یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

آرش نهاوندی: ‌کسانی ‌که از ظروف خش‌دار و نامناسب برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند ممکن است دچار مسمومیت با آلومینیوم و سرب شوند چرا که مقدار زیاد این مواد در سیستم مغزی انسان را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون می‌کند.

اين مطلب ‌مورد تأييد سيدضياء الدين مظهري، عضو هيات علمي و مدير گروه تغذيه ‌ دانشگاه آزاد اسلامي است. وي در گفت‌وگو با همشهري به خطرات ناشي از مصرف ظروف تفلون خش دار و همچنين استفاده از ظروف آلومينيومي و مسي پرداخت و همچنين ضمن بحث درباره سرب، اين ماده را در تخريب مغز مؤثر دانست.

به گفته دكتر مظهري، ظروفي كه دچار خش هستند مي‌تواند بر اثر از بين رفتن روكش، افراد را دچار مسموميت كنند. اين ظروف بيشتر 3 نوع هستند؛ ظروف تفلون، مسي و آلومينيومي. اگر داراي تكنولوژي و كيفيت بالايي باشند چسبندگي ايجاد نمي‌كنند و باعث انتقال مناسب حرارت به مواد غذايي مي‌شوند و در حرارت بالا آسيب نمي‌بينند؛

چرا كه اگر اين ظروف به‌صورت استاندارد توليد شده باشند تركيبات به‌كار رفته در آنها در برابر حرارت مقاوم خواهد بود اما ظروف تفلون داراي مارك‌هاي معروف اغلب غيراستاندارد و تركيبات مضر آنها در حرارت بالا وارد مواد خوراكي مي‌شود. به گفته اين متخصص تغذيه، توصيه مي‌شود با قاشق و چنگال فلزي از داخل ظرف‌هاي تفلون‌دار غذا بر نداريم و همچنين درصورت خش‌دار شدن اين ظروف آنها را به هيچ وجه مورد استفاده قرار ندهيم و به دور اندازيم.

حتي بهتر است براي تجديد لايه تفلون آن را در اختيار افرادي كه به اين كار مشغول هستند قرار‌ندهيم، چرا كه مشخص نيست آنها از چه موادي براي اين كار استفاده مي‌كنند. به گفته دكتر مظهري، ظروف آلومينيومي كه امروز استفاده از آنها كمتر از سابق متداول است نيز در برابر حرارت بسيار حساس هستند و درصورت حرارت دادن آنها با دماي بالا احتمال دارد مواد سمي موجود در آنها وارد بدن شود. اگر بيش از 50گرم آلومينيوم وارد بدن شود، احتمال آسيب رسيدن به بدن فرد افزايش مي‌يابد.

در كل سموم ظروف آلومينيومي و مسي بر مغز تأثير مي‌گذارند و مي‌توانند در سنين بالاتر به‌صورت بالقوه باعث افزايش ابتلاي افراد به بيماري فراموشي يا نوع حاد‌تر از آن، آلزايمر شوند. به گفته وي، سرب بسيار خطرناك‌تر از آلومينيوم است؛ چرا كه ميل زيادي به تخريب مغز دارد. امروزه اما بيشتر استفاده از ظروف تفلون مرسوم است البته همانطور كه گفته شد افراد بايد به‌منظور پيشگيري از هرنوع مسموميت ظروف تفلون استاندارد و داراي مارك معروف و شناخته شده را تهيه كنند.

کد خبر 265025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha