گروه اجتماعی: رئیس قوه‌قضائیه در پیامی به هفتمین نشست علمی منطقه‌ای قضات ویژه کودکان و نوجوانان، رسیدگی به حقوق کودکان را از دستورات اساسی شرع مقدس اسلام دانست.

وی یاد آور شد علوم جدید حقوقی و کیفری  نیز  در طول تجربه بشری به این حقوق دست یافته‌اند.

در پیام آیت الله‌هاشمی شاهرودی به هفتمین نشست علمی منطقه‌ای قضات ویژه کودکان و نوجوانان آمده است: قرن‌ها پیش از اینکه قواعد امروزی حقوق کودکان و دادرسی اطفال در سطح مجامع بین‌المللی تدوین شود، دین مبین اسلام این دستورات را ارائه و اجرای آن را بر مسلمین واجب ساخته بود.

این پیام یادآور می شود: کمتر از 4 قرن پیش در اروپا اطفال در صورت ارتکاب جرم همانند اشخاص بزرگ مجازات می شدند، در حالی که دین مبین اسلام از 14قرن پیش اطفال را از مسئولیت کیفری مبرا می‌داند.

آیت الله شاهرودی در ادامه پیام خود به این همایش با ارزیابی مطلوب از برگزاری جلسات قضات ویژه اطفال و پژوهشگران عرصه قضا می‌افزاید: بنابراین برگزار کنندگان این قبیل جلسات باید به این نکته توجه کنند که بیش از هر چیز دیگری در بررسی موضوعات مربوطه، به منابع اصیل قرآنی، روایی و فقهی مراجعه کنند و به آنها تأسی جویند،همچنین از دستاوردهای علوم جدید نیز بی‌بهره نباشند.

آیت الله‌هاشمی شاهرودی در پیام خود با اذعان به اینکه با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته در بحث جرایم اطفال در طول سال‌های گذشته، با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم، تاکید می‌کند: در برخورد با اطفال، پیشگیری قبل از ارتکاب و اصلاح بعد از ارتکاب باید اصل و محور باشد و هرگز کیفر و انتقام نباید سرلوحه کار قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه با تقدیر از همکاری دادگستری‌های سراسر کشور ‌‌می‌افزاید: خداوند را شاکرم که در طول سال‌های گذشته با همت والای مسئولان ذیربط در قوه قضائیه موضوع برخورد بابزه‌کاری اطفال و نوجوانان و اجرای کیفر احتمالی در خصوص آنها دچار دگرگونی عمیق نسبت به گذشته شده و فرهنگ رأفت و اصلاح گری در تدبیر قضایی جای نگاه خشک و متعصبانه به این جرایم را گرفته است.

گفتنی است، هفتمین نشست علمی منطقه‌ای قضات ویژه کودکان و نوجوانان روز سه‌شنبه 20 شهریور با حضور 6 استان آذربایجان شرقی، آذریجان غربی، اردبیل، گیلان و قزوین در محل هتل بزرگ شهر زنجان آغاز می‌شود.

کد خبر 31092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز