سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: یکی از استعدادهایی که در دهه اخیر در سینما به تثبیت رسیده و آثارش توامان هم موردتوجه منتقدان و هم مورد اقبال تماشاگران قرار گرفته، وس اندرسون است.

وس اندرسون

اندرسون که در سال ۱۹۶۹ در هیوستون تگزاس در آمریکا بدنیا آمده، تا قبل از ساخت "تنن بامهای باشکوه" در سال ۲۰۰۱ که برایش نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه را در برداشت، تنها دو فیلم ساخته بود: موشک شیشه ای محصول ۱۹۹۶ و راشمور(عجول) محصول ۱۹۹۸.

اما لحن و داستان هر دوی این آثار نشان از تفاوت وس اندرسون با دیگر همنسلانش در آن زمان داشت. با اینهمه با ساخت تنن بامهای باشکوه بود که او در ۳۱ سالگی نشان داد در درام اجتماعی و ساختن کمدی‌های اینچنینی می‌تواند یکی از بزرگان این سبک باشد.

"زندگی در آّب با استیو زیسو" و "دارجیلینک با مسئولیت محدود" به ترتیب محصول سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ اگرچه نشانی از پیشرفت در کار وس اندرسون نداشت اما حاکی از تمرکز او در کمدی درام‌های خانوادگی بود.

در ۲۰۰۹ ؛ وس اندرسون با یک تنوع کاری؛ دست به ساختن انیمیشن "آقای فاکس شگفت" انگیز زد. کاری که البته با استقبال مواجه شد اما در محدوده سلایق اصلی این فیلمساز جوان قرار نمی‌گرفت.

در ۲۰۱۲ اما با ساخت درام اجتماعی سورئال "قلمرو طلوع ماه" وس اندرسون به راستی جایگاه خود را به عنوان یک کارگردان ششدانگ در این سبک تثبیت کرد.فیلمی که نامزد اسکار ۲۰۱۲ برای بهترین فیلم سال نیز شد و همچینن در کن ۶۵ در بخش رقابتی حضور داشت.

در ادامه در سال ۲۰۱۴ "هتل بزرگ بوداپست" از وی به اکران رسید.کاری متفاوت از قلمرو طلوع ماه به لحاظ ساختار اما به نوعی در ادامه لحن همان فیلم بود.

وس اندرسون در آثارش کلیت خانواده و تاثیرات والدین و همچنین محیط بر فرزندان را بسیار با وسواس به تصویر می کشد.برخی آثار او مانند تتن بام های باشکوه حتی لحن انتقادی صریح هم نسبت به جامعه آمریکایی بروز و ظهور می‌دهند و برخی مثل قلمرو طلوع ماه و هتل بزرگ بوداپست با کنایه‌های خاص و زیبا این موارد را به چالش می‌کشند.

فیلمشناسی:

موشک شیشه ای/ ۱۹۹۶

راشمور(عجول)/ ۱۹۹۸

تنن بام های باشکوه/ ۲۰۰۱

زندگی در آب با استیو زیسو/ ۲۰۰۴

دارجیلینگ با مسئولیت محدود/ ۲۰۰۷

آقای فاکس شگفت انگیز/ ۲۰۰۹

قلمرو طلوع ماه/ ۲۰۱۲

هتل بزرگ بوداپست/ ۲۰۱۴

 جزیره سگ‌ها/۲۰۱۸

 گزارش فرانسوی/۲۰۲۱  

 استروید سیتی/۲۰۲۳  

آخرین بروزرسانی  Jul ۲۸, ۲۰۲۳ - جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲

کد خبر 264500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha