سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب " ماه جان" نوشته محمد علی زم، دل‌نوشته‌های وی در باره ماه رمضان است که در آن از منظر دینی- اجتماعی به این ماه نگاه شده است.

ماه جان

به گزارش همشهري آنلاين، محمد‌علي زم تركيبي از سلوك يك روحاني، فعال فرهنگي- هنري و مدير اجرايي است. اين ويژگي باعث شده تا كتاب " ماه جان" كه بعد از كتاب "آبي جان" (انتشار 1383) در فضايي عاطفي- احساسي اما با طعم اجتماعي- فرهنگي نوشته شود.

نويسنده در كتاب فهم خود از جلوه‌هاي رمضان را كه گاه بسيار فردي است با نتيجه‌هاي اجتماعي فرهنگي سلوك رمضاني، گره زند.

وي مقدمه كتابش مي‌نويسد" رمضان را براي اولين‌بار با زوليبا و باميه‌اش شناختم. پنج سالم بود و از چند روز مانه به رمضان، شيريني ناشناخته و لذيذي كه نامش را درست نمي‌دانستم، به بساط معمول شام ما افزوده شده بود." وي بعد از گذر از روزهاي كله‌گنشكي و هيات‌هاي مذهبي و آداب سحري و نظاير آن، به موضوع اصلي كتاب مي‌رسد و در نخستين فراز آن با عنوان "رمضان، روح‌نوازي بخشنده مهربان" مي‌نويسد: رمضان از اسماء‌الله و معني آن شدت تابش آفتاب بر خالك و زمين است و اگر انسان را موجودي از موجودات زميني بدانيم، بايد سرزمين نفس و روح او را در رمضان از نعمت تابش مستقمي خورشيد رمضان و ولايت الهي حاكم بر آن، بهرمند بدانيم ... و (آن) را، نشانه رحمت نازله حضرت پروردگار بر انسان و واسطه اتصال و اتصاف انسان به خدا بدانيم، آن‌گاه در نزد ما ماه نزول رحماني خداوند و قرآن، صعود معنوي انسان خواهد بود.

چاپ دوم كتاب " ماه جان"  در 204 صفحه به قيمت ده هزار تومان از سوي انتشارات جمهور به بازار كتاب عرضه شده است.

کد خبر 264466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha