گروه اجتماعی: آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در جمع دانشجویان و اساتید دانشکده علوم قضایی مغرب، قضاوت را رکن اصلی و اساسی تعالیم اسلام و امانتی از سوی خداوند متعال به کسانی دانست که مسئولیت خطیر قضاوت را برای بسط عدل و عدالت برعهده دارند.

وی گفت: به دنبال نفوذ استعمار و استکبار به جهان اسلام، توجه به بسیاری از اصول اسلامی به ویژه در ابعاد قضایی کمرنگ شد و اکنون نوبت آن رسیده است که مسلمانان با بیداری و هوشیاری به احیای فرهنگ اسلام اقدام کنند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی با تشریح جایگاه و ساختار قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، آن را برگرفته از مبانی اصیل فقه اسلامی دانست و افزود: بنا بر جایگاه رفیع قضاوت در اسلام، در قانون اساسی نظام اسلامی ایران، دستگاه قضایی دارای استقلال مطلق است و ساختار قضایی آن بر اساس اصول فقه اسلامی تدوین شده است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تلاش جمعی از علما، اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و تلاش آیت الله دکتر بهشتی، معمار دستگاه قضایی ایران، تشکیلات قضایی بر مبنای فقه اصیل اسلامی شکل گرفت و به مرور با بهره‌گیری از آخرین نظرات مجتهدین و بر اساس شرایط روز اصلاح شد.

وی گسترش شوراهای حل اختلاف را به عنوان یکی از اساسی‌ترین اقدامات قوه قضاییه عنوان کرد و افزود: این شوراها که اساس آن مشارکت مردم و گسترش فرهنگ صلح و سازش است می‌تواند به عنوان الگویی مناسب از نظام قضایی اسلامی به جهان معرفی شود.

رییس قوه قضاییه گفت: استفاده از فناوری‌های روز و الکترونیکی کردن دادرسی به همراه ایجاد شعب تخصصی دادگاه از دیگر اقدامات اساسی دستگاه قضایی ایران است.

کد خبر 27362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز