همشهری آنلاین: رهبر معظم انقلاب روز سه شنبه 30 مرداد در دیدار مسئولان وزارت امورخارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشور‌ها، به تشریح و تببین سر فصل‌های دیپلماسی کشور پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند: شاخص سیاست خارجی ایران، نفی رابطه سلطه گر و سلطه پذیر و مقابله عاقلانه و هوشمندانه با نظام سلطه جهانی است و تجربیات سه دهه اخیر، پیروزی ملت ایران را در این چالش اثبات می کند.ایشان شکل گیری و استمرار فعالیت های وزارت امور خارجه با تکیه بر نیروهای انقلاب را از ویژگیهای بسیار مهم و مثبت این وزارتخانه دانستند و با اشاره به طبیعت ذاتاً پرچالش سیاست خارجی افزودند: وزارت امور خارجه باید براساس منافع ملی کشور یعنی تحقق بلندمدت اهداف انقلاب اسلامی و تحقق میان مدت اهداف سند چشم انداز 20 ساله برنامه ریزی و فعالیت کند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تفکیک ناپذیر بودن اصول انقلاب اسلامی از هویت و منافع ملی خاطرنشان کردند: مسائل مهمی که در سیاست خارجی مطرح است باید با این نگاه ارزیابی و بررسی شود.

ایشان به برنامه دین مبین اسلام برای سعادت همه جانبه ی بشر اشاره کردند و افزودند : انقلاب اسلامی برای تحقق برنامه ی سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی اسلام در ایران برپا شده و در عرصه روابط جهانی نیز با تکیه بر آموزه های اسلامی، نظام ظالمانه سلطه را رد و «صلح و امنیت و سعادت همه ملتها» را پیگیری می کند و به همین علت نظام سلطه جهانی، ذاتاً با نظام اسلامی، دچار چالش است که این واقعیت را هیچگاه نباید از یاد برد.

حضرت آیت الله خامنه ای دیپلماسی جهانی را در نگاه سلطه گران، صفحهء شطرنجی  دانستند که برخی کشورها باید در آن نقش سرباز نظام سلطه را ایفا کنند و هرگاه منافع قدرتها ایجاب کرد قربانی شوند.

ایشان افزودند: ما رفتار نظام سلطه را به هیچ وجه قبول نمی کنیم، البته داعیه سلطه گری نداریم اما در هیچ موضوعی، زیر بار سلطه نمی رویم و شاخص دیپلماسی خود را مقابله با رفتار جهانی نظام سلطه و خروج از قاعده «سلطه گر –  سلطه پذیر» میدانیم.

رهبر انقلاب با اشاره به تبلیغات سلطه گران درباره یاغی بودن ایران افزودند: شیطان بزرگ، امریکا، درصدد ایجاد دیکتاتوری جهانی است و با پایمال کردن حقوق طبیعی ملتها در واقع بر جامعه بشری طغیان کرده و یاغی شده است اما ملت نجیب ایران را یاغی می خواند البته اگر مقابله با ستمگران و زورگویان جهانی و حمایت از مظلومان، یاغی گری است ما به آن افتخار می کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به چالش ذاتی نظام سلطه با جمهوری اسلامی به طرح سؤالی مهم پرداختند و گفتند: آیا با توجه به سلطه عجیب سلطه گران بر جهان، اصولاً چالش ملت ایران با این جبهه زورگو، فایده ای دارد و به جایی خواهد رسید؟

رهبر انقلاب قبل از طرح دیدگاه خود در این زمینه، پاسخ غیر واقعی به این سؤال مهم را لغزشگاه دانستند و یادآوری کردند: بسیاری از افرادی که نتوانستند به این سؤال پاسخ روشن بدهند و یا پاسخ آن را منفی دانستند، از اصول انقلاب تنزّل و اعلام کردند نمی توان در برابر زورگویان، کاری کرد و باید کوتاه آمد.

ایشان سپس تجربیات سه دهه اخیر را مبنایی حقیقی برای یافتن پاسخ سؤال مطرح شده درباره توانایی ملت ایران برشمردند و تأکید کردند: با استناد به تجربیات متعدد و تعیین کننده ای که وجود دارد می توان قاطعانه گفت ما می توانیم با اتکا به نیروی عظیمی که اسلام به ملت ایران داده است، در مقابل جبهه سلطه بایستیم و حتی بر قوی تر از این جبهه پیروز شویم.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین تجربیاتی که امکان پیروزی در مقابل سلطه گران را اثبات می کند، به پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل رژیم ستم شاهی و حامیانش اشاره کردند و افزودند: تحلیل دقیق موقعیت رژیم طاغوت و چگونگی پیروز شدن ملت در برابر آن رژیم دیکتاتور و تا دندان مسلحِ امریکایی، نشان می دهد که پیروزی انقلاب اسلامی معجزه ای بود که به برکت تکیه مردم بر اسلام رخ داد.

رهبر انقلاب پیروزی ملت ایران را در برابر رژیم بعثی صدام، از دیگر تجربیاتی دانستند که می توان با استناد به آن، موفقیت نظام اسلامی را در چالش با سلطه گران جهانی پیش بینی کرد.

ایشان در همین زمینه افزودند: واقعیات 8 سال دفاع مقدس، نشان می دهد همه سلطه گران شرق و غرب و دنباله های آنها، پشت سر صدام در مقابل نظام اسلامی صف آرایی کرده بودند اما ملت بزرگ ایران، آن جبهه به ظاهر قدرتمند را شکست داد و صدام و حامیانش را از خاک ایران بیرون انداخت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «بقا و قدرت روزافزون ایران اسلامی» و افزایش نقش آفرینی ایران در منطقه و جهان را از دیگر تجربیات گرانقدر رویارویی جبهه ملتها با جبهه سلطه گران برشمردند و خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی با وجود تهدیدات و فشارهای گوناگون و مستمر دشمنان، روز به روز در عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قوی تر شده و همین واقعیت، پیروزی نهایی ملت در چالش با سلطه‌گران را نوید می‌دهد.

ایشان در همین زمینه به پیشرفت های جوانان دانشمند ایران در موضوع فناوری هسته ای اشاره کردند و افزودند: همه کشورهای با نفوذ تلاش می کردند جمهوری اسلامی به حصار انحصاری فناوری هسته ای، حتی نزدیک نشود اما ملت ایران با وجود اینکه تحت تحریم قرار داشت اکنون صاحب این فناوری پیشرفته است و هیچ قدرتی به هیچ شکلی نمی تواند، آن را از دست ما بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای ارتقای جایگاه انقلاب اسلامی در میان ملت‌ها به ویژه ملت‌های مسلمان و «بیداری اسلامی ملتها» را از دیگر تجربیات و واقعیاتی دانستند که نشان دهنده پیروزی بدون تردید اسلام در مقابله با نظام سلطه جهانی است.

ایشان پیروزی حزب الله لبنان در جنگ سی و سه روزه با ارتش رژیم صهیونیستی را نشانه ای از توان و انرژی عظیم اسلامی و از عبرتهای عجیب دانستند و با اشاره به  وخامت روزافزون اوضاع این رژیم در داخل سرزمینهای اشغالی افزودند: شکست امریکا در همه طرحهای منطقه ای از جمله در عراق، لبنان و افغانستان و بن بست استراتژیک شیطان بزرگ در خاورمیانه، از دیگر تجربیات روشنی است که  مجموعه آنها نشان می دهد اگر ملت ایران و مسئولان نظام اسلامی، ایمان و نشاط و امید خود را حفظ کنند می توانند در پرتو عمل صالح، برنامه ریزی صحیح و کار و تلاش پیگیر، در چالش با نظام سلطه جهانی به پیروزی برسند.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان، مسئولان دیپلماسی کشور را به نظریه پردازی درباره مطالب مطرح شده در این دیدار و عملیاتی کردن این مباحث فراخواندند و تأکید کردند: با اتکاء به خداوند، خودسازی، برنامه ریزی عاقلانه و متفکرانه و اقدامات صحیح، اهداف دیپلماسی جمهوری اسلامی یعنی تأمین منافع ملی ایران را محقق کنید.

در آغاز این دیدار آقای متکی وزیر امور خارجه در گزارشی از همایش اخیر مسئولان دیپلماسی کشور گفت: با تحلیل صحیح مسئولان نظام از تحولات منطقه و فعالیت هماهنگ سفارتخانه ها، ایران به جایگاهی رفیع و تأثیرگذار در منطقه دست یافته است.

وزیر امور خارجه پیگیری سیاست ارتباط و تأثیر حوزه های اقتصادی و فرهنگی در روابط خارجی، تلاش برای معرفی توان و ظرفیتهای فنی و مهندسی متخصصان ایرانی و جلب سرمایه های خارجی طرح و پیگیری موضوع انسجام اسلامی، گسترش روابط با همسایگان و تلاش برای حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور را از اقدامات وزارت امور خارجه برشمرد.
آقای متکی به تلاش دیپلماتیک وزارت امور خارجه در کنار شورای عالی امنیت ملی برای تبیین و احقاق حقوق هسته ای کشور اشاره کرد و گفت: تلاشهای بی وقفه سیاسی و توجیه افکار عمومی جهان موجب شده است دشمن نتواند حقوق مسلم هسته ای ایران را انکار کند.

کد خبر 29492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز