پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمار و ارقامی از برترین سرویس دهندگان اینترنتی، کشورهای پردانشمند دنیا، کشورهای برتر فناوری فضایی و کشورهایی که زیاد می خوابند، کشورهایی که ماه را کنار مریخ دیدند، توضیحات وزیر ارتباطات در مجلس درباره تاخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات، تصویر عمل جراحی بزرگترین تومور جهان از جمله رویدادهای پربیننده حوزه فناوری بود.

ارتباطات

کم خوابترین و پرخواب‌ترین کشورها کدامند

به گزارش خبرنگار مهر، یک انسان سالم برای اینکه بتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد به 6 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارد اما اکنون این رقم برای کارایی بیشتر در طول روز تغییر کرده است. اکنون محققان معتقدند افرادی که بیشتر از این میزان و حدودا 10 ساعت از شبانه روز را به خواب اختصاص می دهند دارای عملکرد بهتری نسبت به سایرین هستند. براین اساس فرانسه یکی از کشورهایی است که شهروندانش حدودا 7 تا 8 ساعت در طول شبانه روز را به استراحت و خواب اختصاص می دهند. اما این مقدار با افزایش سن تغییر می کند. کشورهای دیگری مانند امریکا، انگلیس، آلمان، اسپانیا نیز همانند فرانسه حدودا 6 تا 8 خواب در طول شبانه روز دارند. اما استرالیا تنها کشوری است که مردمانش بیش از 9 ساعت در شب به استراحت می پردازند و کشورهای آسیایی کمتر از 6ساعت در طول شبانه روز می خوابند.
کشورهای پر دانشمند دنیا کدامند

تامسون رویترز که در ایران به نام پایگاه ISI مشهور است اسامی 3215 پژوهشگر پراستناد جهان را منتشر کرده است که نام 10 دانشمند ایرانی نیز در میان آنها قرار دارد. این پژوهشگران پراستناد در 21 رشته موضوعی شامل علوم و علوم اجتماعی فعالیت های تحقیقاتی دارند. این پژوهشگران در بازه زمانی بین 2002 و 2012 مورد مطالعه و محاسبه قرار گرفته اند.

براین اساس دانشگاه های ایالات متحده با 1762 پژوهشگر پراستناد در رأس این فهرست قرار دارد. آمریکا 55 درصد از پژوهشگران پراستناد جهان را در اختیار دارد. انگلستان، چین، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، هلند، استرالیا، سوئیس، کره جنوبی و هندوستان به ترتیب دارای 309، 170، 167، 101، 93، 91، 81، 78، 68، 27 و 12 دانشمند پراستناد هستند و پنج کشور اروپای شمالی شامل دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و ایسلند بر روی هم 104 پژوهشگر پراستناد را در اختیار دارند. در آفریقا تنها 5 دانشمند پراستناد وجود دارد؛ ایسلند با جمعیتی برابر با 350000 نفر دارای 11 پژوهشگر پراستناد و نروژ با 1/5 میلیون جمعیت تنها 8 دانشمند پراستناد دارد.

برترین سرویس دهندگان اینترنت کدامند


کاربران سرویس های مختلف اینترنت، با استفاده از شبکه سنجش سرعت، کیفیت ارتباط اینترنتی خود را مورد ارزیابی قرار دادند که لیست برترین ارائه دهندگان این خدمات براساس ارائه سرویس GPRS، اینترنت وایمکس، اینترنت 3G ، اینترنت لیزلاین (اینترنت تجاری) ، اینترنت دایل آپ و ADSL، توسط مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت اعلام شده است.

در بخش اینترنت پرسرعت با تکنولوژی ADSL در سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه، یک مگابیت بر ثانیه و دو مگابیت بر ثانیه شرکت عصر انتقال داده ها، برای سرعت 256 کیلوبیت بر ثانیه نیز شرکت مخابرات خراسان رضوی و در سرعت 512 کیلوبیت بر ثانیه شرکت پردیس اطلاع رسان سپهر رتبه نخست را داشتند؛ در همیت حال در بخش اینترنت دایل آپ شرکت آریا شاتل و در بخش اینترنت لیزلاین - Leased Line - شرکت پردیس اطلاع رسان سپهر در سرعتهای 5 و 10 مگابیت بر ثانیه بهترین سرویس دهندگان بودند.

در بخش اینترنت وایمکس اپراتور ایرانسل در سرعتهای 64 کیلوبیت و 256 کیلوبیت بر ثانیه و 128 کیلوبیت بر ثانیه بهترین ارائه دهنده شد؛ رتبه نخست سرعت 512 کیلوبیت برثانیه در سرویس وایمکس به اپراتور مبین نت رسید؛ در سرعت یک مگابیت بر ثانیه شرکت گلستان و در سرعت 2 مگابیت بر ثانیه مخابرات سیار اصفهان اول شدند. در بخش سرویس اینترنت بر روی موبایل نیز با فناوری GPRS ایرانسل با سرعت 64 کیلوبیت بر ثانیه رتبه نخست را از آن خود کرد و رایتل نیز در بخش 3G در دو سرعت 128 کیلوبیت و 256 کیلوبیت اول شد.

10 کشور برتر فضایی کدامند

در هفته ای که گذشت فهرست 10 کشور برتر جهان پیرامون فعالیت در حوزه فناوری های فضایی منتشر شد که ایران در این فهرست و در رتبه نهم قبل از رژیم صهیونیستی جای گرفت. دراین فهرست با وجود اینکه روسیه نخستین کشوری بود که ارسال ماهواره به فضا را آغاز کرد، اما در سال های اخیر نسبت به آمریکا فعالیت چندانی نداشته و رتبه دوم را در این حوزه به خود اختصاص داده است. ایالات متحده تاکنون بیشترین شمار ماهواره های ارسالی به فضا را داشته است.

پس از امریکا و روسیه کشورهای چین، فرانسه، هند، بریتانیا، ژاپن، کره جنوبی و ایران در رده های سوم تا نهم قرار دارند و رژیم صهیونیستی دهم است.

چه کسانی مریخ را در کنار ماه دیدند

به گزارش مهر، در هفته ای که گذشت ماه در کنار مریخ قرار گرفت؛ سیاره مریخ به صورت جسمی نسبتا پر نور در راستای ماه قرار گرفت تا یکی دیگر از عجایب و زیبایی های آسمان را به رخ زمینیان بکشانند. ساکنان اقیانوس مرکزی، اقیانوس آرام، هاوایی و بخش های غربی امریکا قادر به مشاهده عبور ماه از کنار مریخ بودند. ساکنان نیمه شرقی ایالات متحده و کانادا نیز با دید بهتری قادر به دیدن این اتفاق آسمانی بودند. رنگ سیاره مریخ به دلیل وجود اکسید آهن بر سطح این سیاره متمایل به نارنجی است به همین دلیل این رنگ باعث پر نور تر شدن این سیاره می شود.

در گذشته، زمانی که این اتفاق رخ می داد و مردم اطلاعی از وقایع اجرام آسمانی نداشتند، گمان می کردند که اجسامی از آسمان در حال سقوط به زمین هستند، بیگانگان فضایی یا بشقاب پرنده و ... اما اکنون ستاره شناسان برای وقوع چنین لحظاتی ثانیه شماری می کنند.
پای وزیر ارتباطات به صحن مجلس کشیده شد

در هفته ای که گذشت محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به سوالات و ابهامات مدنظر نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس، پاسخ گفت که این عضو کمیسیون فرهنگی از پاسخ و توضیحات وزیر ارتباطات قانع نشد و سوال از واعظی به صحن مجلس کشیده شد.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مورد سوال از وزیر ارتباطات درخصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: از اظهارات وزیر ارتباطات قانع نشدم؛ وزارتخانه ای که قرار است زیرساختهای شفافیت و جریان اطلاعات در کشور را فراهم کند، باید طرحها و برنامه های خود را شفاف اعلام کند.

وی از واعظی خواست: طرح ها و برنامه های خود را شفاف اعلام کند؛ طراحی دقیقی از نحوه اجرای شبکه ملی ارائه کند،لطف خود به تولید کننده های محتوا را تکمیل و امکان ارسال محتوا به خارج از کشور را فراهم کند. وی همچنین از پاسخگو نبودن نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و مسئول پروژه شبکه ملی اطلاعات انتقاد کرد و در مورد پروژه فیلترینگ هوشمند نیز گفت: در نبود پیوست فرهنگی فیلترینگ هوشمند معنایی ندارد

تصویر عمل جراحی بزرگترین تومور جهان منتشر شد

در هفته ای که گذشت تصویر عمل جراحی بزرگترین تومور جهان منتشر شد؛ خال ماه گرفتگی روی پای سمت راست مرد 37 ساله به مرور زمان تبدیل به توموری 110 کیلویی شد. "یانگ جیان بین"، با ماه گرفتگی روی پای سمت راستش متولد شد. اما زمانی که به 9 سالگی رسید، خال کوچک روی پایش شروع به رشد کرد. این تومور بیش از 110 کیلوگرم و وزنی بیش از 17 سنگ داشت.

این خال آنقدر رشد کرد که تبدیل به یک تومور بزرگ و سهمگین شد. این تومور بزرگ قدرت حرکت را از مرد چینی سلب کرده بود تا با عمل جراحی که 16 ساعت به طول انجامید، بزرگترین تومور جهانی از پای این مرد خارج شد.

45 روز تا حل مشکل سرعت و کیفیت اینترنت

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از پایان یافتن دستور یک ماهه وزیر ارتباطات برای بهبود کیفیت سرویس اینترنت خبر داد و گفت: براساس تصمیماتی که توسط بازیگران عرصه اینترنت کشور گرفته شد مشکل سرعت و کیفیت اینترنت تا 45 روز آینده رفع می شود. محمود واعظی در نامه ای، یک ماه به شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی زمان داد تا ابعاد مختلف رفع مشکلات اینترنت را شناسایی و آن را اعلام کنند.

در این راستا حسن کریمی- معاون شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: پس از دریافت دستور وزیر ارتباطات، برای افزایش کیفیت سرویس اینترنت، سلسله جلساتی را با تمامی دست اندرکاران این حوزه اعم از شرکتهای اینترنتی، اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار کردیم و مسائل را از ابتدا تا انتها مورد بررسی قرار دادیم؛ در این جلسات پارامترهایی برای آنکه وضعیت سرویس بهتر شود مطرح شد و نقطه نظرات پیشنهادی اصلاحی برای تاثیر در کیفیت سرویس اعلام و در نهایت به یک جمع بندی رسیدیم و تقسیم کار صورت گرفت.

وی از آغاز اجرای اصلاحات بر روی شبکه اینترنت خبر داد و گفت: مشکلات اینترنت 45 روز دیگر به اتمام می رسد.

شبکه هایی که اطلاعات ما را فاش می‌کنند
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه بخش وسیعی از زیرساختهای ارتباطی کشور وابسته به تجهیزات کشورهای خارجی است در مورد جمع آوری اطلاعات و جاسوسی از طریق این شبکه هشدار داد و گفت: این شبکه ها باید با بکارگیری تکنولوژیهای بومی، اصلاح شوند.

سردار غلامرضا جلالی گفت: هم اکنون براساس اسنادی که منتشر شده است کشورهای امریکایی و انگلیسی قصد دارند تجهیزات هوواوی چین را از زیرساختهای سطح ملی کشورشان حذف کنند؛ علتش این است که آنها معتقدند که این تجهیزات زیرساختی زمینه ساز جاسوسی و جمع آوری اطلاعات است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی موبایلی مانند واتس اپ که شماره تلفن افراد را ذخیره می کند افزود: این شبکه ها، محتوای تلفن کاربر را ذخیره کرده و به بخش های اطلاعاتی می فروشند؛ براین اساس شبکه سازی اطلاعات از طریق تجمیع این اطلاعات صورت می گیرد؛ برای مثال شاهد هستیم که نرم افزاری مانند "تروکالر" به راحتی اطلاعات و مشخصات شما را برایتان فاش می کند.

وی با بیان اینکه جمع آوری اطلاعات با ارزش از ما، می تواند علیه ما و مورد سوء استفاده قرار گیرد گفت: هم اکنون بخش وسیعی از شبکه های مخابراتی وزیرساختی ما مربوط به تجهیزات خارجی از هوواوی، زیمنس و ZTE است که از نظر سازمان پدافند غیرعامل این کاملا ایراد دارد و باید اصلاح شود.

کد خبر 265495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha