حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت ضمن بیان فرازهایی ازسخنان حکمت آمیز حضرت علیع در نهج البلاغه، بر لزوم رشد بیش از پیش مکارم اخلاق در جامعه و اهتمام مسئولان برای حرکت فرهنگی قوی جهت تعمیق و نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی تأکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به توصیه های حضرت علیع به فرزند بزرگوار خود حضرت امام حسنع افزودند: آن حضرت والاترین بی‌نیازی انسان را خِرد و بزرگ‌ترین تنگدستی و فقر او را دوری از مسیر عقل می دانند ضمن آنکه بر لزوم پرهیز از عجب و خودشگفتی و دوستی با انسان‌های نادان، بخیل، گناهکار و دروغگو تأکید می‌کنند.

ایشان با اشاره به توصیه حضرت علیع برای رشد مکارم اخلاق در جامعه خاطرنشان کردند: مکارم اخلاق فقط به معنای اخلاق نیکو نیست بلکه صفات پسندیده ای همچون صبر، گذشت، شکر، احسان، مروت نسبت به مردم، ترحم به زیردستان و شجاعت و ایستادگی در مقابل کج روی‌ها از مکارم اخلاق است که باید در میان آحاد مردم به ویژه مسئولان گسترش یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری اهمیت مضاعف تکیه بر عقل و تدبیر در مسائل مرتبط با کشور و ملت افزودند: برخی مواقع معنای خردورزی دچار تحریف می شود و حرکت براساس عقل و تدبیر، کنار گذاشتن کارهای بزرگ و کاهش شتاب در کارها معنی می‌شود در حالی‌که در برخی امور اقتضای خردورزی حرکت آرام و ملایم و در برخی امور نیز اقتضای عقل، حرکت پرشتاب و اقدام همراه با قاطعیت و شجاعت است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، گرایش روزافزون آحاد جامعه به‌ویژه جوانان به مسائل معنوی و ارزش‌های اسلامی را بعد از 28 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، از معجزات انقلاب و واقعیاتی انکارناپذیر دانستند و تأکید کردند: اقبال نسل جوان امروز به تضرع و عبادت، و عمق دینی آنان یک پدیده الهی و از رویش‌های انقلاب اسلامی است که باید در جهت نهادینه کردن آنها در نسل های آینده تلاش بیشتر و جدی تری انجام شود.

حضرت آیت‌الله خامنه ای تعمیق این ارزش‌ها را منوط به رشد مکارم اخلاق در جامعه دانستند و خاطرنشان کردند: اگر امروز در جامعه شاهد رویش‌های انبوه تر، عقلانی‌تر و امیدبخش‌تر از ریزش های 28 سال گذشته هستیم، دلیل آن مجاهدت‌های خاموش برخی انسان‌ها در سال‌های گذشته است که باید این حرکت با یک تلاش خستگی ناپذیر، منسجم و فشرده فرهنگی ادامه یابد تا شاهد رویش های بیشتری در نسل های آینده باشیم.

ایشان با اشاره به جهت گیری ارزشی و انقلابی دولت نهم تصریح کردند: با روی کار بودن یک دولت حزب‌اللهی و رئیس جمهوری مکتبی، زمینه برای حرکت عمیق فرهنگی بیش از پیش فراهم است و همه دستگاه‌های مسئول اعم از وزارت ارشاد، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در جهت ارتقای ارزش‌های اخلاقی و ایمان دینی جامعه به‌طور جدی تلاش کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه ای همچنین لزوم غافل نشدن از کید و مکر دشمن را یادآور شدند و خاطرنشان کردند: از دشمن نباید ترسید اما هیچگاه دشمن را نیز نباید کوچک شمرد زیرا  لازمه عقل و تدبیر مراقبت از شبیخون دشمن در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در این خصوص همه دستگاه‌ها مسئول هستند و باید به وظیفه خود عمل کنند اما هماهنگی دستگاه‌ها براساس قانون به عهده دولت و در رأس آن شخص رئیس جمهوری است.

در ابتدای این دیدار محمود احمدی نژاد با اشاره به روحیه بسیار خوب، نشاط و معنویت روزافزون مردم به ویژه جوانان، ملت ایران را زبان گویا و الگوی ملت‌های دنیا دانست و گزارشی از برنامه‌ریزی دولت برای تلاش بیش از پیش در مسائل فرهنگی ارائه کرد.

در پایان این دیدار نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد و سپس اعضای هیأت دولت، روزه خود را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.

کد خبر 33438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز