همشهری آنلاین: یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: تغییر نام داعش به خلافت اسلامی حاکی از توهم این گروه برای ایجاد خلافتی به وسعت حکومت عثمانی‌ها است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تغییر نام گروه بعثی- تکفیری داعش به خلافت اسلامی، خاطرنشان کرد: این گروه تکفیری با تغییر نام خود تلاش دارند از نامی که با خود آثار سوء بسیاری به همراه داشت خلاص شوند. همچنین نشان می دهد داعش قصد ورود به فضای جدیدی را دارد.

این کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه برگزیدن نام خلافت اسلامی از سوی گروه‌ بعثی-‌تکفیری داعش پیغامی برای کشورهای منطقه دارد، گفت: آنها می‌خواهند به سایر کشورهای منطقه بگویند که فعالیتهایشان در سطح عراق و سوریه باقی نمی‌ماند و به کشورهای آن‌ها نیز کشیده خواهد شد.

وی ادامه داد: طی ماه های اخیر گروه بعثی- تکفیری داعش یا همان خلافت اسلامی نقشه‌هایی را منتشر می‌کرد که بر روی آن‌ها نقاطی که این گروه قصد حمله و تصاحب آن را داشت مشخص بود. این تغییر نام هم به نوعی در راستای همان انتشار نقشه‌ها بوده و از تلاش آن‌ها برای تعرض‌های بعدی حکایت می‌کند.

زنگنه با اشاره به برگزیدن نام خلافت اسلامی از سوی گروه بعثی-‌ تکفیری خاطرنشان کرد: انتخاب عنوان خلافت یادآور دوران عثمانی است که پس از جنگ جهانی اول از یاد برده شد با این حال نوستالژی بازگشت به خلافت عثمانی کماکان در اندیشه بسیاری از احزاب و شخصیت‌ها باقی مانده است و احتمال دارد این گروه هم تلاش دارد تا مجددا حکومتی مانند عثمانی‌ها برپا کند.

وی گفت: برخی از احزاب سنتی و گروه‌های سلفی همچنان دنبال ایجاد خلافتی بزرگ هستند و با این شعار جدید خلافت اسلامی تلاش می‌کنند خود را جانشین خلافت عثمانی نشان بدهند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به سخنان بارزانی رییس منطقه کردستان عراق مبنی بر اینکه دیگر حاضر نیست بهای بیشتری برای سیاست‌های دولت مرکزی عراق بپردازد، افزود: این سخنان قطعا مبتنی بر علایمی است که بارزانی از کشورهای مختلف دریافت کرده است زیرا وقتی این نوع صحبت‌ها در حضور وزیر خارجه انگلیس مطرح می‌شود حاکی از ایجاد زمینه توافقی است که احیانا با انگلیس پیدا کرده است.

زنگنه خاطرنشان کرد: در این میان ترکیه هم هیچ‌گونه اعتراضی نسبت به صحبت های بارزانی نداشته است و این سکوت باز هم نوعی هماهنگی و توافق میان منطقه کردستان و ترکیه را به ذهن متبادر می‌کند. از سوی دیگر شاهد اظهار نظر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز هستیم که او هم از تجزیه عراق و صحبت های بارزانی حمایت کرده است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در پایان گفت: با نگاهی به اظهار‌نظرهای اخیر در قبال تجزیه عراق در وضعیتی که گروه‌های داعش همچنان به حملات خود در خاک این کشور ادامه می‌دهد می‌توان گفت که تقاطعی بوجود آمده است که نشان می‌دهد منطقه کردستان به دنبال تشکیل دولت عثمانی است.

کد خبر 264322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha