شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

سمیه شرافتی : «ترس از ایدز در هندوستان به نصف کاهش یافت.» این روزها این جمله یکی از مهم‌ترین عنوان‌های روزنامه‌های هند است و این یعنی آمارهای ایدز در هند آنقدر‌ها هم که با صدای بلند اعلام می‌شود بالا نیست.

 چندی پیش گزارش‌های آژانس‌های مربوط به سازمان ملل متحد در تشریح وضعیت قاره آسیا و بیماری ایدز حاکی از آن بود که هند از نظر تعداد بیماران مبتلا به ایدز از آفریقای جنوبی پیشی گرفته است. همچنین دفتر برنامه توسعه سازمان ملل اعلام کرده بود: در صورتی که هند نتواند گسترش بیماری ایدز را در این کشور کنترل کند، اقتصاد آن که در حال حاضر نرخ رشدی بیش از ‌٨ درصد دارد، لطمه خواهد دید.

 از سوی دیگر در گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل که اخیراً منتشر شد، آمده بود: از زمان ظهور این بیماری در سال ‌٢٠٠٢ تا‌کنون طی یک دوره ‌١٤ ساله بیش از ‌٥ میلیون هندی به ایدز مبتلا شده‌اند. ولی اخیراً گزارشی که در بی‌بی‌سی‌ منتشر شده حاکی از آن است که تعداد افراد مبتلا به ایدز در هند در حال حاضر دو تا سه میلیون نفر نسبت به آمارهای گذشته کاهش یافته است. آماری که دولت این کشور با کمک سازمان ملل هم‌اکنون به دست آورده است نیز بسیار کمتر از آمارهای قبلی است.

 آمارهای گذشته که توسط سازمان ملی مبارزه با ایدز (NACO) به دست آمده بود، تعداد افراد مبتلا به ایدز را 2/5 میلیون نفر اعلام کرده بود و آژانس مبارزه با ایدز سازمان ملل «UNAAIDS» نیز در سال 2006 این میزان را 7/5 میلیون نفر اعلام کرده بود. اما مقامات کشور هند معتقدند این کاهش آمار از اطلاعات صحیح‌تری به دست آمده است.

 البته این در حالی است که آمار تعداد افراد آلوده در این کشور هنوز بالا و نگران‌کننده است. در این میان وزیر بهداشت هند اظهار داشته که«هند همیشه محکوم به دست‌کم گرفتن تعداد مبتلایان به ایدز بوده است در حالی که حالا می‌بینیم که آمارهای دقیق‌تر ناقض این امر است.»

آمارهای جدید همچنین حاکی از این هستند که کشورهای آفریقای جنوبی و نیجریه بیشترین میزان آلودگی را از نظر این بیماری دارند. با این حال هند در حال گسترش برنامه‌های مبارزه با ایدز است و بودجه این کار را نیز با کمک دولت و کمک‌های بین‌المللی افزایش داده است.

 بر اساس آمار جدید در حال حاضر 36صدم درصد از جمعیت بیش از یک‌میلیارد نفری هند مبتلا به ایدز هستند. این در حالی است که بر اساس آمار گذشته 9دهم درصد مردم این کشور به ایدز مبتلا بودند. بر اساس این گزارش دلیل بالا بودن آمار گذشته، آزمایش‌هایی است که سازمان ملل روی زنان باردار و گروه‌های با ریسک بالا از جمله معتادان و زنان خیابانی طی چهار‌ماه انجام می‌داده است. اما آمارهای جدید بر اساس آزمایش‌هایی است که روی 102 هزار نفر از مردم و گروه‌های مختلف و بدون تمرکز روی گروه خاصی انجام شده است.

 چنین آماری به عقیده آژانس مبارزه با ایدز سازمان ملل نیز دقیق‌تر و بسیار قابل استناد است. البته گروه‌های خیریه مبارزه با ایدز معتقدند که این آمار نباید سبب کاهش اقدامات جلوگیری و مبارزه با ایدز در این کشور شود.

کد خبر 26473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز