رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در آخرین سری از دیدار با مراجع و علما، به ملاقات آیات عظام صافی گلپایگانی، مصباح یزدی، محفوظی ، محقق داماد، حکیم و مقتدایی رفت و ضمن ارائه گزارش شفاهی و مکتوب از اقدامات شهرداری تهران در حوزه دین، مساجد و حوزه‌های علمیه از رهنمودهای آنان بهره گرفت.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده در ابتداي اين ديدارها، با اشاره به برگزاري نشست‌هاي فصلي مستمر و هدفمند با همه ائمه جماعات مساجد پايتخت به تفكيك مناطق 22گانه شهري، گفت: رسيدگي به مشكلات فرهنگي محلات و پشتيباني مساجد از نزديك و با حضور شهرداران مناطق، ظرفيت مناسبي براي كار فرهنگي گسترده از متن جامعه و با محوريت مساجد فراهم ساخته است.

  • توجه به مسائل معنوي، نشان‌دهنده خدمات شهرداري

پس از گزارش مشاور شهردار تهران، آيت‌الله‌العظمي صافي گلپايگاني(دام ظله) فرمود من از صحبت‌هاي شما خوشحال شدم. مسئله همين است و كسب رضاي الهي از طريق اقداماتي كه گفتيد ان‌شاءالله حاصل خواهد شد. مقاصد ما هم براي كل مملكت همين است كه موجب مي‌شود دين خدا و مساجد رونق پيدا كند.

اينكه در تهران اينقدر به مسائل معنوي و ديني مردم توجه مي‌شود؛ خدمات را نشان مي‌دهد. ايشان ضمن قدرداني از گزارش مكتوب ارائه‌شده از فعاليت‌هاي ديني و فرهنگي شهرداري تهران، خطاب به حجت‌الاسلام صادق‌زاده گفت: در گذشته هم هروقت چيزي به آقاي قاليباف گفتم، آن را انجام دادند. حضرت آيت‌الله‌العظمي صافي گلپايگاني در پايان فرمود: به اين اقدامات ادامه بدهيد و مراتب تشكر ما را به اطلاع مجموعه شهرداري تهران برسانيد.

  • ويژگي‌هاي خاص شهردار تهران

علامه آيت ‌الله ‌مصباح يزدي ضمن تبريك اعياد رجبيه، بيان داشت: خدا را شكر در زماني زندگي مي‌كنيم كه آثار بسياري از اسلام در كشور ظهور و بروز پيدا كرده است و همانا نقش اساسي در برقراري نظام اسلامي و حاكميت ولايت فقيه را حضرت امام(ره) و شهدا ايفا كردند.

اين فيلسوف و متفكر بزرگ شيعه بيان كرد: در طول اين سال‌ها و به بركت نظام اسلامي، افراد و استعدادهاي بي‌شماري شكوفا شده و لياقت خود را ابراز كردند كه در گذشته فرصت و فضاي رشد را پيدا نمي‌كردند و الآن مايه افتخار كشور و نظام هستند كه به‌عنوان نمونه مي‌توان به حضور دانشمندان در رشته‌هاي مختلف هسته‌اي، هوافضا و علوم پايه اشاره كرد.

رياست مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با تأكيد بر اين مطلب كه اداره كلانشهر تهران كمتر از اداره كشور و رياست‌جمهوري نيست؛ گفت: يكي از اتفاقات خوب در كشور، شهرداري تهران است و همه زحمات پايتخت روي دوش شهردار است و انصافاً ايشان، نبوغ خود را به خوبي نشان داده‌اند و خدا را بابت وجود چنين استعدادها و نبوغي شكرگزار هستيم. آيت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: اگر در شهرداران دنيا جست‌وجو كنيم، چند نفر با اين خصوصيات و ويژگي‌ها را مي‌توان يافت؟

شهردار تهران نشان داده است كه استعداد، تجربه و ذوق اين كار را داشته و به درد اين كار مي‌خورد. وي ضمن تشكر از ديدگاه مديريت شهري مبني بر اينكه امكانات محلات بايد در خدمت مسجد باشد؛ خاطرنشان كرد: مهم‌تر از پول و امكانات، مسجد محتوا مي‌خواهد و تربيت ائمه جماعات موفق خيلي مهم است و شما در اين رابطه به‌وجود نهادهايي كه وظيفه مستقيم را به‌عهده دارند بسنده نكرده و با هماهنگي آنها براي ارتقاي سطح علمي و معرفي امام جماعت‌هاي شاخص تلاش كنيد.

  • توسعه همكاري‌هاي مذهبي در شهرداري

آيت‌الله‌سيدعلي محقق داماد ضمن بيان اينكه تهران مركز ثقل ايران و جهان اسلام است و بايستي هميشه سرمشق و الگو باشد، گفت: تهران هم از جهات توسعه و عمران شهري و هم از جهات مذهبي مورد توجه همه مردم خاصه جهانگردان است. استاد دروس خارج فقه و اصول تصريح كرد: نهاد شهرداري به لحاظ گستره وظايف و تعداد پرسنل بزرگ‌تر از بسياري از وزارتخانه‌ها و مؤثر در اهم مسائل كشور است.

وي ورود شهرداري به حوزه خدمات ديني و فرهنگي را با عنايت به اهميت اين مسائل، مطلوب توصيف كرد و گفت: عمده كار در اين حوزه، آماده كردن بستر و زمينه براي فعاليت مناسب جوان‌هاست و به لحاظ فطري و ذاتي، آدم شرور نداريم بلكه وقتي زمينه براي پرورش استعدادها و خصايل نيكو فراهم نباشد، انسان طغيان مي‌كند و بالعكس اگر در مسير درست و بدون امرو نهي هدايت شود، انسان مطلوب جامعه بشري شكل مي‌گيرد.

وي ادامه داد: در گذشته تعداد مساجد در تهران كم ولي بسيار باعظمت و داراي نماد اسلامي يعني گنبد وگلدسته بود ولي پس از رشد سريع پايتخت در سال‌هاي دهه 40، بعضي از مساجد بدون امكانات و وسعت كافي ساخته شد و مساجد قديمي نيز در بافت مدرن شهري، نمود خود را ازدست دادند. لذا همتي كه در ساخت و احداث مساجد در پايتخت وجود دارد قابل تقدير است. البته ابتكار شهرداري براي مشاركت مردم در ساخت مساجد داراي فوايدي ازجمله برون‌سپاري وظايف و دخالت مردم در ساخت واداره مساجد است.

  • اقدامات موثر شهرداري تهران در كربلا

آيت‌الله محفوظي داماد و امين مرحوم آيت‌الله‌العظمي بهجت نيز ضمن توجه به حديثي از اميرالمؤمنين علي‌(ع) گفت: سزاوار است براي انسان عاقل كه از چند چيز بپرهيزد:

1- مستي مال؛ انسان اگر به مال و ثروتي رسيد مواظب باشد ومست مال وثروتش نشود.2‌-‌مستي قدرت؛ قدرت انسان رادچار فخرفروشي و بدمستي نكند.3-مستي علم.4- مستي مدح؛مدح وثنا ماراخوشحال نكند.در ديدار ديگري حجت‌الاسلام حكيم فرزند آيت‌الله‌العظمي سيدمحمدسعيد حكيم در ايران گفت: با بازشدن مرزها مي‌توان همكاري‌هاي فرهنگي ميان كشورهاي ايران و عراق را گسترش داد.

وي همكاري با عتبات براي برپايي نمايشگاه سيره اهل‌بيت(ع) در اماكن عمومي تهران را براي جلب نظر مردم، مناسب توصيف كرد و ضمن تشكر از زحمات پرسنل شهرداري تهران در اداره و نظافت شهر كربلا در ايام اربعين حسيني، حضور شهرداري تهران را در گسترش تعاملات ميان 2كشور و رضايت عملي و قلبي شهروندان عراقي بسيار مؤثر دانست به‌نحوي كه تداوم همكاري‌ها، مي‌تواند از حضور بعضي شركت‌هاي كشورهاي منطقه كه داراي مقاصد شومي در عراق هستند جلوگيري كند.

  • ذخيره‌اي براي آخرت

آيت‌الله‌مقتدايي، عضو شوراي‌عالي حوزه‌هاي علميه نيز ضمن تقدير از پشتيباني و حمايت‌هاي شهرداري تهران از حوزه‌هاي علميه، آن را باقيات الصالحات و ذخيره‌اي براي آخرت دانست و گفت: ان‌شاء‌الله مشمول ادعيه زاكيه حضرت بقيه‌الله(عج) باشيد و تا زماني كه علوم ديني در حوزه‌ها تدريس شود و طلاب پرورش يافته در اين حوزه‌ها به تبليغ دين، معنويت و اخلاق بپردازند شما نيز مأجور خواهيد بود. وي در پايان خطاب به شهردار تهران بيان كرد: اين توفيقات شما نعمت‌هاي الهي است كه به هر كس ندهند لذا خداوندرا شكر كنيد كه عشق به خدمت و حل مشكلات مردم همانا شكر حضرت حقّ است.

کد خبر 294830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha