همشهری آنلاین: رزمندگان استان همدان نقش ویژه و بسزایی در پیشبرد اهداف در عملیات بزرگ رمضان داشتند.

عملیات رمضان

به گزارش ایسنا با فرارسیدن تیرماه هرسال حماسه شیردلانی در ذهن‌ها نقش می‌بندد که جلوه مقاومت و رزم آن‌ها در تاریخ دفاع مقدس استان همچون نگین درخشانی خودنمایی می‌کند.

در تیرماه سال 1361 بود که جمعی از حماسه‌آفرینان استان همدان در قالب سه گردان رزمی ساماندهی و راهی جنوب شدند تا به همراه سایر رزمندگان در نبرد رمضان شرکت کنند. این رزمندگان در محور کوشک عملیات کردند و در این عملیات در مصاف با مواضع مثلثی شکل دشمن توانستند از مواضع خود پدافند کرده و قریب به پنج پاتک سنگین زرهی دشمن را دفاع کنند.

منطقه عملیاتی رمضان زمینی مثلث شکل به وسعت 1600 کیلومتر مربع داشت که از شمال به کوشک و طلائیه و از جنوب به هورالهویزه و از غرب به رودخانه اروند و از شرق به خط مرزی شمالی، جنوبی منتهی می‌شد.

در روز 24 تیرماه همزمان با مرحله دوم عملیات رمضان دو گردان «فتح» و« نصر» در جبهه کوشک و تحت امر «تیپ 41 ثارالله» در عملیات شرکت کردند و ضربات سنگینی را بر دشمن وارد کردند و در فردای آن روز سومین گردان استان همدان نیز وارد صحنه شد. این گردان زمانی به منطقه عملیاتی وارد شد که پاتک شدید دشمن در منطقه آغاز شده بود و نیروهای عراقی با پشتیبانی سنگین توپخانه و ادوات لحظه به لحظه در حال پیشروی بودند.

ورود گردان «خندق» به منطقه رزم صحنه رویارویی یگان‌های در حال پیشروی دشمن را با رزمندگان استان رقم زد که با یک نبرد عاشورایی رزمندگان اسلام موفق به متوقف کردن پاتک دشمن بعثی شدند و تا شب از ادامه پیشروی ذشمن ممانعت به عمل آورده و منطقه را تثبیت کردند. با فرا رسیدن شب، مرحله بعدی عملیات گردان خندق که تهاجم به سمت دشمن و پیشروی در روی دژ عراق به سمت شمال بود آغاز شد و تا نزدیکی‌های صبح ادامه یافت. در این درگیری‌ها جمع زیادی از نیروهای دشمن به هلاکت رسیده و رزمندگان موفق شدند حدود سه کیلومتر پیشروی کنند.

عملیات رمضان با این اندیشه طراحی شد که با حضور قوای نظامی ایران در پشت رودهای دجله و اروند و تسلط بر معابر وصولی بصره موقعیت مناسبی برای جمهوری اسلامی فراهم آید تا دشمن ناگریز شرایط ایران را برای صلح بپذیرد. خواسته‌های ایران در این راستا شامل خروج نیروهای بیگانه از سرزمین ایران، شناسایی و تنبیه متجاوز و پرداخت غرامت بود.

در این عملیات سرداران شهید علیرضا حاجی بابایی مسئول محور و حبیب‌الله مظاهری فرمانده گردان و محمد دلاوری و حاج محمود نیکو منظر معاون پشتیبانی تیپ محمد رسول الله (ص) به شهادت رسیدند.

اگر چه در این عملیات رزمندگان به تمامی اهداف دست نیافتند، اما پیام آشکار جمهوری اسلامی مبنی بر تداوم نبرد تا رسیدن به حداقل خواسته‌های خود برای جهانیان نمایان شد و از طرفی رزمندگان اسلام موفق شدند بخش عمده‌ای از نیروهای دشمن را به هلاکت رسانده و یا زخمی و اسیر کنند. همچنین تعداد بسیار زیادی از ادوات زرهی دشمن به دست پر توان رزمندگان اسلام منهدم و یا نیز به غنیمت گرفته شد و پاسگاه «زید» و مناطق شمالی و جنوبی سه منطقه به تصرف دلیرمردان ایران اسلامی درآمد.

کد خبر 266112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha