گروه شهری: مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری توجه به توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی‌است.

در ملاقاتی که محمدباقر قالیباف به همراه چند نفر دیگر از مسئولین شهرداری با رئیس مجلس شورای اسلامی‌داشتند هماهنگ شد کاربررسی طرح جامع حمل ونقل عمومی‌که هم اکنون در دستور کار کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی‌است سرعت گرفته تا به منظور تصویب آماده شود.

بنا براین گزارش درطرح جامع حمل ونقل به اهمیت مترو در جا به جایی انبوه شهروندان و ضرورت توسعه آن در چهارگوشه شهرتاکید شده است.

بر این اساس، علاوه بر 7 خط مصوب، 4 خط سریع‌السیر و یک خط جدید و در مجموع 12 خط مترو در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران پیش‌بینی شده است.

به گفته قالیباف طرح جامع حمل و نقل و ترافیک برنامه گسترده اى است که با مطالعه شبکه معابر شهر، جمعیت و نیاز به سفر و نرخ تغییرات این دومقوله، ظرفیتهاى حال و آینده شهر و چشم اندازهاى اجتماعى، اقتصادى و سیاسى آن به تحلیل وضعیت حال و آینده ترافیک و حمل و نقل در شهر مى پردازد.

وی ادامه داد: براساس این تحلیل‌ها که عمدتاً مبتنى بر آمارهاى مستند و تحقیق شده توسط محققان حرفه اى است نحوه مدیریت بر ترافیک و حمل  ونقل از سوى مدیران شهرى در تمام جنبه‌ها مشخص وشبکه راهها احداث و تعداد وسایط نقلیه عمومى و نرخ تغییرات آن تعیین می‌شود.

قالیباف همچنین با تاکید برحفظ کرامت انسانی، تامین رفاه مردم وتشویق شهروندان به استفاده ازناوگان حمل ونقل عمومی‌ازطراحی سیستم جدیدی درایستگاه‌های اتوبوس سخن گفت که برمبنای آن مردم منتظرازطریق تابلوها ی دیجیتالی نه تنها نسبت به زمان دقیق ورود اتوبوس به ایستگاه‌ها که پس ازسوارشدن به اتوبوس اززمان دقیق رسیدن خود به مقصد نیز مطلع خواهند شد.

ارائه نخستین گزارش مالی شهرداری

طی چند روز آینده گزارش مالی شهرداری تهران به شورای اسلامی ‌شهر ارائه می‌شود.

شهردار تهران در پاسخ به این سئوال که اگر ارائه گزارش مالی به شورای شهر وظیفه قانونی شهرداران منتخب شوراهاست پس چرا برای نخستین بارازسوی قالیباف صورت می‌گیرد گفت:‌ وظیفه پیگیری این مطلب برعهده خبرنگاران است.

قالیباف گفت: گزارش مالی خود را ازابتدای ورود به شهرداری یعنی از6ماهه دوم سال 84 و سال مالی 85 به طورکامل آماده ارائه به شورای شهر کرده ام.

این گزارش همچنین برروی پرتال شهرداری برای اعلام عمومی‌نیزقرارخواهدگرفت و هر 6 ماه یک‌بار تداوم خواهد داشت.

معضل زباله‌های بیمارستانی

درحالی که براساس قانون پسماندها وظیفه جمع آوری وتعیین تکلیف زباله‌های بیمارستانی برعهده وزارت بهداشت است اما اهمال این وزارتخانه در تقبل این مسئولیت موجب شده سلامت شهروندان با تهدید واقعی مواجه شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از تشکیل جلسه بررسی وضعیت زباله‌های شهری در کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خبر داد.

به گفته محمدجعفر سادات موسوی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با مسئولیت معصومه ابتکار، جلسه‌ای با موضوع بررسی پسماندهای شهری برگزار می‌کند که وی هم در این جلسه حضور خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: یکی از موضوعاتی که در این جلسه قطعاً مطرح می‌شود، زباله‌های بیمارستانی است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار داشت: موضوع زباله‌های بیمارستانی موضوعی است که به وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست هم مربوط می‌شود که متأسفانه این ارگان‌ها تاکنون آئین‌نامه مدیریت این پسماندها را بعد از 3 سال تهیه نکرده‌اند.

به گفته شهردار تهران اساساجمع آوری سرنگ، سوزن، زباله‌های آلوده به انواع عفونت‌ها، ویروس‌ها، بیماری‌های مسری خطرناک اعم از ایدز، هپاتیت و... نیازمند رعایت استانداردهای بهداشتی درتمام مراحل جمع آوری، حمل ودفع است که به همین دلیل ازحوزه کار، تخصص ومسئولیت شهرداری تهران خارج است.

وی با این همه از آغاز برخی اقدامات ازسوی وزارت بهداشت دراین باره خبرداد وازبابت آن اظهارخشنودی کرد.

مدیریت شهری و سازمان دفاع غیرنظامی

با تصمیم دولت وشورای عالی امنیت ملی مقدمات واگذاری مسئولیت سازمان دفاع غیرنظامی‌به شهرداری تهران واگذارشد.

به گفته قالیباف تاکنون شهرداری تهران مسئولیت ستاد مدیریت بحران راکه متوجه سوانح طبیعی ازقبیل سیل وزلزله بود را برعهده داشت که براساس این تصمیم هم اکنون شهرداری تهران نیزهم چون شهرداری‌های سایرکشورهای جهان در پیشگیری و مقابله با هرموضوع دیگری که به نوعی با امنیت مردم مرتبط باشد نقش خواهد داشت.

کد خبر 26467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز