعب العلاجی‌که ممکن است نوزاد یا خانواده اش یا افراد دیگری در جهان در آینده به آن مبتلا شوند و با سلولهای بنیادی خون بند ناف قابل علاج است کمک کند.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای‌جهاد دانشگاهی بخش دیگری از دیدار امروز رهبر انقلاب اسلامی از پژوهشکده رویان بود. در این نمایشگاه طرح‌ها، عملکرد و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گروه‌های تخصصی فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی ارائه شده است.

طراحی و ساخت سیستم دستگاه‌های مهارکننده ی آلاینده‌های هوا در کارخانه های صنعتی، طراحی و ساخت سیستم برق و کنترل سکوهای حفاری ، ساخت فرستنده های رادیویی پرقدرت ‪MW‬و ‪ FM‬که در برخی موارد ایران را به دومین کشور سازنده این نوع فرستنده‌ها تبدیل کرده است، پژوهشهای فیزیک و فناوری خلاء، اصلاح ساختار تولید و عرضه محصولات کشاورزی و مهندسی محیط زیست، از جمله طرحها و پژوهش‌های ارائه شده در این نمایشگاه است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای امروز همچنین از بخش درمان پژوهشکده رویان دیدن کردند. عملکرد بخش درمان ناباروری رویان از لحاظ کمی و کیفی در حد معیارهای جهانی است و توان رقابت با بهترین مراکز درمانی جهان را دارد.

در این بازدید که با توضیحات مسئولان بخشهای مختلف همراه بود اعلام شد:
تاکنون حدود هفتاد هزار زوج ایرانی در این مرکز تشکیل پرونده داده و تحت درمان قرار گرفته‌اند و صدها زوج نابارور خارجی نیز در این موسسه درمان شده اند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس در جمع مسئولان، دانشمندان و محققان پژوهشکده رویان و مراکز جهاد دانشگاهی سراسر کشور با اشاره به حرکت علمی مبارکی که در چند سال اخیر در کشور آغاز شده و در میان اهل علم گسترش یافته است، خاطرنشان کردند: هدف از حضور در پژوهشکده رویان اقدامی نمادین به منظور تجلیل از حرکت علمی عظیم و گسترده جاری در کشور و قدردانی از همه محققان و دانشمندان ، به ویژه محققان پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی است.

ایشان پژوهشکده رویان را مرکزی موفق و نتیجه‌ای درخشان از ترکیب "علم، ایمان و تلاش" دانستند و با گرامیداشت یادو خاطره مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی افزودند: این مرحوم ، با ایمان، تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر و مدیریت موفق خود توانست موسسه‌ای علمی به وجود آورد که در بافت آن، " تحقیق علمی جدی همراه با ایمان و تقوا" مورد توجه کامل قرار گرفته است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: پژوهشکده رویان زمینه‌ها و قابلیت های فراوانی برای پیشرفت بیشتر دارد و این مرکز در واقع سلول بنیادی حرکت علمی کشور است همان‌گونه که هر دانشمند و محقق معتقد به ترکیب "علم و ایمان" نیز چنین ظرفیتی را دارد.

رهبر انقلاب اسلامی، جهاد دانشگاهی را مولود مبارک انقلاب اسلامی و جزو معدود رویش‌های اصلی انقلاب دانستند و با اشاره به ترکیب جهاد و دانشگاه در نام این مرکز تاکید کردند: جهاد دانشگاهی یعنی جهاد و مبارزه هدفمند، هوشمندانه،عاقلانه و دشمن شکن در مسیر آرمانها، آن هم در برترین و والاترین سطوح یعنی علم و دانشگاه.

ایشان خاطرنشان کردند: جهاد دانشگاهی از ابتدا براساس دین و تقوا شکل گرفت و باید هویت جهادی و ایمانی و انقلابی آن همچنان حفظ و تقویت شود.

رهبرانقلاب اسلامی علم و تحقیق را رمز واقعی و کلید قطعی پیشرفت و رسیدن کشور به نقطه مطلوب خواندند و افزودند: فراگیری علوم و دانسته‌های دیگر کشورها و ملت‌ها، مقدمه حرکت در عرصه بسیار وسیع علم و تحقیق است و به هیچ وجه نباید در این حد متوقف شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از نظام سلطه حاکم بر جهان افزودند:
جایگاه و نقش کشورها و ملتها در نظام بین‌الملل باید براساس استعداد و ظرفیت علمی آنها باشد، اما در وضع کنونی، به علت تلاش برخی قدرتها برای انحصاری کردن علم ، و نیز زورگویی مستکبران، جهان به دو بخش "پیشرفته و عقب مانده" و "سلطه گر و سلطه پذیر" تقسیم شده است که این وضع باید تغییر یابد.

رهبر انقلاب اسلامی، مهم‌ترین عامل را در تغییر نظام سلطه حاکم بر جهان، حرکت و تلاش علمی ملتها دانستندوافزودند: در این مسیر، ملت ایران می‌تواند با توجه به تاریخ،فرهنگ و سابقه علمی خود و استعداد درخشانش، نقش ویژه ای ایفا کند.

ایشان کمک به مراکز و "طرح‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری"را وظیفه دولت و دستگاههای مسئول برشمردند و افزودند: باید میل و اشتیاق به تحقیق و پژوهش در محیطهای علمی، موج بزند که البته تحقق این مهم با توصیه و دستور ممکن نیست، بلکه تدبیر و کمک وزارتخانه‌های مربوط، بخشهای مسئول در برنامه ریزی فرهنگی کشور و تلاش صاحبان فکر و اندیشه را می‌طلبد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تاکید بر توام بودن علم و دین افزودند: علم جدا از دین، همانگونه که در رفتار برخی کشورها آشکار است، در نهایت به ساخت جنگ افزارهایی مانند بمب اتم، و به وسیله‌ای برای زورگویی تبدیل می شود اما با علم توام با دین و "تلاش علمی برای خدا و در راه خدا"، می‌توان به توفیقات پایداری دست یافت که دستاوردهای جهاد دانشگاهی نمونه‌ای از آن است.

ایشان در پایان بار دیگر از همه دانشمندان و محققانی که در هر نقطه از کشور برای پیشرفت و توسعه علمی، جهاد و تلاش می‌کنند، قدردانی کردند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، دکتر گورابی رئیس پژوهشکده رویان و دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی ضمن بیان گزارش‌های کوتاهی، به رهبر انقلاب اسلامی خیرمقدم گفتند.

کد خبر 26682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز