شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

مرضیه موسوی: شهروندان تهرانی و مهمان‌های‌ این شهر تقریبا در تمام ماه‌های سال می‌توانند در تورهای گردشگری پایتخت شرکت کرده و از نقاط دیدنی فرهنگی، تاریخی، هنری و مذهبی آن بازدید داشته باشند.

مسیر سبز در‌ ماه خدا

  با شروع ‌ماه مبارك رمضان اما طرح گردشگري پايتخت رنگ و بوي مذهبي‌تري به‌خود مي‌گيرد. اين گزارش را بخوانيد تا با كم و كيف اين طرح آشنا شويد. حتما هم لازم نيست با تورهاي گردشگري مديريت شهري همراه شويد؛ خودتان هم مي‌توانيد با توجه به مسيرهاي زير به گردشگري در‌ ماه خدا بپردازيد.

پيش از افطار كجا برويم؟

برنامه‌هاي پيش از افطار با عنوان «گردشگري در فصل نيايش» درست 3 ساعت قبل از افطار شروع مي‌شود و تا ساعتي پس از آن ادامه دارد. در اين طرح، 5 مسير متفاوت گردشگري تعريف شده كه هر كدام در نقطه جداگانه‌اي از شهر و با حال و هواي خاص خودش دنبال مي‌شود. از اين 5 مسير اعلام شده، 4 تايش در نهايت به برج ميلاد ختم مي‌شود تا شهروندان در پايان بتوانند در جشن رمضان اين مكان پرجاذبه هم شركت كنند. مسير آخر هم به حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در شهرري منتهي خواهد شد.

مسير شماره يك

نخستين مسير گردشگري كه تنوع جالبي هم دارد با زيارت امامزاده يحيي(ع) در نزديكي بازار شروع مي‌شود. گردشگران پس از زيارت اين مكان مقدس، از سراي كاظمي‌كه يكي از خانه‌هاي قديمي‌ و بسيار زيباي شهر تهران است بازديد مي‌كنند. بعد به حمام تاريخي نواب مي‌روند و در ادامه هم از مدرسه و مسجد معمارباشي ديدن خواهند كرد. پس از اين بازديد، آنها راهي برج ميلاد مي‌شوند تا روزه‌شان را پاي برج افطار كنند.

مسير شماره دو

منطقه اين مسير بيشتر به سمت غرب تهران تمايل نشان مي‌دهد. گردشگران روزه‌دار 3ساعت قبل از افطار به ديدن مجتمع فرهنگي برج آزادي و مكان‌هاي ديدني‌اش مي‌روند. پس از اين ديدار كه روزگاري تنها نماد شهر تهران به شمار مي‌رفت، مسير به سمت يك بقعه مقدس تغيير مي‌يابد. بقعه امامزادگان عينعلي و زينعلي(ع) رنگ و بوي مسير دوم را مذهبي مي‌كند و در نهايت برج ميلاد و حضور در جشن رمضان.

مسير شماره سه

اگر مي‌خواهيد به جايي برويد كه هم وجه تاريخي داشته باشد، هم نمادي از ايران در آنجا پيدا شود و هم بهره‌اي از طبيعت زيبا و سبز داشته باشد مهمان اين مسير شويد چرا كه در ابتدا بازديدي از باغ‌موزه هنر ايراني با همه اين توصيف‌ها خواهيد داشت و پس از آن مهمان حرم مطهر امامزاده صالح(ع) در نزديكي تجريش با آن حال و هواي وصف ناشدني‌اش مي‌شويد و از آنجا به انتهاي مسير يعني برج ميلاد مي‌رويد.

مسير شماره چهار

حالا فرصت خوبي است تا كمي‌ از شهر فاصله بگيريد و به زيارت امامزاده داوود(ع) در منطقه كن برويد. گفته مي‌شود كه امامزاده داوود(ع) به همراه ديگر بستگانش در همراهي حضرت امام رضا(ع) به ايران آمده و در اين منطقه به شهادت رسيده است. از آنجا كه رفت و برگشت براي زيارت اين بقعه متبركه فاصله بيشتري با ديگر نقاط شهر دارد، پس ازآن مستقيم به برج ميلاد خواهيد رفت تا زمان افطار آنجا باشيد.

مسير شماره پنج

همانطور كه پيش از اين گفته شد، اين تنها مسير پيش از افطار است كه در‌نهايت به برج ميلاد ختم نمي‌شود. مهمان‌هاي اين مسير ابتدا از ميدان امام‌خميني به سمت سردر باغ ملي حركت مي‌كنند و پس از عبور از گذر سي‌تير به ميدان بهارستان مي‌روند. حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در شهرري ميعادگاه عاشقان و قبله تهران پذيراي مهمان‌هايي است كه دل به خاندان نور سپرده‌اند و براي تكريم مقام‌شان راهي اين مسير شده‌اند.

بعد از افطار كجا برويم؟

طرح گردشگري در فصل نيايش به زيارت از بقعه‌هاي متبركه و بازديد از مكان‌هاي ديدني شهر تهران در ساعت‌هاي پيش از افطار اختصاص دارد اما پرونده گردشگري در ‌ماه نوراني خدا اينجا بسته نمي‌شود چراكه شهروندان اين فرصت را دارند تا در تورهاي شبانه اين ‌ماه عزيز هم ثبت‌نام كنند. مسيرهاي طرح پس از افطار كه از سوي شهرداري تهران با عنوان «از افطار تا سحر» معرفي شده، علاوه بر حال و هواي مذهبي‌اش كمي ‌هم چاشني تفريح به‌خود مي‌گيرد. در هر يك از اين مسيرها تلاش شده تا جاذبه‌هاي شهر تهران بيشتر به ساكنان و مهمان‌هاي پايتخت معرفي شود.

مسير شماره يك

متفاوت‌ترين و شايد غيرمنتظره‌ترين طرح گردشگري اين روزهاي نوراني تقريبا هيچ ارتباطي به‌خود شهر تهران ندارد. اگر مدت‌هاست به شهر قم سفر نكرده‌ايد و دوست داريد تا دوباره در حال و هواي حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران راز و نياز كنيد مي‌توانيد مهمان اين مسير باشيد. در واقع، اين تنها مسير گردشگري و مذهبي برو‌ن شهري طرح از افطار تا سحر به شمار مي‌رود. همچنين طبق هماهنگي‌هايي كه صورت گرفته، شركت‌كنندگان در اين تور امكان حضور در دوره آموزشي مهدويت را خواهند يافت.

مسير شماره دو

آنهايي كه مي‌خواهند پس از افطار در حرم مطهر امامزادگان عينعلي و زينعلي(ع) حضور پيدا كنند مي‌توانند اين مسير را برگزينند. زائران اين بقعه متبركه سپس مهمان آبشار تهران، يكي از جاذبه‌هاي ديدني جديaد پايتخت خواهند بود و پس از آن راهي درياچه شهداي خليج‌فارس يا همان درياچه چيتگر مي‌شوند. تنوع اين مسير هم در نوع خودش مي‌تواند براي شركت‌كنندگان آن جالب باشد.

مسير شماره سه

مسير شماره 3 طرح از افطار تا سحر از يك مكان ديدني و به يادماندني شروع مي‌شود. باغ مينياتور تهران، يكي از مكان‌هايي كه حتما شما پايتخت‌نشين‌ها بايد از آنجا بازديد كنيد. مقصد دوم زندان قصر است كه حالا چهره عوض كرده و با عنوان باغ موزه قصر به يك مكان فرهنگي و گردشگري تبديل شده است. اين آدرس دوم در مسير سوم شما خواهد بود و پس از آن هم راهي امامزاده 5 تن مي‌شويد.

مسير شماره چهار

اين مسير را مي‌توان هيجان‌انگيزترين و به نوعي جذاب‌ترين مسير گردشگري پس از افطار دانست چرا كه نقطه آغاز آن از سورتمه تهران خواهد بود. پس از تخليه هيجان و گرفتن روحيه در سورتمه تهران، فرصت زيارت حرم مطهر امامزاده صالح(ع) در تجريش را مي‌يابيد تا حس و حال معنوي اين‌ ماه را بيشتر درك كنيد. بازديد از بوستان آب و آتش خاتمه‌بخش سفر چند ساعته پس از افطار در اين مسير خواهد بود كه تا پاسي از شب ادامه مي‌يابد. برنامه‌هاي اين 4 مسير كه پس از افطار تا نزديكي‌هاي سحر تداوم دارد علاوه بر آنكه شما را به آستان حق تعالي نزديك‌تر مي‌كند شور و طراوت و هيجان روزهاي داغ تابستان را هم برايتان زنده خواهد كرد.

چطوري مهمان تورهاي گردشگري مذهبي شويم؟

براي حضور در 2 طرح «گردشگري در فصل نيايش» و «از افطار تا سحر» مسير راحتي پيش روي‌تان قرار داده شده است. شما مي‌توانيد براي كسب اطلاعات لازم درباره اين تورها با سامانه تلفني و نام‌آشناي 137تماس بگيريد. اين سامانه به‌عنوان درگاه ارتباطي ميان شهرداري تهران و شهروندان پايتخت‌نشين اطلاعات مناسبي درباره اسم، آدرس و شماره تلفن آژانس‌هاي عامل اين دو طرح در اختيارتان مي‌گذارد. شما مي‌توانيد با اين آژانس‌ها تماس بگيريد و درباره هر كدام از مسيرهايي كه علاقه‌منديد در آن حضور داشته باشيد اطلاعات كسب كنيد. همچنين علاوه بر اين سامانه تلفني، مي‌توانيد سراغ سراي محله نزديك خانه‌تان برويد و اطلاعات اين تورهاي گردشگري و مذهبي را از كانون‌هاي گردشگري مستقر در آنجا به‌دست بياوريد.

چطوري مي‌رويم و برمي‌گرديم؟

در اجراي اين طرح 20 آژانس مسافرتي كه كيفيت خدمات مناسبي دارند از سوي شهرداري برگزيده شده‌اند و براي مسيرهاي مختلف درخدمت علاقه‌مندان خواهند بود. در تمامي‌اين مسيرها، شرايط قانوني سفر پيش‌بيني شده و همه گردشگران از ابتدا تا انتهاي سفر تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرند. همچنين مقرر شده همه آژانس‌هاي مسافرتي براي هر كدام از مسيرها يك راهنما يا تور ليدر بفرستند تا اطلاعات مراكز زيارتي و سياحتي تهران در اختيار شركت‌كننده‌ها قرار بگيرد.

چقدر هزينه مي‌كنيم؟

شهرداري تهران تمهيداتي انديشيده تا شهروندان با كمترين هزينه بتوانند بيشترين بهره را از فضاي روحاني شهر ببرند. قيمت‌گذاري مسيرها براساس طول و زمان آنها انجام شده و در نهايت به يك مبلغ منطقي رسيده است. به همين‌خاطر براي اين مسيرها، مبالغ 18هزار، 23هزار و 25هزار توماني درنظر گرفته شده است. تنها كساني كه مي‌خواهند به زيارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمكران در قم بروند بايد هزينه 30هزار توماني بپردازند.

 

کد خبر 264808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha