شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

مریم سعیدنژاد- نجمه تاجیک: با پایان ماه شعبان و فراگیر شدن عطر‌ماه مبارک رمضان در کشور، مردم شور و هیجان خاصی برای استفاده از این‌ماه پر برکت پیدا کرده‌اند؛ شورو عشقی که جامعه مسلمان و عاشقان اهل‌بیت(ع) را فرامی‌گیرد.

سفره افطار

 اين روزها بازارها نيز حال و هواي خاصي مي‌يابند كه نسبت به ديگر روزهاي سال چنين حال و هوايي در كسب و كار و خريد و فروش كم‌نظير است. بخش زيادي از اين ازدحام و شوري كه در بازارها و فروشگاه‌هاي كشور شكل مي‌گيرد به خريد مواد غذايي پرمصرف در‌ماه رمضان مثل خرما، مواد لبني، زولبيا و باميه و... بازمي‌گردد چرا كه مردم اغلب مايحتاج يك‌ماه پيش رو را يكجا تهيه كرده و به خانه مي‌برند. اما اگر شما هم هر سال و در روزهاي ابتداي ماه رمضان كلي خريد كرده و آن‌را براي تمام ماه انبار مي‌كرديد، امسال دست‌كم قبل از رفتن به خريد براي‌ماه مبارك كمي بيشتر فكر كنيد. خريد‌هاي كوچك و به اندازه در طول‌ماه رمضان نسبت به خريد‌هاي عمده روزهاي ابتدايي، هم اغلب به‌صرفه‌تر است و هم از تلنبار و فاسد شدن مواد غذايي جلوگيري مي‌كند؛ به‌خصوص اينكه امسال قرار است در طول ماه مبارك تمام بازار كنترل شود تا مثل سال‌هاي گذشته افزايش قيمت مواد غذايي صورت نگيرد. راهنماي امروز مي‌خواهد شما را در يك خريد خوب از بازار‌ماه رمضان ياري كرده و در كنار آن به حال و هواي اين روزهاي بازارهاي كشور نيز سركي بكشد.

بازار رمضاني‌ها

صبح‌ها در ميادين ميوه و تره بار و عصرها همزمان با خنك‌تر شدن هوا در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي گوناگون و مراكز خريد شور و حال خاصي در جريان است. ازدحام جلوي ويترين مغازه‌ها را در بر‌گرفته و در برابر صندوق هر مغازه، عده‌اي كيسه به‌دست در صف ايستاده‌اند.

مريم محسني خانم نسبتا ميانسالي كه به همراه خواهر خود به بازار آمده درباره خريد‌هاي خود با آغاز‌ماه رمضان مي‌گويد: «ما هر سال سعي مي‌كنيم به اندازه مصرف يكماهه مان خريد كنيم، چون خريد كردن براي من در روزهايي كه روزه هستم خيلي سخت مي‌شود.» خواهرش نيز كه چند كيسه ديگر به همراه دارد درباره خريد براي‌ماه رمضان مي‌گويد: «ما هرسال تعداد زيادي مهمان براي ماه رمضان دعوت مي‌كنيم. به همين‌خاطر من بايستي از قبل به فكر تهيه مواد غذايي باشم. مثلا مرغ بگيرم و پاك كنم. سبزي خرد كنم. شكر و حبوبات بگيرم. من هر كدام از اين مواد را تقريبا از يك قسمت تهيه مي‌كنم تا قيمت آن برايم مناسب‌تر باشد. مثلا حبوبات را معمولا از بازار مولوي مي‌گيرم.»

در گوشه‌اي ديگر از سالن فروشگاه، مرد جواني مشغول نظاره اجناس مختلف فروشگاه است و هنوز جنس چنداني خريداري نكرده است. او درباره افزايش تقاضاي مردم نسبت به اجناس ضروري در‌ماه مبارك رمضان مي‌گويد: «احساس من اين است كه مردم فكر مي‌كنند اجناس مختلف با شروع‌ماه رمضان افزايش قيمت پيدا مي‌كند. به همين‌خاطر در تلاش هستند در روزهاي ابتداي ماه رمضان خريد يكماهه‌شان را انجام دهند.» وي كه معتقد به گران‌نشدن اجناس امسال نسبت به سال‌هاي پيش است، ادامه مي‌دهد: «به هر حال تعدادي اجناس هستند كه مصرف آنها در اين‌ماه بيشتر مي‌شود. مثل خرما، قندوشكر و... كه خواه نا خواه مردم اين مواد را نسبت به قبل بيشتر مي‌خرند.»

يكي از فروشندگان ميادين ميوه و تره‌بار هم درباره هجوم مردم براي خريد در اين ايام مي‌گويد: «اين روزها روزهايي است كه مردم براي خريد صف‌هاي طولاني تشكيل مي‌دهند. يعني از ساعت 9صبح كه ما شروع به فعاليت مي‌كنيم مردم براي خريد مي‌آيند كه تقريبا اين حجم خريد با روزهاي پيش قابل مقايسه نيست.» وي در مورد ميزان بار خود در روزهاي اخير مي‌گويد: «ما تا هفته پيش حدود 800 تن مرغ خالي مي‌كرديم كه اين روزها اين ميزان دوبرابر شده و البته خيلي زودتر هم جنس ما به پايان مي‌رسد.» خانمي كه درسبد چرخ داري كه به همراه دارد حجم زيادي مرغ گنجانده درباره خريد خود مي‌گويد: «ما هرسال يك مهماني در ايام‌ماه رمضان مي‌دهيم. من بايد خيلي زودتر تداركش را ببينم»

خانم ديگري نيز كه به همراه 2فرزند كوچك خود به بازار آمده درباره حجم زياد خريد خود مي‌گويد: «دختر من به تازگي به سن تكليف رسيده و روزه گرفتن را امسال آغاز مي‌كند. به همين‌خاطر من سعي مي‌كنم از نظر خورد و خوراك مراقبش باشم.»

آقا و خانم جواني كه به تازگي زندگي مشترك خود را شروع كرده‌اند درباره خريد‌ماه رمضان مي‌گويند: «ما چون 2نفر هستيم خريد زيادي هم نداريم، اما تصميم داريم يك مهماني مختصر براي‌ماه رمضان بدهيم و براي همان آمده‌ايم خريد كنيم.» خانم جوان درباره دليل اينكه عده‌اي از مردم خريد زيادي مي‌كنند مي‌گويد: «به‌نظر من يك عده براي اينكه اين‌ماه را با خيال راحت بگذرانند سعي مي‌كنند يخچال‌ها و فريزرهاي خود را پر كنند اما عده‌اي هم نگران گران شدن كالاها هستند.»

البته در اين ميان هستند كساني كه با خريدي نسبتا كم خارج مي‌شدند. فاطمه محمدي خانم نسبتا ميانسالي كه به تنهايي به بازار آمده درباره خريد‌ماه رمضان خود مي‌گويد: «ما هر چيزي كه بخواهيم نزديك منزلمان وجود دارد و سختي زيادي براي تهيه آن متحمل نمي‌شويم، اما هروقت كه مهمان داشته باشم براي خريد به اينجا مي‌آيم كه البته قيمت اينجا مناسب‌تر است و براي بسياري باصرفه‌تر.»

آش و حليم را فقط از كبابي‌ها و حليم فروش‌هاي مجاز كه پارچه «عامل فروش تحت نظارت وزارت بهداشت و اتحاديه» را سردر مغازه نصب كرده‌اند بخريد. بقيه مكان‌ها حليم و آش غيربهداشتي را با قيمت پايين‌تر مي‌فروشند. قيمت پايين‌تر به مريض شدن اعضاي خانواده نمي‌ارزد.

وقتي قرار نيست هيچ خوراكي‌اي در‌ماه رمضان گران شود و حتي تخفيف‌هايي هم شامل خيلي از آنها مي‌شود پس چه بهتر كه صبر كنيد و با شروع‌‌ماه رمضان كم‌كم خريد كنيد. در روزهاي آخر‌‌ماه شعبان سيل مردم به فروشگاه‌ها سرازير شده و شلوغي و صف‌هاي طولاني پاي صندوق و كمبود مواد غذايي موج مي‌زند. پس چه بهتر كه در ايام خلوت و پربركت رمضان خريد كنيد.

در كنار غذاهاي عمومي، هر منطقه‌اي از كشور غذاها و خوراكي‌هاي وي‍ژه خود را براي‌‌ماه رمضان دارند كه از امتحان كردن آنها نيز غافل نشويد؛ از رشته خوشكار گرفته تا شله‌مشهدي كه طرفداران بسياري دارند و تغذيه‌‌ماه رمضان را كامل مي‌كنند.

مواد غذايي را به اندازه نيازتان بخريد. خريد زيادي خوراكي‌هايي مثل خرما و زولبيا و باميه فقط باعث خرابي، كپك‌زدن و بيات‌شدن اين مواد مي‌شود. آن وقت ديگر مورد استفاده نيستند و بايد دور بريزيد؛ هم ضرر كنيد و هم اسراف.

 

کد خبر 264008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha