شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

اصغر مجد: حدود ۱۶ سال از مترودار شدن پایتخت کشورمان می‌گذرد. چندسالی است که برخی از شهرهای دیگر مثل مشهد هم به جمع شهرهای صاحب مترو اضافه شده‌اند.

مترو

طی این سال‌ها در تهران خطوط مترو در بیشتر نقاط شهر پراکنده شده‌ و در آینده‌ای نزدیک گذرشان تقریبا به همه محله‌های پایتخت می‌رسد. تعداد مسافران مترو هم به شکل فزاینده‌ای بالا رفته که از جمله دلایل آن می‌توان به سرعت، دقت، ایمنی و ارزانی این وسیله نقلیه عمومی اشاره کرد. حالا داشتن کارت مترو همانند کارت‌های شناسایی برای متروسواران حرفه‌ای ضروری شده است. آنها می‌توانند برای سفر درون‌شهری‌شان برنامه‌ریزی داشته باشند، از خدمات مختلف ایستگاه‌ها بهره‌مند شوند و راحت‌تر به مقصد برسند. نکاتی را در اینجا برایتان بیان کرده‌ایم که عمل و توجه به آنها می‌تواند شما را تبدیل به یک متروسوار حرفه‌ای کند. این نکات، هم به درد آنهایی می‌خورد که سال‌هاست مشتری ثابت مترو هستند و هم آنهایی که می‌خواهند به همین زودی‌ پایشان را در زیرزمین بگذارند و متروسوار حرفه‌ای شوند.

برنامه‌ریزی سفر داشته باشید

اگر می‌خواهید مرتب‌تر و منظم‌تر سر کارتان حاضر شوید تا زیاد تأخیر نخورید، بهتر است برای سفر هر روزه‌تان یک برنامه‌ریزی مشخص داشته باشید. کافی است فقط سری به سایت مترو به نشانی hhttp://metro.tehran.ir بزنید و از برنامه حرکت قطار‌ها و زمان ورودشان به ایستگاه مطلع شوید. اینطوری می‌دانید که دقیقا چه ساعتی باید در ایستگاه باشید، چه ساعتی حرکت می‌کنید، چند دقیقه در راه خواهید بود و دقیقا چه ساعتی در محل کارتان کارت می‌زنید. همچنین برنامه‌ریزی حرکت تمام خطوط و تمام ایستگاه‌ها از همین سایت قابل دانلود است. یادتان باشد همین داستان را هنگام بازگشت به خانه هم می‌توانید اجرا کنید تا زود‌تر به خدمت خانواده برسید.

اینها را با خود نیاورید

همه مسافران مترو می‌توانند وسایل شخصی متعارفشان را با خودشان به داخل واگن‌ها بیاورند اما همین واژه «متعارف» هم برای خودش تعریف جامع و کاملی دارد. شما می‌توانید همه اشیایی که طول آنها کمتر از یک متر باشد را همراه داشته باشید. پس مثلا چوب پرده و طاقه‌پارچه و بیل را بی‌خیال شوید. ورود هرگونه حیوان- هر چقدر هم که کوچک یا اهلی و یا حرف گوش‌‌کن باشد- ممنوع است. لطفا قید جابه‌جایی وسایل چرخدار مثل دوچرخه و هرگونه شیء تیز و برنده را با مترو بزنید. مواد بدبو و آزاردهنده، مواد منفجره و محترقه و خلاصه هر چیزی که بوی دردسر بدهد جایی در مترو نخواهد داشت. ضمنا مأموران ایستگاه‌ها از جابه‌جایی هر ماده فله‌ای مثل قند و شکر و روغن که بسته‌بندی مناسبی نداشته باشد جلوگیری
خواهنـــد کـــرد.

زمان مناسب به مترو بروید

در این روز‌ها که گرمای هوا دارد آرام آرام رخی نشان می‌دهد، سفرکردن با مترو حال و هوای دیگری دارد. برخی از شهروندان مجبورند سر یک ساعت خاص در یک محل حاضر شوند. به هر حال این افراد باید در صورت لزوم در زمان اوج شلوغی مترو هم از این ناوگان زیرزمینی استفاده کنند. اما این را برای شما که نیازی نیست حتما سر ساعت خاصی در یک جای خاص باشید می‌گوییم؛ تا آنجا که ممکن است سفر‌هایتان را طوری مدیریت کنید که به زمان اوج سفر با مترو نخورید. این زمان طبق آمار رسمی شرکت بهره‌برداری متروی تهران، صبح‌ها از ساعت ۶ تا ۸ صبح و بعدازظهرها از ساعت حدود 17 تا 19 است. البته در فصول مختلف سال این زمان تغییر می‌کند. حرفه‌ای‌ها در این ساعت‌ها کمتر متروسواری می‌کنند مگر مجبور باشند.

کمتر به ایستگاه‌های شلوغ بروید

نقشه خطوط را در همین صفحه برایتان آورده‌ایم. می‌توانید با نقشه‌یابی و استفاده از خطوط مختلف طوری برنامه‌ریزی کنید که کمتر به ایستگاه‌های شلوغ مترو بروید. شرکت متروی تهران در خصوص شلوغ‌ترین ایستگاه‌های متروی پایتخت اعلام کرده که ایستگاه‌های متروی صادقیه، امام‌خمینی (ره) و آزادی، به ترتیب ۳ ایستگاهی هستند که بیشترین مسافر را بین 80 ایستگاه متروی تهران دارند. پس از این ۳ ایستگاه، ۲ ایستگاه متروی شهرری و 15 خرداد بیشترین مسافر را به خود اختصاص داده‌اند. در خط یک مترو که از میدان تجریش آغاز شده و تا ایستگاه کهریزک ادامه دارد، پرترددترین ایستگاه، شهرری است و در خط 2 مترو نیز که از میدان صادقیه شروع شده و تا فرهنگسرای اشراق امتداد دارد، پرمسافرترین ایستگاه، صادقیه محسوب می‌شود.

با موبایل نقشه‌یابی کنید

برای شما که قرار است یک متروسوار حرفه‌ای باشید داشتن یک نقشه متروی جمع و جور لازم است. یک موقع دیدید دقیقا‌‌ همان‌جایی که کار دارید یک ایستگاه مترو وجود داشته و شما بی‌خبر مانده‌اید. تهیه نقشه خطوط رنگارنگ مترو هم کار سختی نیست. این روز‌ها برنامه موبایلی آن به راحتی قابل دسترسی است و می‌تواند اطلاعات همه ایستگاه‌های مختلف را کف دست شما قرار دهد. پیشنهاد دیگر اینکه ایستگاه‌های مبدا، مقصد و تقاطعی را روی نقشه شناسایی کنید؛ به ویژه ایستگاه‌هایی که می‌توانید در آنجا مسیر حرکت‌تان را عوض کنید و از یک جای دیگر شهر سر دربیاورید. ایستگاه متروی امام‌خمینی، دروازه دولت، ولیعصر، آزادی، دروازه شمیران و امام علی(ع) از جمله محل‌های تقاطعی میان خطوط هستند.

پول ندهید، جنس نخرید!

مأموران زحمتکش مترو هر کاری هم که بکنند نمی‌توانند حریف این همه متکدی و دستفروش داخل واگن‌های مترو شوند. خودشان آمار داده‌اند که روزانه بیش از ۱۵۰ نفر از این افراد توسط پرسنل شرکت به بیرون از مترو هدایت می‌شوند اما بازهم به شیوه‌ای وارد مترو می‌شوند. حواسشان جمع است و جلوی مأمور‌ها خودشان را به مسافرنمایی می‌زنند! و تا شرایط عادی و سفید می‌شود دوباره جنس‌های بنجل چینی و ماچینی را حراج می‌کنند یا از دردهای زندگی‌شان برای درآوردن اشک و پول شما می‌گویند. با این شرایط، بهترین کار برای مبارزه با این افراد سودجو، عدم خرید اجناس یا کمک نکردن به متکدیان توسط یک
متروسوار حرفه‌ای است. اینطوری آرامش بیشتری هنگام سفر با مترو نصیب همه‌مان می‌شود.

گمشده‌هایتان را پیدا کنید

یادتان باشد مترو هم مثل هر جای شلوغ شهر، خطرات خودش را دارد که یکی از آنها احتمال به سرقت رفتن اموال شماست. پس در نگهداری اموال شخصی‌تان خیلی دقت کنید تا نادم نشوید اما اگر مطمئن شدید که وسایلتان در مترو جامانده، می‌توانید روی بازگشت آن تاحدودی حساب کنید. اموال پیدا شده در هر ایستگاه به مدت ۲ هفته در‌‌ همان ایستگاه باقی می‌ماند و سپس به ایستگاه مرکزی فرستاده می‌شود. در این مرحله، مشخصات شیء پیدا‌شده در سایت متروی تهران به ثبت می‌رسد تا راحت‌تر قابل ردیابی باشد. هم اکنون وسایل پیداشده از فروردین ۸۸ تا فروردین ۹۳ قابل رویت است. این وسایل می‌تواند کیف‌جیبی، انواع کارت‌های هویتی، دفترچه خدمات‌درمانی یا حتی عینک و... باشد.

ازبرنامه‌های معنوی استفاده کنید

ساعت ۷ صبح علاوه بر همه شلوغی‌ای که بر ایستگاه‌های مترو حاکم است یک خیر بزرگ دارد؛ مسئولان هر ایستگاه رأس این ساعت نوای روح‌بخش «آیت‌الکرسی» را پخش می‌کنند تا همه مسافر‌ان با یاد خدا و ذکر او به سوی مقصدشان روانه شوند. نصب تابلوهایی زیبا از احادیث پیامبراکرم(ص) و ائمه‌اطهار(ع) در بخش داخلی واگن‌ها می‌تواند چند دقیقه‌ای شما را به فکر وا دارد و روحتان را جلا بدهد. فضای داخلی مترو در ایام خاص سال هم بنا به مناسبت‌های مختلف تغییر می‌کند و معنویت بیشتر را برای مسافر‌ان به ارمغان می‌آورد. در حال حاضر ۵۰ تابلوی منقوش به آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» و ۴۰۰ تابلوی بزرگ با مفاهیم مذهبی و آداب و سنن اسلامی و ایرانی در ایستگاه‌های مترو نصب شده است.

بفرمایید امکانات جانبی

ایستگاه‌های شهید حقانی، گلشهر، کرج، ایران خودرو و جوانمرد پارکینگ اختصاصی دارند.
در ایستگاه‌های شهید حقانی، شهرری و محوطه ایستگاه کرج و امام‌خمینی‌(ره) مرکز خون‌گیری سازمان انتقال خون فعال است.
ایستگاه‌های شهید بهشتی، هفت‌تیر، حسن‌آباد و گلبرگ صاحب فرهنگسرا هستند.
همه ایستگاه‌های مترو نمازخانه دارند.
ایستگاه‌های امام‌خمینی (ره)، جوانمرد قصاب، ولیعصر (عج)، صادقیه، کرج، شهید حقانی و دانشگاه علم و صنعت، دارای مراکز درمانی، اورژانس و آمبولانس هستند.
در محوطه بیرونی ایستگاه‌های صادقیه، اکباتان، چیتگر، ایران‌خودرو، وردآورد، اتمسفر، کرج، گلشهر، علی‌آباد، خزانه، شهرری، جوانمردقصاب، دانشگاه علم و صنعت، شهید حقانی، شهیدبهشتی، هفت‌تیر و حرم مطهر سرویس‌های بهداشتی راه‌اندازی شده است.
در برخی از ایستگاه‌های بزرگ مانند امام‌خمینی‌(ره) مرکز مشاوره روانشناسی رایگان پاسخگوی سؤالات مسافر‌ان خواهند بود.

کد خبر 260379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز