مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

مساجدی که در عرصه‌های فرهنگی و مذهبی برای جوانان فعالیت‌های مطلوبی انجام دهند از حمایت‌های مدیریت شهری برخوردار می‌شوند.

مسجد

اين خبري بود كه در نشست علما و ائمه جماعات شرق تهران توسط حجت‌الاسلام صادق زاده، مشاور شهردار تهران و رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني شهردار تهران مطرح شد.برنامه پيش روي مديريت شهري با تأكيد بر ظرفيت‌هاي اجتماعي شهر به اجرا در مي‌آيد و حمايت از مساجد فعال فرهنگي نيز در اين چارچوب تعريف مي‌شود. به‌گفته حجت‌الاسلام صادق زاده، در گذشته اولويت نخست شهرداري بزرگراه‌سازي‌ و كارهاي عمراني بوده اما هم‌اكنون اين رويكرد تغيير يافته و مديريت شهري تهران در مرحله ديگري از فعاليت‌هاي خود انجام كارهاي فرهنگي و مذهبي را در اولويت قرار داده است و اعتبارات لازم را براي نوسازي مساجد و برنامه‌هاي فرهنگي و مذهبي در پايتخت درنظر گرفته است.

تخصيص اعتبارات براي مساجد شهر موضوع ديگر در برنامه‌هاي 5سال پيش روي تهران است. در اين زمينه گرچه اعتبارات تخصيص يافته به مساجد رقم زيادي نيست، اما آنگونه كه رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني شهردار تهران اعلام كرده، مديريت شهري در حد توان از مساجد و برنامه‌هاي فرهنگي و مذهبي آنان حمايت مي‌كند.مشاور شهردار تهران و رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني شهرداري تهران با تأكيد بر برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي و مذهبي براي جوانان در مساجد، معتقد است كه روحانيون مشعل‌داران هدايتند و بايد برنامه‌ريزي‌هاي خوبي در مساجد انجام دهند و مساجدي كه در جلب جوانان و تقويت برنامه‌هاي فرهنگي در بين نسل جوان تلاش بيشتري كنند، مورد حمايت ويژه مركز فعاليت‌هاي ديني قرار مي‌گيرند.

وي كه در ديدار با روحانيون و روساي حوزه‌هاي علميه شرق تهران در منطقه4 سخن مي‌گفت، تصريح كرد: در شرق تهران اقدامات خوبي درخصوص عمران و آبادي مساجد صورت گرفته است كه جاي تقدير و تشكر دارد. آيت‌الله جلالي نيز عنوان كرد كه هر اقدامي باعث رضايتمندي شهروندان شود، رضايت پروردگار را به همراه خواهد داشت و پاداش اخروي در پي دارد.

تقويت مراكز مذهبي شهر

رويكرد تقويت مراكز فرهنگي و مذهبي و در راس آنها مساجد موجب شده تا در يك دهه اخير شهرداري تهران نگاه جديدي را مبني بر تعامل بيشتر با مراكز ديني فعال شهر دنبال كند. اين سياست موجب شد تا در سال‌هاي اخير موضوع بهسازي و نوسازي مساجد قديمي مورد توجه و تمركز بيشتر مديريت شهري قرار گيرد. همچنين در هفته‌هاي اخير مديريت شهري با همكاري شهروندان، كانون‌هاي مساجد و مركز فعاليت‌هاي ديني توانست كار غبارروبي ديوارها و شست و شوي فرش هزار مسجد را به انجام برساند.

بر مبناي رويكرد جديد، مسجد به‌عنوان نماد هويت اسلامي و ايراني در تهران معرفي شده است. در اين نگاه شهروندان تهراني حفظ هويت خود را چه در بعد مادي و چه در بعد معنوي در مسجد مي‌بينند. مجموعه‌ شهرداري و مديريت شهري اين موضوع را كه به‌عنوان يك اصل براي حفظ هويت در تمامي كالبدها وجود دارد مدنظر قرار داده‌اند و در راستاي گسترش آن تلاش مي‌كنند. مسئولان شهر در ماه‌هاي اخير بارها عنوان كرده‌اند كه در 374محله شهر تهران مراكز فرهنگي سراي محله ساخته شده و در برخي محله‌ها نيز مسجد- سرا كه ناشي از مجاورت مسجد و سراي محله بوده ايجاد شده است اما بايد هر محله تهران دست‌كم يك مسجد نيز وجود داشته باشد.

در سال‌هاي اخير اقدامات بسياري در شهر براي ساخت مسجد آغاز شده است. گرچه هم‌اكنون حدود 2000مسجد در شهر تهران وجود دارد اما به‌گونه‌اي مشخص در شهر ديده نمي‌شوند و بايد معماري اسلامي در آنها رعايت شود. به همين منظور طرح ساخت گلدسته مساجد آغاز شد و نورپردازي و كاشي‌كاري‌هاي آنها مدنظر قرار گرفت تا از اين طريق مساجد در شهر خودنمايي كنند.
در نگاه شوراي شهر تهران نيز اين موضوع جايگاه ويژه‌اي دارد؛ بدين‌ترتيب كه نخستين موضوعي كه در دستور كار شوراي شهر چهارم قرار گرفت موضوع مسجد بود و در سال‌جاري به‌عنوان نخستين سال برنامه دوم شهرداري ساخت 150مسجد در دستور كار قرار گرفته و اميد است بتوان در سال‌جاري ساخت 400مسجد را به اتمام رساند.

کد خبر 265426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha