دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد علی زم در مراسم تجلیل از شهدای عملیات خیبر با بیان اینکه امروز دوره تسویه حساب دینی نیست، گفت:باید پیرایه‌های تندروی از دامان اسلام زدوده شود و علما رفتار و اعمال این افراد را کنترل کنند.

محمد علی زم

به گزارش مهر، معاون فرهنگي، اجتماعي دبيرخانه عالي شوراي مناطق آزاد كه در مراسم نكوداشت شهداي عمليات خيبر در امام‌زاده صالح تهران سخن مي‌گفت،اظهار داشت: بررسي سه دوره تاريخي عمر مولا امير‌المومنين(ع) مي‌تواند شناخت ما را نسبت به حضرتش از يك شناخت حسي و عاطفي به يك معرفت حقيقي و تكليفي تبديل كند.

محمد علي زم، با بيان اينكه امام علي(ع) در يك دوره تاريخي 23 ساله سراسر وجودش اطاعت بود و جهاد افرود: دوره دوم زندگي آن امام، دوره 25 ساله‌اي است كه به رغم آنكه براي احقاق حق خود مي‌توانست برخوردار از همه نوع امكاناتي باشد اما اين دوره را به مشخصه سكوت و صبر براي تعالي وحدت اختصاص داد. به گفته رئيس پيشين حوزه هنري علي‌ابن ابيطالب (ع) در دروه پاياني عمر مباكشان نيز كه كمتر از 5 سال بود را به جهاد و اجتهاد و دولتمردي براي تحقق عدالت و تعظيم اخلاق سياسي و اخلاق حكمراني اختصاص دادند .

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه چيزي كه امروز ما نيازمند بازشناسي و بازخواني آن هستيم دوره دوم زندگي ايشان يعني دوره سكوت و وحدت خواهي مولا بود، گفت: با اين كه حقوق الهي اعلام شده امام در كمتر از يكصد روز فاصله با واقعه غدير خم غصب شد و مايملك ميراث همسرش، يعني فدك، به يغما رفت و اعتراض همسرش با خشونت تمام مواجه شد اما دورانديشي و اولويت تحكيم زيرساخت‌هاي جامعه اسلامي و براي پرهيز از ايجاد تشتت سياسي در جامعه بعد از پيامبر و مقابله هوشمندانه و متفكرانه با قدرت‌هاي مرموز سردمداران روزگاري كه در پي نابود ساختن مظاهر اسلامي بودند، علي(ع) را بر آن داشت كه فقط يك راه ، نزديك‌ترين به راه و مرام و مشي الهي دانست و آن سكوت بود تا وحدت جامعه اسلامي فرو نپاشد. در وصف اين دروه زندگي خود آن حضرت گفته اند كه تمام اين دوره را صبر كردم در حاليكه خار در چشم و استخوان در گلو داشتم.

حجت‌الاسلام والمسليمن زم در در ايام سوگواري امام اول شيعيان سخنران مي‌كرد در ادامه افزود: در همين دوره، حضرت نه تنها با خلفا مخالفت سياسي نپرداختند و جز در مواردي كه مي‌بايد آنها را به انحراف‌ها و تحريف‌ها متذكر شده و نصيحت مي‌كردند حتي به صفوف نماز جمعه آنها حاضر مي‌شدند و از هيچ همكاري خيري در جهت مصلحت امت اسلامي هم دريغ نمي‌ورزيدند.

وي گفت: جهان تشيع در شرايط كنوني بايد الگو و مقتدايش را دوره 25 ساله سكوت و وحدت خواهي علي(ع) بداند. هيچ نيازي امروز به اندازه يكپارچه كردن جهان اسلام در برابر استكبار جهاني و صهيونيزم جهاني نيست.

معاون فرهنگي و اجتماعي دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه با تاكيد بر ضرورت اقتدار جهاني اسلام گفت: امروز بايد قدرت مذهبي اسلام را به اقتدار جهاني اسلام بدل كرد و شيعه بايد كه عواطف و احساسات مذهبي خود را همچون بغضي فروخورده در درون نگه‌ دارد و به جهاني انديشي و جهان‌گيري اسلامي بيانديشد و قدم از راهي كه رسول‌الله (ص) و علي(ع) بنيان‌گذار آن بودند عقب ‌نشيني نكند و به اسلام به عنوان يك انديشه و تئوري و عمل جهاني بيانديشند.

وي گفت: بايد كه اختلافات مذهبي كنار گذاشته شود. بايد پيرايه تندروي‌هاي افراطي مذاهب اسلامي از نوع شيعي و سني‌اش از دامن اسلام زدوده شود و بعد رحمه‌للعالمين بودن پيامبر و انا ارسلناك كافه للناس اسلام آشكار شود. بايد علما دين افراطي‌ها را كنار بزنند آثار سوء رفتار و گفتار آنها را كنترل و مديريت كنند و رهبري جهان اسلام مي‌بايد به دست توانا و تدبير مدبرانه علما و انديشمندان دين بازگردانده شود.

وي در ادامه با اشاره به جنايت‌هاي گروهك تروريستي داعش گفت: داعش حاصل تندروي‌هاي لجام گسيخته وهابيتي است كه در دوره رشد تاريخي خود پس از عبور از طالبانيسم و سلف‌گري و تكفيري‌گري امروز به اين مرحله از جنايت‌كاري بشري به نام دين و اسلام رسيده است.

وي در پايان سخنان خود در اين مراسم نكوداشت هشدار داد:‌دوره ما دوره تسويه حساب‌ ديني و مذهبي نيست. راه وكار ما بايد معطوف خردگرايي، جامع‌نگري نسبت به پيرامون و آينده ديني خود و بهره‌مند شدن از همه عناصر و ابزاري است كه مي‌تواند همينه اصلاح‌طلبي را به جهان اسلام بازگرداند. باشد تا امت يك ميليارد و هفتصد ميليون مسلماني در جهان به يك جمعيت تاثيرگذار در سياست، اقتصاد و فرهنگ مبدل شود و ناامني و فقر از دامان امت اسلامي زدوده شود.

کد خبر 266530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha