مریم سعیدنژاد: سرانه تولید زباله در تهران برای هر نفر بیشتر از ۸۰۰گرم است درحالی‌که این رقم در جهان به ۴۵۰تا ۵۰۰گرم می‌رسد.

دو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌با‌ر‌ه‌‌سازی بطری‌ها

 اين آمار و ارقام را اگر به كل جمعيت كشور تعميم دهيم به يك عدد بزرگ مي‌رسيم. حجم زيادي از زباله‌هاي توليدي ما را پلاستيك‌ها تشكيل مي‌دهند؛ پلاستيك‌هاي غيرقابل تجزيه‌اي كه بلاي جان محيط‌زيست و انسان‌ها شده‌اند. اگر با خواندن اين آمار وجدان درد گرفتيد مي‌توانيد با ساخت وسايل به درد بخور از بطري‌هاي پلاستيكي هم درد وجدانتان را كمتر كنيد و هم به فكر در آوردن پول از ساخته‌هاي خلاقانه بازيافتي‌تان باشيد. اين روزها دست‌سازهاي زيبا و خلاقانه طرفداران زيادي دارند و بعضي‌ها حتي براي خريدشان حاضرند پول خرج كنند. پس از همين امروز بطري‌هاي سالم و تر‌و‌تميز نوشابه، شير، دوغ، آب معدني و ديگر نوشيدني‌ها را دورنريزيد و به فكر ساخت‌وساز باشيد. چند نمونه از كارهاي جالبي كه مي‌توانيد سر بطري‌ها بياوريد را در مطلب امروز خواهيد ديد.

البته شايدباور نكنيد كه كسي اين وسايل را مي‌خرد‌ اما اين كارشدني است،به شرطي كه خلاق باشيد البته يادتان باشد اين نوع وسايل بازيافتي بازار داغي ندارند و براي مثال نمي‌توانيد آنها را با وسايل نو و دست اول براي فروش مقايسه كنيد. اما به هر حال باز هم افرادي كه از خلاقيت شما استقبال كنند پيدا خواهيد كرد. براي فروش بيشتر بين دوست، فاميل و آشناهاي اطرافتان بگرديد و ساخته‌هاي دستتان را نشانشان بدهيد. براي مواردي كه در بالا گفتيم بيشتر، خانم‌ها و بچه‌ها مشتري شما خواهند بود. حتي مي‌توانيد با توضيح در مورد اينكه چرا اين كار را مي‌كنيد و اينطوري چه كمكي به محيط‌زيست مي‌كنيد مشتري‌هاي بيشتري جذب كنيد. از كارهايتان عكس بگيريد و در سايت يا وبلاگي شخصي‌تان بگذاريد. بعد هم با وبلاگ‌هاي مشابه (آموزش كاردستي با وسايل بازيافتي و... ) تبادل لينك كنيد تا كم كم مشتري‌هاي خاص خودتان را پيدا كنيد. قيمت‌هاي عجيب و غريب و بالا هم روي كارتان نگذاريد تا مشتري‌ها فرار نكنند.

گلدان‌هاي پلاستيكي

بطري‌هاي نوشابه و دوغ و دلستر بهترين گزينه براي ساخت گلدان و كاشتن گل‌هاي طبيعي هستند. خيلي از گل‌هاي طبيعي گلفروشي‌ها به‌خاطر جنس گلدان‌هايشان گران هستند. شما مي‌توانيد با ساخت گلدان‌هاي بازيافتي ارزان قيمت و كاشت گياهان مختلف درون آنها مشتري‌هاي گياه دوست زيادي جذب كنيد. براي ساخت اين گلدان‌ها تنها بايد بطري‌ها را از بخش مياني برش بزنيد و از هر دو نيمه استفاده كنيد. براي اينكه نيمه باريك كه درب بطري در آن قرار دارد روي زمين قرار بگيرد يك لوح فشرده به درد نخور را به ته آن بچسبانيد. بعد هم ديواره خارجي بطري‌ها را با اسپري يا رنگ‌هاي آكريليك رنگ بزنيد و نقاشي كنيد تا زيبا و جذاب به‌نظر برسند. براي كاشت گياه هم سعي كنيد از گياهان تزييني كه رنگ و لعاب خوبي دارند مثل حسن يوسف يا فلفل‌هاي رنگارنگ كوچك استفاده كنيد. سعي كنيد بيشتر از گياهاني كه برگ و گل و ميوه‌هاي ريز و مينياتوري دارند استفاده كنيد.

عروسك‌هاي رنگارنگ

بدنه قوطي‌هاي پلاستيكي ابزارخوبي براي ساخت انواع و اقسام عروسك است. مقداري رنگ آكريليك، پارچه، كاموا و يك طرح خلاقانه و زيبا، يك بطري ساده را تبديل به عروسكي زيبا مي‌كند. فقط كافي است طرح جالبي را خيلي تميز و با رنگ‌هاي شاد روي آن پياده كنيد؛ مثلا يك پنگوئن بامزه كه شال و گلاه بافتني يا پارچه‌اي دارد. مي‌توانيد انواع حيوانات يا حتي آدمك‌هاي فانتزي را با اين بطري‌ها بسازيد و با پارچه برايشان لباس بدوزيد. عروسك‌ها اگر زيبا و خلاقانه باشند حتما بين بچه‌ها يا بزرگ‌ترها مشتري خواهند داشت. حتي مي‌توانيد يك شكاف روي بدنه آنها بگذاريد و به‌عنوان قلك براي فروش بگذاريد. فقط يادتان باشد براي بازاري و مشتري‌پسند‌شدن كارها بايد طوري زيبا و تميز نقاشي كنيد و لباس بدوزيد كه در نگاه اول قابل تشخيص نباشدكه با يك بطري سروكار داريم.

هديه بازيافتي

جعبه‌هاي كوچك هديه در مناسبت‌ها و اعياد مختلف فروش خوبي دارند. مي‌توانيد ابتكار بزنيد و با بطري آب يا نوشابه جعبه‌هاي شفاف جالبي بسازيد و بفروشيد. براي داخل جعبه‌ها دنبال مواردي باشيد كه همه‌پسند باشند. شكلات و آبنبات، پاستيل و خشكبار، گل‌هاي خشك شده يا شمع‌هاي تزييني و هر چيز زيباي ديگري مي‌توانند در بطري‌ها جا بگيرند. حالا نوبت برش بطري‌هاست. براي برش از تيغ استفاده كنيد تا تميز و صاف برش بدهد. بطري را نصف كنيد و مثل يك گل 4پر برش بزنيد. شكلات يا هر چيز ديگري كه قرار است داخل بطري را پر كند داخل آن بريزيد. بعد هم 4پر آن را روي هم بياوريد و با چسب محكم كنيد. حالا مثل يك جعبه هديه دور تا دور آن را با روبان ببنديد و پاپيون بزنيد. مي‌توانيد براي زيباتر شدن از تور و مهره‌هاي رنگي ديگر هم استفاده كنيد كه به سليقه خودتان بستگي دارد.

زيورآلات فانتزي

اين روزها زيورآلات دست‌ساز مخصوصا از نوع پارچه‌اي و گل‌گلي حسابي بين دخترها طرفدار پيدا كرده است. براي ساخت و فروش اين دست از زيورآلات لازم نيست حتما وسايل زيادي بخريد. با همين بطري‌ها كوچك آب‌معدني يا نوشابه مي‌توانيد النگوهاي فانتزي جالبي بسازيد. براي اين كار اول به اندازه پهنايي كه براي النگو درنظر داريد بطري را صاف و تميز برش بزنيد. بعد يك لايه چسب پلاستيكي پهن براي استحكام بيشتر روي آن بچسبانيد. حالا نوبت چسباندن پارچه‌هاي رنگارنگ با چسب حرارتي روي برش‌هاست. پارچه‌ها را مدل‌دار بچسبانيد و براي زيباتر شدن از تورهاي گيپور هم استفاده كنيد. حتي مي‌توانيد روي يك النگو از چند مدل پارچه ساده يا گلدار استفاده كنيد. مطمئن باشيد اگر اين النگوها را با پارچه‌هاي زيبا تزيين كنيد اين روزها طرفداران زيادي خواهند داشت.

بطري‌هاي پرمداد

اينكه از يك بطري پلاستيكي جامدادي بسازيم آخر خلاقيت است. براي اين كار يك بطري تميز و سالم برداريد و يك‌سوم بالايي آن را جدا كنيد. با يك وسيله نوك تيز سوراخ‌هايي را روي قسمت بالايي آن ايجاد كنيد. يك پارچه زيبا انتخاب كنيد و به اندازه دور بطري برش بزنيد. اين پارچه قرار است نقش در جامدادي را بازي كند. حالا با استفاده از آن سوراخ‌ها پارچه را به بطري بدوزيد. البته مي‌توانيد به جاي اين كار پارچه را روي بطري با چسب حرارتي محكم بچسبانيد. قسمت انتهاي پارچه كه قرار است در بطري باشد را با بند كشي بدوزيد تا هر وقت بند كشيده مي‌شود درب بطري بسته شود. به همين سادگي جامدادي حاضر است و مي‌توانيد فروش خوبي از اين جامدادي‌هاي خلاقانه داشته باشيد.

مواد مصرفي ارزان است!

ماده اصلي كارتان همان بطري‌هايي است كه در دسترس همه هست، بقيه اقلام هم اكثرا در خانه‌ها پيدا مي‌شود. براي مثال پارچه‌هاي رنگارنگ يا ساده را مي‌توانيد در بين تكه پارچه‌هاي اضافي از خياطي‌هاپيدا كنيد يا حتي از پارچه يك لباس‌ تروتميزي كه از مد افتاده و ديگر آن را نمي‌پوشيد استفاده كنيد. كاموا، روبان، تور، نخ و سوزن، بندكشي، چسب و اين جور وسايل هم معمولا در بساط همه خانم‌ها به راحتي پيدا مي‌شود. نهايت اينكه چند متر روبان متري 200تا 500توماني مي‌خريد و كارتان راه مي‌افتد. براي پر كردن جعبه‌هاي هديه پلاستيكي هم مي‌توانيد از اشياي دست‌سازي‌ كه خودتان با وسايل دور و اطراف ساخته‌ايد استفاده كنيد يا يك بسته آبنبات 2تا 5هزار توماني بخريد و با آن داخل چند تا از جعبه‌ها را پر كنيد. يكي ديگر از مواردي كه احيانا در خانه نداريد رنگ آكريليك براي رنگ‌آميزي بطري‌هاست. اين رنگ‌ها با برندها و اندازه‌هاي مختلف در لوازم‌التحريري‌ها موجودند و از دانه‌اي 2هزار تومان شروع مي‌شوند و به 15هزار تومان هم مي‌رسند. براي شما چند تيوپ 2هزار توماني كفايت مي‌كند. هر تيوپ رنگ هم كلي برايتان كار خواهد كرد. براي گلدان‌ها هم مي‌توانيد از گلدان‌هاي خانه قلمه بگيريد و از خاك باغچه يا گلدان استفاده كنيد.

کد خبر 263634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha