همشهری آنلاین: بشر برای یافتن نشانه‌هایی از حیات در دیگر بخش‌های سامانه خورشیدی باید چندین دهه دیگر را نیز در انتظار باقی بماند، زیرا برای رصد چنین پدیده‌ای به نسل جدیدی از راکت‌ها و تلسکوپ‌ها نیاز خواهد بود.

براساس گزارش NBC، اگرچه تلسكوپ جيمز‌وب كه قرار است در سال 2018 به فضا پرتاب شود، از قابليت يافتن نشانه‌هاي حيات در سياره‌هاي فراخورشيدي برخوردار است، متخصصان مي‌گويند يافتن حيات در مكاني فراتر از زمين به تلسكوپ‌هايي غول‌پيكر نياز خواهد داشت كه حتي طرح اوليه آنها را نيز نمي‌توان در ميان كتاب‌ها و نقشه‌هاي ناسا يافت.

به گفته مت ماونتين از دانشمندان پروژه جيمز‌وب، براي يافتن نشانه‌هاي حيات به نسل جديدي از تلسكوپ‌ها نياز است و پرتاب آنها به فضا نيز به راكت‌هايي جديد، رويكردي جديد در زمينه نفوذ به فضا و رويكردي متفاوت نسبت به تلسكوپ‌هاي بزرگ نياز خواهد‌داشت.

تلسكوپ 8.8 ميليارد دلاري جيمز‌وب از 18 آينه 6 ضلعي برخوردار است كه در كنار يكديگر آينه‌اي 6.5 متري را تشكيل مي‌دهند، و اين بزرگترين آينه‌اي است كه تاكنون به فضا سفر كرده‌است.

تلسكوپ 8.8 ميليارد دلاري جيمز‌وب داراي 18 آينه 6 ضلعي است كه تركيب آنها با يكديگر آينه‌اي 6.5 متري و  بزرگترين آينه‌اي را تشكيل مي‌دهد كه تاكنون به فضا سفر كرده‌است.

اين تلسكوپ به‌گونه‌اي ساخته شده كه مي‌تواند مناظر را در نور فروسرخ نمايش دهد. به گفته محققان اين تلسكوپ در طول عمر خود بايد ماموريت‌هاي متفاوتي از جمله اسكن كردن اتمسفر سياره‌هاي بيگانه براي يافتن اكسيژن و ديگر گازها را انجام دهد.

اين تلسكوپ در كنار پروژه ديگر ناسا كه از سال 2017 آغاز شده و به جستجوي سياره‌هاي بيگانه خواهد پرداخت، عمل خواهد كرد و اطلاعات آنها يكديگر را تكميل مي‌كنند.

بسياري از دانشمندان بر اين گمانند درصورتي كه زمين از ويژگي بسيار خاص و عجيبي برخوردار نباشد، كه تا كنون نيز چنين ويژگي كشف نشده‌است، حيات بايد در سياره‌هايي كه در فاصله قابل سكونت از ستاره‌هاي خود قرار گرفته‌اند، وجود داشته باشد. كهكشان راه شيري نيز مملو از چنين سياره‌هايي است، تعداد سياره ها در راه شيري از 100 ميليلرد نيز فراتر مي‌رود كه 10 تا 20 درصد از آنها در منطقه‌اي قابل سكونت از مدار ستاره خود در حركتند.

در چنين شرايطي، حتي جيمز‌وب 6.5 متري نيز در برابر وسعتي كه بايد در يان آن به جستجوي نشانه‌ةاي حيات بود، بسيار ناچيز و كوچك است. بيشتر اين سياره‌ها كم‌فروغ و دورافتاده هستند و وب از محوطه كافي جمع‌آوري نور براي بررسي تعداد زيادي از اين سياره‌ها برخوردار نيست.

فضاپيمايي مجهز به آينه‌اي 10 متري مي‌تواند فرصت بهتري را براي يافتن زيست‌نشانه‌هاي حيات در اتمسفر سياره‌هاي بيگانه در اختيار دانشمندان قرار دهد. به گفته ماونتين با در اختيار داشتن تلسكوپي 20 متري مي‌تواند صدها سياره شبه‌زميني را در اطراف ستاره‌هايشان رصد كرد، اين همان‌ هزينه‌اي است كه براي يافتن حيات بيگانه بايد پرداخت شود.

به گفته وي هيچ برنامه مدوني براي ساخت و پرتاب چنين تلسكوپ فضايي بزرگي وجود ندارد، تلسكوپي كه ابعاد بزرگ آن چالش‌هاي لجستيكي و مهندسي فراواني را به‌دنبال دارد. با اين‌همه، تلسكوپ وب مي‌تواند قدمي بزرگ در راستاي رسيدن به‌اين هدف باشد.

به گفته محققان، جستجو براي يافتن حيات بيگانه مي‌تواند تلاشي چند نسلي و فراتر از پروژه‌هاي جيمز‌وب و TESS باشد و به ايجاد تلسكوپ‌هاي غول‌پيكر ختم شود و غلبه بر چالش‌هاي مختلف در اين مسير به طور حتم به همكاري كشورها و سازمان‌هاي مختلف نياز خواهد‌داشت.

کد خبر 266096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha