همشهری آنلاین: حساب‌ ارزی کشورهای نروژ، امارات و عربستان بیشترین حجم ذخایر حساب ذخیره ارزی را در جهان دارند و صندوق توسعه ملی ایران با ۵۸.۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در جایگاه ۲۶ جهان قرار دارد.

به گزارش فارس، از مجموع 77 حساب ذخیره ارزی موجود در جهان، رتبه صندوق توسعه ملی ایران از نظر حجم ذخایر ارزی جایگاه 26 جهان را دارد.

سه کشور نروژ، امارات و عربستان با دارا بودن بیش از 878، 773، و 737 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی خود در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

برخی کشورها نظیر امارات، چین و روسیه بیش از یک حساب ذخیره ارزی دارند و بر همین اساس حساب ذخیره ارزی هر کدام از حساب‌ها بطور جداگانه در گزارش اخیر SWFI مورد بررسی قرار گرفته است.

بر همین اساس، دیگر کشورهای جهان نظیر چین، کویت و سنگاپور نیز از نظر حساب ذخبره ارزی در شرایط خوبی قرار دارند و حجم حساب ذخیره ارزی این کشورها دارای 575.2، 410، 320 میلیارد دلار ذخیره ارز است.

حجم ذخایر ارزی حساب‌های ایالات متحده آمريكا با در نظر گرفتن تعداد 8 حساب ذخیره ارزی دولتی این کشور تنها 126.6 میلیارد دلار است که با توجه به حجم تولید ناخالص داخلی این کشور و بطور کلی حجم اقتصادی آن، میزان ذخایر ارزی آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها مانند چین، نروژ، امارات و عربستان سعودی رقم ناچیزی محسوب می‌شود.

حجم دارایی‌های حساب ذخیره ارزی ایران در حال حاضر معادل 58.6 میلیارد دلار است که حساب ذخیره ارزی ایران را در جایگاه 26 بزرگترین حساب‌های ذخیره ارزی جهان قرار داده است.

کمترین حجم حساب ذخیره ارزی در جهان نیز مربوط به کشورهای ترکمنستان، پاپوآ و گینه، و همچنین غنا است که از این بین تنها حجم حساب ذخیره ارزی غنا معادل 0.07 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

بر اساس این ارزیابی، حساب ذخیره ارزی ایران از منابع نفتی و گازی تأمین شده است و مجموع کل حجم مالی تأمین شده توسط نفت و گاز از مجموع کل حساب‌های ذخیره ارزی کشورهای جهان معادل 4019.9 میلیارد دلار بوده است.

مجموع کل حجم مالی موجود در حساب ذخیره ارزی کل جهان معادل 6605.4 میلیارد دلار محاسبه شده است.

بیش از 40 درصد از کل حجم مالی حساب‌های ارزی مربوط به کشورهای آسیایی و 35 درصد آن نیز در اختیار کشورهای خاورمیانه قرار دارد و کشورهای آمریکایی نیز تنها 3 درصد از این حجم را در اختیار دارند. سهم اروپا نیز از مجموع حجم ذخایر ارزی در کل جهان تنها 17 درصد است.

اين گزارش مي‌افزايد: بالغ بر 59 درصد از مجموع کل ذخایر ارزی جهانی مربوط به منابع نفتی و گازی بوده است.

کد خبر 264352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha