شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

مهدی تهرانی: سردمدار حال حاضر سینمای ترکیه؛ نوری بیلگه جیلان است. پس از موفقیت و درخشش یلماز گونی در دهه ۸۰، دیگر سینمای ترکیه فیلمساز درجه اولی رو نکرده بود تا اینکه در اواسط دهه ۹۰، یک مهندس برق که به عکاسی نیز علاقه وافر داشت به سینمای جهان معرفی شد.

نوری بیلگه جیلان

نوری بیلگه جیلان در سال ۱۹۹۵ با ساخت فیلم کوتاه "پیله" نام خود را به سر زبان‌ها انداخت. پس از آن جیلان باساخت فیلم هایی مانند دهکده ۱۹۹۹،ابرهای می ۲۰۰۰ ، دوردست ۲۰۰۲ و اقلیم ها۲۰۰۶ ؛ خود را به عنوان فیلمسازی صاحب سبک تثبیت کرد.

در این سالها؛ فیلم "دور دست" جیلان در کن ۲۰۰۲ درخشید و موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران گردید."اقلیم‌ها" محصول ۲۰۰۶ در کن آن سال اثر موفقی بود و به جایزه فیپرشی رسید.کن ۲۰۰۸ نیز برای جیلان خوش یمن بود. او با فیلم "سه میمون" به جایزه بهترین کارگردانی این جشنواره رسید.

اما ماندگار ترین فیلم نوری بیلگه جیلان" روزی روزگاری در آناتولی" است. فیلمی که جایگاه فکری و سینمایی این سینماگر ترک تبار را جهانی کرد. روزی روزگاری در آناتولی در کن ۲۰۱۱ به جایزه ویژه هیات داوران رسید.

 " خواب زمستانی" به کارگردانی وی نیز  در کن۶۷ موفق به کسب نخل طلا گردید.

جیلان  طی ۲۵ سال فعالیت حرفه ای، نشان داده که کلا سینماگری گزیده کار است. در مجموع  کمتر از ۱۰ فیلم بلند و یک اثر کوتاه در کارنامه‌ی سینمایی وی ثبت شده است.

آثار:

پیله (۱۹۹۵)

دهکده (۱۹۹۸)

ابرهای می (۲۰۰۰)

دوردست (۲۰۰۲)

اقلیم (۲۰۰۶)

سه میمون (۲۰۰۸)

روزی روزگاری در آناتولی (۲۰۱۱)

خواب زمستانی (۲۰۱۴)

درخت وحشی گلابی (۲۰۱۸)

کد خبر 261086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز