چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی: پیامبر گرامی اسلام(ص) پایه‌گذار نخستین مسجد است؛ مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی

در اينجاست كه افراد نمازگزار همچون قطره‌هاي آب به يكديگر مي‌پيوندند تا دريايي از اتحاد را به نمايش درآورند. همه در كنار يكديگر در برابر پروردگار يكتا رو به سوي يك قبله مي‌كنند و لب به حمد و ثناي آن يگانه نازنين مي‌گشايند و هماهنگ با يكديگر سرود توحيد را زمزمه مي‌كنند. در صدر اسلام مسجد به‌عنوان دارالفتواء، دارالقضاء، مركز مديريت شهر و جامعه اسلامي، حتي مركز تجهيز نظاميان بوده و در نقطه مركزي شهر قرار داشته كه بازار و خيابان‌ها و... همه به مسجد ختم مي‌شده است.

با گذشت زمان و رسوم فرهنگ‌هاي مختلف و محدوديت حكام جور، مسجد آن جايگاه بايسته و شايسته خود را از دست داد و بيشتر به‌عنوان دارالعباده محض قلمداد گرديد، با شروع نهضت امام خميني(ره) رهبركبير انقلاب، مجدداً تلاش جهت محوريت مساجد آغاز و كليه امور و برنامه‌ريزي و ساماندهي انقلاب در مساجد متمركز شد.

از اوايل انقلاب نيز تلاش تمامي مسئولان بالاخص مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) حول محور اهميت‌دهي به مساجد بوده است كه نمونه‌هاي واضح آن تلاش‌هاي فراوان جامعه روحانيت مبارز، مركز رسيدگي به امور مساجد، عزيزان بسيج و ائمه جماعات بزرگوار و هيأت امناي دلسوز است و در اين ميان شهردار محترم جناب آقاي دكتر قاليباف هم با طرح مجدد عنوان «مسجدمحوري» در سيستم كلان و مسائل اجتماعي و فرهنگي اين مهم را در اهداف شهري قرار داد. سازمان كنفرانس اسلامي، بنا به پيشنهاد رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سي‌ام مردادماه روز به آتش كشيدن مسجدالاقصي توسط صهيونيست‌ها را «روز جهاني مسجد» اعلام كرد.

اين موضوع در جريان سي امين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي كه از هفتم لغايت نهم خردادماه سال1382 در تهران برگزار شد، به تصويب رسيد. در اين اجلاس شركت‌كنندگان بر جايگاه رفيع مسجد به‌عنوان رمز وحدت و برادري در جهان اسلام تأكيد كردند. در اين اجلاس تصويب شد كه از 21آگوست هرسال، مطابق با 30مرداد ماه، كه مصادف با خاطره به آتش كشيدن مسجدالاقصي توسط تندروهاي صهيونيست است، به‌مدت يك‌هفته به‌عنوان هفته جهاني مساجد اعلام شود. همچنين در اين اجلاس از كشورهاي عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صيانت از آنها به‌عنوان اماكن مقدسه، در احيا و تجليل اين هفته تلاش نمايند. گفتني است كه سي‌ام مرداد‌ماه همچنين بنا به گفته‌اي مصادف با حمله عوامل رضاخان به مسجد گوهرشاد و كشتار مردم بي‌گناه در سال1314 است.

کد خبر 269497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha