خسرو موسوی: همیشه با آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس، فرصت‌های بیش‌تری برای سینمارفتن وجود دارد. شرکت‌های انیمیشن‌سازی جهان هم این موضوع را خیلی خوب می‌دانند و همیشه برای یک تابستان شاد و خاطره‌انگیز، حسابی دست پر هستند.

کارتون‌های تابستانی

البته تابستان سال گذشته با نمايش انیمیشن‌های زیادی از جمله «دانشگاه هیولاها»، «توربو»، «من نفرت‌انگیز ۲»، «هواپیماها»، «ابری؛ با احتمال بارش کوفته‌قلقلی۲» در سینماهای جهان، تابستان پرباری برای علاقه‌مندان به انیمیشن به شمار مي‌رفت. اما امسال به‌خاطر هم‌زمانی جام‌جهانی فوتبال با آغاز تعطیلات تابستانی اوضاع كمي متفاوت است و به آن پرباري سال گذشته نيست. با اين‌همه، سه انیمیشن جذاب، بامزه و خنده‌دار در انتظار علاقه‌مندان به این گونه‌ی سینمایی است. اكران نخستين انيميشن از خرداد آغاز شد و به تدريج تا شهريور هر سه روي پرده مي‌روند.

حالا که جام‌جهانی هم تمام شده، بد نیست ما هم با اين سه انیمیشن بلندی که تابستان امسال در سینماهای جهان اکران می‌شوند آشنا شويم، به‌خصوص كه و بعد از نمايش در سينماهاي جهان، به احتمال زياد در ماه‌های آینده اين انيميشن‌ها به شبکه‌ی نمایش خانگی ما یا شبکه‌ی پویا هم می‌رسند.

* * *

در دنیایی پر از اژدها

اکران جهانی دومین قسمت انیمیشن موفق «چه‌طور اژدهای خود را تربیت کنید» از هفته‌ی پایانی خردادماه آغاز شده و بعد از گذشت یک‌ماه، به فروش ۱۴۸میلیون دلاری دست پیدا کرده است. این دو انیمیشن که بر اساس مجموعه‌ی ۱۱جلدی محبوب و پرفروش «چه‌طور اژدهای خود را تربیت کنید» نوشته‌ی «کِرِسیدا کاوِل»، نویسنده‌ی انگلیسی ادبیات کودک و نوجوان ساخته شده‌اند، تفاوت‌های زیادی با کتاب او دارند. خانم کاوِل درباره‌ی این انیمیشن‌‌ها می‌گوید: «من از آن‌هایی نیستم که معتقدند یک اقتباس سینمایی، باید کاملاً براساس یک کتاب ساخته شود. برایم مهم این است كه نتیجه‌ی آن اقتباس سینمایی، فیلم خوب و جذابی باشد.»

«دین دی‌بلو»، کارگردان هردو قسمت انيميشن «چه‌طور اژدهاي خود را تربيت كنيد»، از همین حالا مشغول نگارش فیلم‌نامه‌ی قسمت سوم این انیمیشن است که خردادماه ۱۳۹۵، آماده‌ی نمایش شود.

انتشارات زعفران (۲۲۷۵۳۴۰۴) تا کنون، ۱۰ جلد از کتاب‌های این مجموعه را با ترجمه‌ی «شیدا رنجبر» منتشر کرده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۱

 

نیروی امداد هوایی

بعد از موفقیت انیمیشن «هواپیماها» در تابستان سال گذشته،‌ کمپانی «والت دیزنی» دومین قسمت این انیمیشن را تهیه کرده است. «رابرتس گاناوِی» کارگردان دومین قسمت انیمیشن هواپیماها با نام «آتش و نجات» است. او سال‌هاست در زمینه‌ی تولید و کارگردانی انیمیشن‌های تلویزیونی و بازی‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند، اما «آتش و نجات»، اولین تجربه‌ی بلند سینمایی او محسوب می‌شود.

داستان این قسمت از انیمیشن هواپیماها، ادامه‌ی زندگی «داستی»، شخصیت اصلی داستان است. او زمانی آرزوی شرکت در مسابقه‌ی هواپیماها را داشت، اما به‌خاطر ترس از ارتفاع جرئت نمي‌كرد در مسابقه‌ها كند، حالا با اين‌كه او قهرمان مسابقه‌هاست، به‌خاطر مشکلاتی که برای موتورش پيش‌آمده دیگر نمی‌تواند در مسابقه‌های هوایی شرکت کند. برای همین به گروه امداد هوایی «آتش و نجات» می‌پیوندد تا به‌عنوان یک آتش‌نشان هوایی به زندگی‌اش ادامه دهد.

اکران جهانی این انیمیشن از ۲۷ تیرماه آغاز شده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۱

 

زندگی درمیان جن‌های جعبه‌ای!

انیمیشن عروسکی «جن‌های جعبه‌ای» هم یک اقتباس سینمایی است و براساس کتاب «هیولا باشید!»، نوشته‌ی «آلِن اِسنو» ساخته شده است. داستان جن‌های جعبه‌ای در شهری خیالی به نام «رَت‌بریج» در قرن نوزدهم می‌گذرد؛ جایی که جن‌های جعبه‌ای در زیرزمین‌ها و تونل‌های زیر شهر زندگی می‌کنند. آن‌ها بسیار ترسو و خجالتی هستند و برای همین هرکدامشان در یک جعبه زندگی می‌کنند تا اگر با انسانی روبه‌رو شدند، سریع داخل جعبه‌شان قایم بشوند. آن‌ها عاشق هرچیز مکانیکی‌ای هستند و همیشه چیزهایی زیادی را از شهر کش می‌روند.

«اِگز»، پسرنوجوانی است که در زمان نوزادی اتفاق‌های بدی برایش افتاده و جن‌های جعبه‌ای او را بزرگ کردند. او یک جعبه‌ی تخم‌مرغ به تن می‌کند و برای همین به او اگز (به‌معنی تخم‌مرغ‌ها) می‌گویند. او که تازه با انسان‌بودن آشنا شده، در طول داستان تلاش می‌کند از جن‌های جعبه‌ای که خانواده‌اش هستند، در برابر اهالي شهر دفاع کند.

این انیمیشن اولین تجربه‌ی کارگردانی «گراهام آنابِل» و «آنتونی استاچی» است، هرچند که اين دو نفر، سال‌هاست در تولید انیمیشن فعالیت می‌کنند.

اکران جهانی این انیمیشن از هفته‌ی پایانی شهریورماه آغاز خواهد شد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۱

کد خبر 266370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha