گروه اجتماعی: آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی در جمع روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور، ایجاد شبکه سراسری فناوری اطلاعات در دستگاه قضائی را از سندهای افتخار دستگاه قضائی دانست و روسای کل دادگستری‌ها را ملزم به‌ایجاد شورای انفورماتیک در هر استان کرد.

وی گفت: ایجاد شبکه جامع اطلاعاتی قضائی در سراسر کشوراقدامی‌فنی- حقوقی است و به اعتقاد بسیاری از متخصصان و مسئولان، قوه قضائیه با انجام این کار و اجرایی‌کردن و پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت قضائی CMS در مسیر حرکت خود به سمت دولت‌الکترونیک ازبسیاری ازدستگاه‌های اجرایی پیشی‌گرفته است.

شاهرودی یادآور شد: پیاده‌کردن سیستم‌های نرم‌افزاری در دستگاهی که رویه‌های گذشته آن با موضوعاتی این چنینی همخوانی ندارد کار سختی است اما ایجاد این همخوانی نیازمند مدیریت دقیق و بسترسازی است.

رئیس قوه‌قضائیه به‌روزبودن رویه‌ها و امور را با توجه به حجم عظیم تغییرات و تحولات جهان امروز موضوعی اجتناب‌ناپذیر و نیازمند خلاقیت دانست و گفت: استفاده از ابزارآلات و فناوری‌هایی که دارای مزایای بیشتر و در عین‌حال صرف انرژی کمتر باشد از جمله موضوعاتی است که در هر دستگاهی باید مورد توجه قرارگیرد.

وی افزود: اجرای برنامه جامع پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت قضائی (CMS  )در سراسر کشور نتیجه‌بخش است و تقسیم آن به مراحل مختلف برای اجرای بهینه این پروژه ضروری است.

شاهرودی گفت: این تحول بزرگ در دستگاه قضائی که مراحل ابتدایی آن در دادگستری‌های سراسر کشور درحال انجام است نیازمند تامین بودجه کافی است و با انجام مذاکراتی با رئیس جمهوری در تلاش هستیم بودجه خاصی را برای تجهیز تمام مراجع قضائی در سراسر کشور دریافت کنیم.

وی افزود: محور دیگر موفقیت دراجرای این پروژه عظیم فناوری اطلاعاتی، اهتمام روسای کل دادگستری‌ها و مدیران قضائی به اهداف این برنامه است از این رو مدیران تمامی‌حوزه‌های قضائی این مسئولیت را از جمله مسئولیت‌های مهم خود تلقی و با قدرت و توان در اجرایی کردن آن اهتمام می ورزند.

شاهرودی ادامه داد: مدیران ستادی قوه قضائیه ازجمله معاونان اداری- مالی، آموزش و به ویژه حقوقی و توسعه قضائی باید پشتیبانی‌های لازم را درخصوص تامین اعتبارات، ایجاد تشکیلات، آموزش و رفع نیازمندی‌های علمی‌انجام دهند تا برنامه به شکلی روان در سطح کشور عملیاتی شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت ایجاد شورای ویژه انفورماتیک در تمامی ‌دادگستری‌های استان‌ها، حضور جمعی از قضات باتجربه، متخصصان فن و مسئولان ذیربط را در این شورا الزامی‌ دانست.

وی همچنین فرهنگ‌سازی در اذهان مدیران و کارکنان دستگاه قضائی را در راستای اجرای طرح جامع سی‌ام‌اس CMS  بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: قضات وکارکنان دستگاه قضائی باید توجیه شوند که این برنامه، از سیاست‌های قطعی قوه قضائیه است. از این رو بخش‌ها و هیات‌های گزینش از این پس ملزم هستند که در هنگام جذب افراد، داشتن آشنایی کافی به امور رایانه‌ای را لحاظ کنند.

رئیس قوه‌قضائیه تأکید کرد: از این پس یکی از شروط گزینش قضات و کارمندان در دستگاه قضائی، آشنایی و تسلط آنان به امور رایانه‌ای است علاوه بر این قضات فعلی و کارمندان نیز بایستی با شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت در فراگیری هرچه سریعتر امور مربوط به فناوری اطلاعات کوشش کنند.

شاهرودی افزود: تا پایان امسال باید فازاول طرح با عنوان ‌سی.ام.اس یک (CMS1 )که هم‌اکنون در دادگستری مراکز بسیاری از استان‌ها ایجاد شده در تمامی‌حوزه‌های قضائی کشور راه‌اندازی شود.

در این نشست همچنین معاون حقوقی و توسعه قضائی قوه قضائیه و نیز روسای کل دادگستری‌ها به ارائه گزارش‌هایی در خصوص اجرای فاز یک طرح جامع با عنوان سی‌ام‌اس یک در حوزه مسئولیت خود پرداختند.

کد خبر 26444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز