دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند ایدز دیگر آن بیماری مرگبار سابق نیست و در صورتی که بیماران داروهای مناسب را دریافت کنند، ممکن است طول عمر نسبتا طبیعی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در یک اجلاس عمده در باره ایدز در استرالیا مایکل لدرمن از دانشگاه کیس وسترن رزورو در آمریکا که 20 سال است که به درمان بیماران HIV مشغول است گفت در طول این مدت چنان بهبودی در وضع بیماران ایجاد شده که او فکر می‌کند ممکن است در شرف پایان همه‌گیری جهانی ایدز باشیم.

لدرمن در یک کنفرانس خبری در چهارمین کنفرانس جامعه بین‌المللی ایدز که یکشنبه 22 جولای (31 تیر) در سیدنی گفت: ‌"من از سال 1983 با بیماران HIV سر و کار داشته‌ام و در آن زمان بیماران من مرتبا می‌مردند. طول عمر آنها کوتاه بود."

اما به گفته لدرمن اکنون گرچه متوسط طول عمر برای فرد مبتلا به ویروس ایدز دقیقا مانند یک فرد عادی نیست، اما خطرات عمده بهداشتی برای این بیماران در حال حاضر همان‌هایی است که جمعیت عادی هم با آن روبرو هستند مثلا  بیماری قلبی.

سایر سخنرانان در کنفرانس هم به تاثیر در دسترس قرار گرفتن داروهای قدرتمند ضد رترو ویروس که مرگ بیماران مبتلا به ایدز را ده‌ها سال به عقب می‌اندازند، اشاره کردند.
مایکل کازاچکین، رئیس بنیاد جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا در این مورد گفت: " تا همین پنج سال پیش زنده نگهداشتن این بیماران یک امید انتزاعی بود، اما اکنون این امید به یک واقعیت بدل شده است."

احتمال ریشه‌کنی ایدز در میانه دهه 1990 هنگامی که داروهای ضدررتروویروسی قوی به بازار آمدند تقویت شد، اما این خوش‌بینی به خاطر سمیت این داروها به یاس گرایید.
اما بهبود این داروها که اثرات جانبی سمی آنها را کاسته و به بازار آمدن دو گروه جدید از داروها که برای درمان افراد مقاوم‌شده به  داروهای قدیمی تر ساخته شده‌اند دوباره امیدها را برانگیخته است.

به گفته لدرمن چالش اصلی در دسترس قرارگرفتن داروهای ضدایدز در کشورهای روبه توسعه است که در آنها کمتر از 28 درصد بیماران درمان‌های لازم را دریافت می‌کنند.

برایان گازارد رئیس انجمن HIV  انگلیس نیز در این کنفرانس خبری گرچه افزایش امید به زندگی را در بیماران تایید کرد، اما گفت هنوز زود است که فکر کنیم به پایان همه‌گیری جهانی ایدز رسیده‌ایم که بنا بر تخمین‌ها در ربع قرن گذشته جان 25 میلیون نفر را در جهان گرفته است."

او گفت: "به نظر من همه‌گیری هنوز به طور اساسی کنترل نشده است، هنوز در آفریقا و آسیا همه‌گیری کنترل‌نشده باقی مانده است."

در مقابل کریگ مک‌کلور مدیر اجرایی جامعه بین‌المللی ایدز در این کنفرانس خبری گفت با اینکه به نظر می‌رسد اکنون منابع بیشتری نسبت به قبل برای HIV و ایدز در اختیار قرار گرفته است، تضمینی وجود ندارد که بر این بیماری غلبه کنیم.

او گفت :‌"البته این امکان وجود دارد که بر این بیماری فائق آییم. ما در نقطه‌ای قرار داریم که می‌توانیم آغاز پایان‌بخشیدن به این همه‌گیری را آغاز کنیم یا می‌توانیم رفتن به مسیری بسیار منفی را آغاز کنیم، که در آن مردم گمان کنند منابع کافی در حال حاضر وجود دارد و مشکل به پایان رسیده است، در حالیکه قطعا این گونه نیست."

کد خبر 27318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز