یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عملیات‌ «والفجر۲» از سلسله‌ عملیات‌های‌ «والفجر»، بیست و نهم تیرماه ۱۳۶۲ در منطقه‌ مرزی‌ پیرانشهر و بلندی‌های «حاج‌عمران» در شمال‌ غربی‌ ایران، توسط‌ یگان‌های‌ سپاه‌ پاسداران‌ و ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ اجرا شد. در این عملیات حجت‌الاسلام‌ «مصطفی‌ ردانی‌پور» به شهادت رسید.

عملیات‌

به گزارش ایسنا، حمله‌ برای اجرای عملیات«والفجر2» در ساعت‌ 24 با رمز «یاالله‌ یاالله‌ یاالله» آغاز شد. هدف‌ نیروهای‌ خودی‌، تجزیه‌ و انهدام‌ نیروی‌ دشمن‌ و فتح‌ چندین‌ ارتفاع‌ مهم‌ منطقه‌ به‌ منظور خارج‌ ساختن‌ شهرهای‌ مرزی‌ از آتش‌ سنگین‌ توپخانه‌ و دید دشمن‌ بود.

به‌ این‌ ترتیب‌ «پادگان‌ حاج‌ عمران» آزاد و نیروهای‌ ایرانی‌ بر شهر«چومان‌ مصطفی» عراق‌ مسلط‌ شدند. در این‌ عملیات‌ همچنین‌ تردد افراد ضدانقلاب‌ و نفوذ آنها از سوی‌ خاک‌ عراق‌ به‌ ایران‌ محدودتر و زمینه‌ برای‌ اجرای‌ عملیات‌ نفوذی‌ به‌ قلب‌ دشمن‌ فراهم‌ شد. بویژه‌ آنکه‌ شهرهای «اربیل» و «کرکوک» عراق‌ و تأسیسات‌ نفتی‌ شهر کرکوک‌ به‌ محل‌ استقرار نیروهای‌ خودی‌ نزدیک‌ بود. در این‌ عملیات‌16 گردان‌ از سپاه‌ پاسداران‌ و شش گردان‌ پیاده‌ و یک‌ گردان‌ مکانیزه‌ از ارتش‌ شرکت‌ داشتند و هوانیروز کار پشتیبانی‌ را انجام‌ می‌داد.

طی‌ این‌ عملیات‌ و در همان‌ ساعات‌ نخستین، ضمن‌ آزادسازی‌ چندین‌ روستای‌ منطقه، گمرک‌ پیرانشهربه‌ دست‌ نیروهای‌ ایرانی‌ افتاد و تا پایان‌ دو هفته‌ نبرد و درگیری‌ چندین‌ تنگه‌ مهم‌ و ارتفاعات‌ معروف‌ منطقه‌ و مجموع‌200 کیلومتر مربع‌ از خاک‌ ایران‌ و عراق‌ آزاد شد.

همچنین‌ پنج فروند هواپیمای روسی عراق،10 فروند چرخبال،40 دستگاه‌تانک‌ و نفربر زرهی،45 دستگاه‌ خودروی‌ مهمات‌ و خودروهای‌ دیگر و چندین‌ قبضه‌ سلاح‌ سنگین‌ و نیمه‌سنگین‌ از ارتش‌ عراق‌ منهدم‌ و شماری‌ از یگان‌های‌ کماندویی، مکانیزه‌ و پیاده‌ آنها متلاشی‌ و بیش‌ از4200 تن‌ از نیروهای‌ بعثی‌ عراقی‌ کشته، زخمی‌ یا اسیر شدند.

در میان‌ غنایم‌ به‌ دست‌ آمده‌ از ماشین‌ جنگی‌ صدام،20 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر،12 قبضه‌ انواع‌ توپ،50 دستگاه‌ خودروی‌ نظامی، چندین‌ دستگاه‌ خودروی‌ مهندسی، صدها قبضه‌ سلاح‌ سبک‌ و نیمه‌ سنگین‌ و تیربار و خمپاره‌ انداز به‌ چشم‌ می‌خورد.

از جمله‌ اتفاقات‌ مهم‌ در این‌ عملیات می توان به شهادت‌ حجت‌الاسلام‌ «مصطفی‌ ردانی‌پور» فرمانده‌ «لشکر14 امام‌ حسین(7)» در حین‌ عملیات‌ و شهادت‌ «ذبیح‌الله‌ عاصی‌زاده‌« فرمانده‌ «تیپ‌18 الغدیر» اشاره کرد.

در این عملیات که 14 روز به طول کشید 4200 نفر از نیروهای دشمن کشته، زخمی‌ و اسیرشدند.

کد خبر 266424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha