سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷

همشهری آنلاین: زمان نشستن هرچقدر بیشتر باشد، احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته مغزی و یا ابتلا به دیابت افزایش پیدا می‌کند.

براساس گزارش گاردين، انسان نيمي از عمرش را نشسته سپري مي‌كند، و مطالعات نشان داده‌اند اين‌كار احتمال مرگ براثر هرنوع بيماري كه بتوان متصور شد را افزايش مي‌دهد. با يك راه حل ساده مي‌توان شدت اين خطر را كاهش داد: ايستادن.

محققان بريتانيايي نشان داده‌اند كه كاهش مدت زمان نشستن طول تلومرهاي انسان را افزايش مي‌دهد، تلومرها پوشش‌هاي محافظتي هستند كه در انتهاي كروموزوم‌ها قرار مي‌گيرند و از آسيب‌ديدگي سلول‌ها طي فرايند تقسيم سلولي جلوگيري مي‌كنند. تلومرها بر طول عمر سلول‌ها اثر مستقيم دارند، زيرا هرچه طول تلومرها كوتاهتر باشد، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي مرتبط با سالخوردگي، از قبيل بيماري‌هاي قلبي، سرطان، ديابت، چاقي و سكته مغزي در فرد بيشتر مي‌شود.

اكنون محققان احتمال مي‌دهند ايجاد تلومرهاي بلند‌تر مكانيزمي است كه به واسطه ايستادن بيشتر منجر به افزايش طول عمر و سلامتي در انسان مي‌شود.

زماني كه حتي به پزشكان توصيه مي‌شود در حين كار ايستاده باشند، موضوع نشستن بايد جدي گرفته‌شود. در مقاله‌اي كه توسط محققان دانشگاه كمبريج ارائه شده، تاكيد شده است كه پزشكان با نشستن طولاني مدت در محل كار خود، سلامتشان را به خطر مي‌اندازند. به گفته محققان ايستادن پزشك و بيمار مي‌تواند نتايج بهتري را براي هردو در پي داشته باشد.

در مطالعه اخير، تلومرهاي بلند‌تر در افرادي ديده  نشده كه ورزش مي‌كنند، بلكه در افرادي ديده شده كه كمتر مي‌نشينند. اين به آن معني است كه ورزش نمي‌تواند عوارض نشستن‌هاي طولاني مدت را خنثي كند.

سال گذشته پژوهشي طولاني مدت كه به مدت 12 سال روي 92 هزار زن انجام گرفته بود نشان داد زناني كه بيش از 11 ساعت در روز نشسته‌اند، 12 درصد بيشتر از ديگر زنان در اثر ابتلا به هرنوع بيماري جان خود را از دست داده‌اند. همچنين مرگ در اين زمان نسبت به زناني كه چهارساعت يا كمتر در روز نشسته‌اند، در اثر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي 27 درصد و مرگ ناشي از سرطان 21 درصد بيشتر بوده‌است.

نشستن طولاني مدت به اين معني است كه ماهيچه‌هاي بزرگ اسكلتي غيرفعال مي‌شوند و اين بي‌تحركي بر متابوليسم بدن اثر مي‌گذارد. همچنين ميزان چربي‌هاي ناسالم با نشستن زياد افزايش يافته و چربي‌هاي مفيد كاهش مي‌يابند.

كوتاه‌تر كردن مدت نشستن، قدم‌زدن‌هاي منظم كوتاه‌مدت و كمتر كردن مدت زمان تماشاي تلويزيون مي‌تواند خطر افزايش بيماري‌هاي قلبي و ديابت را كاهش دهد. مدت زمان تماشاي تلويزيون همواره معياري براي مدت زمان نشستن بوده‌است. در تحقيقي اين دو رفتار به شكلي بي‌رحمانه به يكديگر ارتباط داده شده‌اند: فرد بالغي كه روزانه 6 ساعت يا بيشتر تلويزيون تماشا مي‌كند، نسبت به فردي كه اصلا تلويزيون تماشا نمي‌كند 4.8 سال كمتر عمر مي‌كند.

کد خبر 272097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار