دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

به زودی برای افرادی که جهت کار به امارات می‌آیند به همراه داشتن مدارک مربوط به انجام آزمایش ایدز اجباری خواهد شد.

به گزارش خلیج تایمز، دکتر علی‌بن شکر، معاون وزارت بهداشت امارات گفت که وزارت کار و سایر وزارتخانه‌های وابسته در حال مطالعه طرحی هستند که با اجرای آن تمام متقاضیان کار در امارات باید مدارک انجام آزمایش ایدز را از کشور محل سکونت خود به همراه داشته باشند.

 وی افزود: این موضوع قرار است با همکاری مقامات و مسئولان امارت‌های دیگر به صورت قانونی و لازم‌الاجرا در تمام کشور درآید. این  اقدام بخشی از برنامه‌های جامع دولت امارات برای مبارزه با ایدز است که با همکاری کشورهایی که بیشترین نیروی کار را به امارات می‌فرستند اجرا خواهد شد. با اجرایی شدن این قانون، تمام کسانی که وارد امارات می‌شوند باید این مدرک را به همراه داشته باشند.

 پس از ورود خارجی‌ها برای صدور ویزای کار مجدداً آزمایش HIV انجام خواهد شد. چون به گفته دکتر شکر در برخی کشورها روش‌های آزمایش بیماری ایدز پیشرفته نیست و نمی‌توان به آ‌ن اعتماد کرد. یکی دیگر از دلایل تکرار این آزمایش  جلوگیری از تقلب‌های احتمالی از سوی سازمان‌های کاریابی خواهد بود.

 طبق آمار رسمی سال گذشته 750 خارجی از5/1 میلیون خارجی که وارد امارات شدند آزمایش  ایدز آنها در امارات مثبت تشخیص داده شد و از کشور خارج شدند.

به نظر می‌رسد این اقدام در راستای برنامه‌های جدید دولت امارات برای مبارزه با بیماری ایدز است. مقامات ارشد بهداشتی امارات چندی پیش اعلام کردند که برنامه ملی مبارزه با ایدز طی سال‌های 2008 تا 2010 توسط کمیته ویژه در کابینه دولت تصویب شده است. به این ترتیب از این پس باید کلینیک‌های ویژه بیماران مبتلا به ایدز در تمام مراکز بهداشتی تاسیس شود. این کلینیک‌ها از اوایل سال آینده کار خود را آغاز خواهند کرد.

در حال حاضر امارات تنها یک کلینیک تخصصی ایدز دارد. دکتر مریم مطار، معاون وزارت بهداشت در امور بهداشت عمومی و کمک‌های اولیه در این خصوص گفت: «این مراکز جدید مراکز تخصصی برای درمان و جلوگیری از بیماری ایدز هستند. در این مراکز پزشکان متخصص مشغول به فعالیت خواهند بود.»

 دکتر مریم مطار وجود و فعالیت این مراکز را بسیار با اهمیت دانست و گفت: در این مراکز بیماران مبتلا به ایدز احساس آرامش بیشتری می‌کنند. در حال حاضر بیشتر این نوع بیماران از رفتن به کلینیک‌ها می‌ترسند چون پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و مراکز ویژه‌ای برای مبتلایان به ایدز وجود ندارد. وی گفت که علت عمده ابتلا به ایدز در امارات سرنگ‌های آلوده، تزریق خون آلوده، روابط نامشروع جنسی و انتقال از مادر آلوده به نوزاد است.

طبق آمار رسمی دولت در حال حاضر حدود 600 بیمار مبتلا به ایدز در امارات تحت درمان هستند که 95 درصد از آنها را مردان تشکیل می‌دهند.  بیشتر این بیماران بین 20 تا 40 سال دارند. اکثرا ازدواج نکرده و اماراتی هستند.

 علت اینکه بیشتر بیماران مبتلا  به ایدز اماراتی هستند این است که خارجی‌هایی که ایدز داشته باشند از کشور اخراج می‌شوند. یک مقام مسئول در وزارت بهداشت نیز گفت که این آمار مربوط به بیماران تحت درمان است و آمار واقعی مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی‌دهد. وی افزود: «هیچ کس آمار واقعی مبتلایان به ایدز در کشور را نمی‌داند چون بسیاری از کسانی که مبتلا به این بیماری هستند نیز خبر ندارند.»

 در حال حاضر به طور متوسط حدود 5 هزار درهم برای درمان هر بیمار مبتلا به ایدز در امارات هزینه می‌شود. ضمن اینکه طبق قانون در امارات خارجی‌هایی که مبتلا به ایدز باشند از کشور اخراج می‌شوند. البته در صورتی که وضعیت آنها وخیم باشد، ابتدا درمان‌های اولیه انجام می‌گیرد و سپس آنها به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

 همشهری امارات شماره 328 – 13 مرداد

کد خبر 28310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز