سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: در تعریف فراگیر در ادیبات نمایشی؛ به هر اثر نمایشی درام می‌گوئیم. از این منظر درام می‌تواند گستردگی فراوانی داشته باشد. و به زیرمجموعه‌هایی نظیر درام کمدی، ملودرام و درام تراژیک طبقه‌بندی‌شود.

کازابلانکا

جدای از این در سینما؛ به جز برخی ژانرهای خاص ، به تمامی آثار ساخته شده می توان نام درام نهاد. البته مرزبندی خاصی بین درام و ملودرام و زیرمجموعه‌های آنها باید درنظر گرفت. در معنای نزدیکتر باید بگوئیم فیلمی در سینما درام نامیده می‌شود که از انگاره کشمکش و تفاوت و تعارض سود بجوید.

چرا که همین تعارضات است که داستانک‌ها و در نهایت داستان اصلی را قالب بندی می‌کند. و همین قالب‌هااست که باعث می‌شود تماشاگر جذب فیلم گردد. از این رو در یک جمله باید گفت در سینما اصلی‌ترین عنصر درام کشمکش‌ها؛ تعارضات، تفاوت‌ها، درگیری‌های منبعث از این رفتارها و آرزوها است.

با این تعریف می‌شود در سینما درام را در زیرمجموعه‌های خاصی قرار داد. درام اجتماعی و درام عاطفی و حتی دارم جنایی و دارم تراژیک در این زیرمجموعه‌ها قرار می‌گیرند.

از منظر دیگر در سینما منظور از روایت تصویری رسیدن به هدف خاصی است.ژان کوکتو کارگردان شهیر فرانسوی در این باره نظر جالبی دارد. او اظهار می‌دارد: درام را به گونه‌ای ظریف و هوشمندانه تعریف کرده‌اند؛ اما به گمان من کمتر به مقصود رسیده‌اند. درام عمل است (ریشه درام در زبان یونانی به معنای عمل می‌باشد)؛ عملی معطوف به هدف و این هدف چیزی جز افشاگری نیست.

همشهری کین

در مورد تفاوت بین درام و ملو درام، به گفته آرتور میلر  عنصر تضاد و کشمکش می‌تواند بین اشخاص داستان باشد که در این حالت اوج آن در خشونت جسمی نشان داده می‌شود و یک ملو درام شکل می‌گیرد.

به زعم آرتور میلر اگر در نمایش نشان داده شود که اشخاص چه کاری می‌کنند، ملو درام و اگر نشان داده شود که آنها چه کاری نمی‌کنند، درام شکل می‌گیرد. با توجه به توصیفات گفته شده وجود شخصیت زنده و واقعی برای شکل‌گیری درام حیاتی به نظر می‌رسد و این ویژگی مشترک درام و تراژدی می‌باشد.

براین اساس فیلمی مانند "ئی تی" ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ نیز می تواند یک درام اجتماعی باشد.اگرچه طبقه بندی دقیق این فیلم این عنوان است: درام علمی تخیلی و فانتزی. "بلید رانر" ساخته‌ی رایدلی اسکات محصول ۱۹۸۲ نیز اینگونه است.

رستگاری در شاوشنک

از آثار شاخص قدیمی سینمای جهان در ژانر درام اجتماعی؛ فیلم ماندگار "همشهری کین" ساخته‌ی اورسن ولز محصول ۱۹۴۱ سرآمد دیگر ساخته‌هااست. "کازابلانکا" ساخته‌ی مایکل کورتیز و با شرکت همفری بوگارت و اینگرید برگمن محصول  ۱۹۴۳ نیز دیگر اثر شاخص سینمای کلاسیک در این ژانر است.

از آثار شاخص دهه‌های اخیر اما فیلم ماندگار " رستگاری در شاوشنک" ساخته‌ی فرانک دارابونت محصول ۱۹۹۴ قابل اشاره است. در ذیل چند فیلم‌شاخص در ژانر درام اجتماعی را می‌بینید که پیش از این معرفی‌شان در صفحه سینمایی همشهری آنلاین ارائه شده بود:

بندر لوهاور

درام در سینمای ایران عمدتاً به معنای نمایش یا فیلم هیجان انگیز، پر حادثه و پر زد و خورد به کار می‌رود و گاه فضای یک فیلم رمانتیک غیر واقعی از آن استنباط می‌شود. از فیلم های دهه‌ی حاضر مربوط به ژانر درام اجتماعی "محاکمه در خیابان" ساخته‌ی مسعود کیمیایی محصول ۱۳۸۸ و یا "جدایی نادر از سیمین" ساخته‌ی اصغر فرهادی محصول ۱۳۸۹ قابل اشاره‌اند.

نمایی از فیلم کلاسیک کازابلانکا محصول ۱۹۴۳ ساخته‌ی مایکل کورتیز با حضور همفری بوگارت و اینگرید برگمن

کازابلانکا

کد خبر 266575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha