همشهری آنلاین: سازمان ملل می‌گوید عدم تبعیض جنسیتی و قدرت‌دادن به زنان کلید کندکردن روند گسترش ایدز است

به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس "سازمان ایدز ملل متحد" (UNAIDS)، پیتر پیوت،  پنج‌شنبه 5 جولای (14 تیر) در  اجلاس بین‌المللی اچ‌آی‌وی/ ایدز زنان در نایروبی در آفریقا گفت: "مهم‌‌ترین تحول همه‌گیری ایدز زنانه‌شدن فزاینده آن است."

او خطاب به 1500 نماینده حاضر افزود: "بیماری که 25 سال پیش به عنوان بیماری مردان همجنس‌باز به تاریخ وارد شد، اکنون به طور فزاینده ای در سراسر جهان زنان را مبتلا می‌کند."

در آفریقای زیرصحرا 60 درصد همه بزرگسالانی که با ویروس ایدز زندگی می‌کنند، زن هستند. پیوت نمونه کنیا را یادآور شد که این نسبت در آن به 67 درصد می‌رسد.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، مارگرت چان، نیز در این اجلاس گفت  اگر قرار است ویروس ایدز مه 39.5 میلیون نفر را در سراسر جان مبتلا کرده است ، تحت کنترل در آید، بایستی بر موانع فرهنگی در برابر پیشرفت زنان غلبه کرد.

او گفت:‌"ما باید از هر فرصتی برای آموختن زنان در مورد نحوه سرایت این عفونت استفاده کنیم. ازدواج کردن لزوما باعث مصونیت زنان در برابر این بیماری نمی‌شود.... زنان می توانند موج این همه‌گیری را فرو نشانند. زنان در بهترین موقعیت برای تاثیربخش‌کردن ابزار‌های موجود مبارزه با ایدز هستند."

تا پایان ژوئن 2006  حدود یک میلیون آفریقایی داروهای ضدایدز ضدرتروویروس را دریافت کرده‌اند، که نسبت به دسامبر 2003 ده برابر افزایش نشان می‌دهد. اما این مقدار هنوز کمتر از یک چهارم تعداد تخمینی 4.6 میلیون نفر آفریقایی نیازمند داروهای ایدز است.

کد خبر 25919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز