همشهری آنلاین: علامه مجاهد و متفکر بزرگ السید محمد بحر العلوم روز سه شنبه در شهر نجف اشرف دعوت حق را لبیک گفت.

علامه محمد بحر العلوم

به گزارش ايرنا به نقل از شبکه الفرات، علامه السید محمد بحر العلوم صبح روز سه شنبه در بیمارستان صدر در نجف اشرف پس از گذشت چند روز حالت کما، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

کمیته پزشکی ناظر بر درمان علامه السید محمد بحر العلوم علت فوت ایشان را مشکلات کلیه اعلام کرد.

سید محمد سومین پسر سید مرتضی طباطبایی بروجردی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) بود. ایشان شب جمعه از ماه شوال 115 هجری قمری / 1113 هجری شمسی در شهر کربلای معلی پا به عرصه هستی نهاد.

او از دوران کودکی در پرتو توجهات پدر بزرگوارش سید مرتضی ( متوفای 1204 هجری قمری ) به آداب و اخلاق اسلامی خو گرفت و رشد یافت . پس از گذراندن دوره های علوم مقدماتی و سطح فقه و اصول، در آغاز بلوغ به درس خارج که از سوی پدرش تدریس می شد، راه یافت و پس از پنج سال درس و بحث فشرده به مقام بلند اجتهاد نایل آمد.

سید محمد همچنین در محضر اساتید به نام حوزه کربلا و نجف اشرف شرکت کرد. فرهیختگان همچون محمد باقر وحید بهبهانی (1118 - 1208 ق) ، شیخ یوسف بحرانی (1107 - 1186 ق) ، محمد تقی دورقی نجفی (متوفی 1186 ق) و مهدی فتونی نباطی عاملی (متوفی 1183 ق) از معلمان سید محمد بودند.

ایشان حکمت و فلسفه را نزد آقا میرزا ابوالقاسم مدرس فرا گرفت. وحید بهبهانی در اواخر عمر خویش مردم را در مسایل و فتواهای احتیاطی به سوی سید محمد مهدی راهنمایی می کرد و او را مجتهدی جامع الشرایط می دانست.

سید محمد در سال 1186 ق به قصد زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) و دیدار با علمای بزرگ ایران وارد مشهد مقدس شد و در مدت اقامتش شش ‍یا هفت ساله خود در آن شهر، علاوه بر دیدارهای علمی با مردم و مباحثات با علما، در درس استاد میرزا مهدی اصفهانی خراسانی (1153 - 1218 ق) شرکت کرد و فلسفه، عقاید و کلام را از آن مرد بزرگ آموخت و بر اندوخته علمی خویش افزود.

لقب بحرالعلوم از زبان این استاد برای اولین بار به سید محمد مهدی طباطبایی بروجردی گفته شد. استاد که از هوش و استعداد او شگفت زده شده بود، در حین درس خطاب به شاگرد خود می گوید، تو دریای علم هستی از آن لحظه سید به لقب بحرالعلوم معروف شد.

کد خبر 291520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha