همشهری آنلاین: همسایگان فرودگاه مهرآباد در آلوده ترین منطقه از لحاظ آلودگی صوتی و هوا زندگی می کنند. برخی از تحقیقات علمی نشان می‌دهد کودکان این منطقه نسبت به همسالانشان از ضریب هوشی کمتری برخوردارند اما مسئولان هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی مشکلات این منطقه ندارند.

مهر نوشت: دیگر صدای نشست و برخواست هواپیما ساکنان اطراف فرودگاه مهر آباد را اذیت نمی کند. آنها عادت کرده اند با صدای اوج گیری هواپیما بخوابند و اگر شبی صدایی از آسمان به گوش هایشان نرسد خواب هم از چشمانشان می رود.

زندگی با این هیاهوی همیشگی مشکلات زیادی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است . سلامت مردم این منطقه درمعرض خطر است . بر اساس آمارها حوالی فرودگاه مهر آباد در بیشتر روزهای سال آلوده ترین منطقه از لحاظ آلودگی هوا و صدا است.

قرار نیست این فرودگاه با وجود مشکلاتی که دارد به حواشی پایتخت برود . بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران فرودگاه مهرآباد در مکان فعلی خود خواهد ماند وبرنامه ای برای جابه جایی آن وجود ندارد.با مروری بر مصوبات شورای شهر تهران هم متوجه می شویم ساماندهی مشکلاتی که حضور فرودگاه در منطقه برای اهالی منطقه ایجاد کرده تاکنون دغدغه نماندگان تهرانی نبوده است .

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با پذیرفتن اینکه در محدوده فرودگاه مهرآباد با آلودگی صوتی شدیدی روبرو هستیم، می گوید: انتقال به این فرودگاه به راحتی امکان پذیر نیست و وزارت راه و شهرسازی باید این موضوع را پیگیری کند.

به گفته وی این جابه جایی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت و دقیقی است و نمی توان به راحتی در رابطه با آن تصمیم گیری کرد.

دنیا مالی با بیان اینکه مشکلات ساکنان اطراف این فرودگاه مشکلاتی قدیمی است به خصوص در شهرک اکباتان و آپادانا که جمعیت زیادی در آن زندگی می کنند و از قدیم نسبت به وجود این فرودگاه معترض بودند، می گوید: اما ساکنان این منطقه با علم اینکه در این منطقه فرودگاهی وجود دارد در آن ساکن شدند.

وی محدودیت زمانی پرواز ها را از جمله مواردی می داند که می تواند به طور موقت به ساکنان اطراف این فرودگاه کمک کند.

به گفته وی، می توان حداکثر ساعت پرواز را به جز موارد اضطراری 11 شب و آغاز پروازها را 6 صبح اعلام کرد اما تغییر کاربری این فرودگاه به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

نوزادان اطراف فرودگاه مهرآباد کم وزن هستند

برخی از پژوهش ها نشان می دهد که بهره هوشی کودکانی که در محدوده فرودگاه مهرآباد زندگی می کنند کمتر از سایر کودکان شهر است. نتایج این تحقیقات را حشمت الله بسطامی یکی از کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوا در نشست بررسی آلودگی هوا در سال 92 اعلام کرد و گفت: بهره هوشی کودکانی که در محدوده فرودگاه مهرآباد زندگی می کنند کمتر از سایر کودکان شهر است. ضمن اینکه نوزادانی که در این منطقه به دنیا می آیند دارای وزن کمتری هستند. میزان تحصیلات در میان اهالی این منطقه بسیار کمتر از سایر مناطق است.

سندی برای بحرانی بودن منطقه وجود ندارد

اما رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورا معتقد است : مستنداتی وجود ندارد که نشان دهد مردم این منطقه از لحاظ سلامت دچار بحران هستند.

او ادامه می دهد: این فرودگاه تهدید جدی برای شهر به حساب نمی آید و در سایر کشورها نیز فرودگاه ها در حاشیه شهر ها و حتی در دل شهرها وجود دارد به طور مثال یکی از باندهای فرودگاه روی یک دریاچه احداث شده بود که تنها چند صد متر با اتوبان اصلی شهر فاصله داشت.

وی پیشنهاد کرد برای کاهش آلودگی صوتی خانه های اطراف این فرودگاه باید ساختمانها عایق بندی شوند.

بیماری قلبی در کمین همسایگان فرودگاه ها

اما تحقیقات جهانی ثابت کرده است صدای هواپیما بر ابتلا به بیماریهای قلبی موثر است. محققان مرکزامپریال کالج لندن بعد از پنج سال مطالعه صدای هواپیما در فرودگاه هیثرو در لندن متوجه شدند که ساکنان مناطق اطراف آن در مقایسه با دیگر محله های آرام، بیشتر در بیمارستان بستری شده اند.

این محققان مدت پنج سال، تعداد افراد بستری و همچنین فوت شده براثر حمله قلبی را در مناطق پرخطر بررسی کرده اند. نتایج این پژوهش نشان می داد: خطر بستری شدن و مرگ و میر براثر حمله قلبی در افرادی که در نزدیکی فرودگاه زندگی می کنند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر است و این مسئله نیز با افزایش صدای هواپیما به بالاترین حد خود در طول روز و شب، ارتباط دارد.

صدای هواپیما می تواند ساعات خواب را در انسان کاهش دهد و او را مضطرب کند بطوریکه اگر افراد به طور مکرر در معرض صداهای ناگهانی قرار داشته باشند، واکنش آنها به شکل ˈبهت زدگیˈ خواهد بود.
زمانی که صدای بلندی را می شنوید، نوعی واکنش سراسیمه ایجاد می شود که با افزایش ضربان قلب و فشار خون همراه است. برای همین اگر افراد برای مدت زمان طولانی در معرض صدای بلند قرار داشته باشند، فشار خون آنها ممکن است بالا بماند و دیگر به وضع عادی بازنگردد.

در پژوهشی که خدابخش کرمی با موضوع اثر سر و صدای هواپيما بر استراحت، خواب و ارتباطات ساکنين اطراف فرودگاه مهرآباد تهران انجام شده است نیزآسیب های جسمی بر ساکنان این منطقه تایید شده است .
در این تحقیق آمده است : با توجه به اين مطالعه سطح نويز و آزاردهندگی صدا به حدی بود که اکثر ساکنين قصد جابه جايی داشته‏اند. نويز هواپيما بيشترين تأثير منفی را بر ساکنين مجاور فرودگاه مهرآباد دارد که مي‏ تواند برای افراد مذکور خطرساز باشد.

فردوگاه ها به حاشیه شهرها بروند

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم با اشاره به اینکه فرودگاه ها باید در حاشیه شهرها باشند، می گوید: طراحی فرودگاه مهرآباد نیز بر همین اساس بود اما متأسفانه تبدیل حریم به متن فردوگاه مهر آباد را امروز در متن شهر قرار داده که خود سبب مشکلات بسیاری شده است.

وی آلودگی صوتی را یکی از مشکلات همجواری فرودگاه با مناطق مسکونی می داند و ادامه می دهد: آلودگی صوتی در مناطق تهرانسر، مهرآباد بسیار بالا است. نکته قابل توجه آن است که تهران از نظر آلودگی صوتی در کشور مقام اول را داراست و نقش فرودگاه مهر‌آباد نیز در این زمینه بی تأثیرنبوده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این‌که مشکلات فرودگاه مهرآباد تنها در خصوص آلودگی صوتی نبوده بلکه در آلودگی هوا نیز مؤثر است می گوید: روزانه 170 پروازدرفرودگاه مهرآباد انجام می شود. این در حالی است که هر نشست و برخاست هواپیما در مهرآباد به میزان هزاران خودرو آلودگی زیست محیطی تولید می کند.

مصوبه انتقال فرودگاه مهرآباد ابلاغ نشد

نکته ای که علی محمدی شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران هم بر آن تاکید می کند و می گوید: بخش قابل توجهی از آلودگی هوای کلانشهر تهران مربوط به فرودگاه مهرآباد می‌شود و این به نحوی است که هر فروند هواپیما در هربار نشست و برخاست برابر 3 هزار دستگاه خودرو آلودگی‌ تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه پروازهای فرودگاه مهرآباد سهم قابل توجهی در افزایش آلودگی کلانشهر تهران دارد، تاکید می کند: همچنین آلودگی صوتی ایجاد شده از هر نشست و برخاست هواپیماها نیز بسیار بالاتر از حد استاندارد در این منطقه است که با توجه به وجود اماکن مسکونی منطقه 21 شهرداری تهران در اطراف این فرودگاه باید پروازها در آنجا لغو شود.

شاعری از مصوبه ای در هیات دولت می گوید که در خصوص انتقال این فرودگاه بوده است و اما این مصوبه تاکنون ابلاغ نشده است .

او اضافه می کند: در این زمینه در دولت قبل که در من سازمان حفاظت محیط زیست بودم موضوع را با تمام مخالفت هایی که بود دنبال کردیم و کار به جایی رسید که موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد مصوب شد اما متاسفانه برای اجرا ابلاغ نشد که حال ضرورت دارد این موضوع مجددا یا از طریق مصوبه دولت و یا از طریق شورای عالی محیط زیست مطرح و مصوب شود و فرودگاه در یک بازه زمانی 3 ساله تا 5 ساله به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود و مانند انتقال پادگان ها و زندان ها و ... در دستور کار قرار گیرد و از داخل شهر به خارج انتقال داده شود و مردم شهر از آلودگی صوتی و آلودگی هوای ناشی از این فرودگاهها ایمن بمانند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران معتقد است : حتی اگر این فرودگاه به طور کامل هم منتقل نشود باید فقط پروازهای خاص و ویژه آن هم به میزان بسیار محدود در فرودگاه مهرآباد انجام شود.

انتقال فرودگاه مهر آباد نفس تهران را باز می کند

مجلس نیز با انتقال این فرودگاه موافق است. غلامحسین مؤید حسینی صدر عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد می گوید: هواپیما نسبت به خودرو آلودگی بیشتری تولید می‌کند و همچنین نوع سوخت هواپیما ترکیبات آروماتیک است که خیلی سمی‌تر است و در نهایت آسیب آلایندگی هواپیماها به مراتب بالاتر از خودروها است. به دنبال انتقال فرودگاه مهرآباد و تخصیص سه چهارم آن برای فضای سبز، نفس تهران باز می‌شود.

حسینی صدر تصریح می کند: کارشناسان به شهروندان تهرانی توصیه اکید دارند که در اطراف فرودگاه مهرآباد سکونت نکنند چرا که به لحاظ آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی با مشکل روبرو می‌شوند.

تحقیقات علمی نشان می دهد: افرادی که در معرض صدای هواپیما به مقدار زیاد هستند بیشتر در معرض بیماری قلب و عروق اند. از آن سو مسئولان هیچ برنامه جدی برای انتقال این فرودگاه از داخل شهر ندارند و در برنامه بلند مدت تهران نیز این انتقال پیش بینی نشده است.

کد خبر 266239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha