همشهری آنلاین: یک رسانه روسی از حمله شبه نظامیان منطقه لوهانسک به یک ستون نظامی اوکراین و کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از افراد نظامی اوکراینی در این حمله خبر داد.

شبه نظامیان در لوهانسک ۱۰۰ سرباز اوکراینی را کشتند

به گزارش ایرنا، کانال تلویزیونی روسی ˈلایف نیوزˈ روز جمعه در گزارشی خبری از منطقه لوهانسک توسط خبرنگار خود به حمله شبه نظامیان این منطقه به گردان نیروهای اوکراینی موسوم به ˈآیدارˈ که از داوطلبان برای جنگ با شبه نظامیان از مناطق مختلف اوکراین تشکیل یافته بود، اشاره کرد.

گزارش حاکی است: افراد این گردان برای سرکوبی شبه نظامیان منطقه ˈشاستیˈ در دونتسکˈ عازم این منطقه بودند که در نزدیکی بخش ˈمتالیستˈ در استان لوهانسک به کمین شبه نظامیان افتاده و بیش از 100 نفر آنها کشته و هشت نفر هم به اسارت گرفته شد.

در گزارش خبری تصاویر تعدادی از کشته شدگان و اسرای گردان آیدار ازجمله چند نفر از مجروحان و نیز دو تانک و نفربرزرهی این گردان که به دست شبه نظامیان افتاده است، نشان داده شد.

این گزارش افزود: افراد گردان ˈآیدارˈ بدون دستور ستاد فرماندهی عملیات ضدتروریستی نیروهای اوکراینی و بطور خودسرانه برای سرکوبی شبه نظامیان عازم منطقه دونتسک شده بودند و زمانی هم که به کمین افتادند به درخواست آنها برای ارسال نیروهای کمکی پاسخ داده نشد.

گردان ˈآیدارˈ به تازگی و از حدود 300 طرفدار دولت اوکراین و داوطلبان از مناطق ˈوولینیˈ، ˈخارکفˈ، ˈاوژگورودˈ، ˈلوهانسکˈ، ˈدونتسکˈ و کی یف تشکیل یافته بود.

نیروهای اوکراینی از دو ماه پیش در مناطق لوهانسک و دونتسک برای سرکوبی جدایی طلبان دست به عملیات نظامی می زنند.

رییس جمهوری اوکراین مذاکره با جدایی طلبان را رد کرد

نماینده تام الاختیار رییس جمهوری اوکراین برای حل و فصل وضعیت دونباس (مناطق خواهان جدایی) اعلام کرد که پترو پوروشنکو با نمایندگان جمهوریهای خودخوانده دونتسک و لوهانسک مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای اوکراینی ˈزد.ان.یو.ایˈ، ایرینا گراشنکو روز جمعه گفت: بدیهی است که هیچ گونه مذاکره ای با سران جمهوریهای خودخوانده لوهانسک و دونتسک انجام نمی گیرد.

وی افزود: زیرا این تشکیلات مسئولیت سرنگونی هواپیماهای حامل بهترین سربازان اوکراینی و قتل غیرنظامیان را برعهده می گیرند و با سران و نمایندگان آنها هیچ گونه مذاکره ای صورت نخواهد گرفت.

گراشنکو گفت: مذاکره فقط با افرادی انجام می گیرد که واقعا طرح صلح رییس جمهوری اوکراین به منظور توقف جنگ و برادرکشی را می پذیرند.

وی همچنین از آغاز مذاکرات صلح با مناطق لوهانسک و دونتسک خبر داد و اظهار داشت: در این رابطه در دفتر رییس جمهوری اوکراین در دو مرحله دیدارهایی با نمایندگان مناطق لوهانسک و دونتسک انجام گرفت.

نماینده تام الاختیار رییس جمهوری اوکراین درباره حل و فصل وضعیت دونباس یادآوری کرد: در ابتدا رییس جمهوری با سران نهادهای دولتی محلی در دونباس دیدار و سپس پوروشنکو با نمایندگان محافل تجاری و نمایندگان شوراهای محلی و شخصیت های اجتماعی ملاقات کرد.

وی اضافه کرد: رییس جمهوری اوکراین قصد دارد طیف افراد برای مذاکره را گسترش داده و روشنفکران و نمایندگان محافل خبری و روزنامه نگاران محلی هم در آن شرکت کنند.

رییس جمهوری اوکراین در روز تحلیف خود طرحی برای صلح در مناطق جنوب و شرق اوکراین را اعلام کرد که در آن آغاز مذاکرات با نمایندگان این مناطق پیش بینی شده است.

موج جدید تلاش های دیپلماتیک روسیه برای حل مساله اوکراین

همزمان با تشدید زد وخوردهای مسلحانه در مناطق جنوب و شرق اوکراین و گسترش محدوده جغرافیایی آن میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان که کشته شدن دهها نفر از دو طرف را به همراه داشته، روسیه نیز تلاش های دیپلماتیک برای توقف این درگیریها و حل و فصل مسالمت آمیز بحران را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، در هفته جاری بخش عمده این تلاش ها برای حل مساله اوکراین به رییس جمهوری روسیه و وزیر امور خارجه این کشور اختصاص داشت که در تماس های حضوری و تلفنی با همتایان خود و مقامهای کشورهای مختلف برای توقف خشونت ها در مناطق جنوب و شرق اوکراین از راههای دیپلماتیک تلاش کردند.

در این راستا ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز پنجشنبه با ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین در گفتگویی تلفنی در مورد بحران این کشور و راههای حل و فصل آن تبادل نظر کرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، رییس جمهوری روسیه بر ضرورت توقف فوری عملیات نیروهای اوکراینی در مناطق لوهانسک و دونتسک تاکید کرد.

پوتین برای تحقق طرح صلح پوروشنکو ابراز امیدواری کرده و گفت: اولویت در این طرح باید به حل مسایل کلیدی مورد اعتراض ساکنان مناطق جنوب و شرق اوکراین داده شود.

رییس جمهوری اوکراین ضمن تشریح طرح خود برای حل مسایل اوکراین، همتای روس خود را از روند تلاش ها برای اجرای این طرح مطلع کرد.

رییس جمهوری روسیه روز گذشته همچنین با سران فرانسه و آلمان نیز در مورد بحران اوکراین گفتگو کرد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در اطلاعیه کوتاهی در مورد این گفتگوهای تلفنی خاطرنشان کرد: ولادیمیر پوتین در گفتگو با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه به بحث و تبادل نظر با آنها در مورد بحران اوکراین ادامه داد.

پوتین در این گفتگو، نسبت به ادامه عملیات نیروهای اوکراینی در مناطق جنوب و شرق این کشور ابراز نگرانی کرد.

طرف های گفتگو کننده برای تحقق وعده سران اوکراین برای پایان عملیات نظامی و آغاز مذاکرات ملی ابراز امیدواری کردند.

پوتین روز 13 ماه ژوئن جاری هم در گفتگوی تلفنی با خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپا با وی در مورد بحران اوکراین و راههای پایان دادن به آن گفتگو کرد.

رییس جمهوری روسیه عملیات نیروهای اوکراینی در مناطق جنوب و شرق این کشور را مغایر با معیارهای قوانین بین المللی دانسته و با اشاره به کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان در این عملیات بر ضرورت توقف فوری آن تاکید کرد.

دو طرف همچنین در مورد عواقب خودداری کی یف از پرداخت بدهی گازی خود به روسیه و تاثیر احتمالی آن بر ترانزیت گاز روسیه به کشورهای اروپایی از طریق اوکراین گفتگو کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در دیدارها و گفتگوهای تلفنی خود برای حل مساله اوکراین و توقف جنگ و عملیات نظامی در این کشور تلاش کرد.

وی هفته گذشته در گفتگوی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود خواستار استفاده آمریکا از نفوذ خود بر دولت اوکراین برای پایان یافتن عملیات نیروهای نظامی این کشور در مناطق جنوب و شرق شد.

وزیر خارجه روسیه با دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز گفتگویی تلفنی داشته و خواستار ادامه حضور و فعالیت ناظران این سازمان در اوکراین شد.

لاوروف همچنین در گفتگویی تلفنی با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان توجه همتای آلمانی خود را به خودداری کی یف از انجام وعده خود و ادامه عملیات نظامی در استانهای لوهانسک و دونتسک جلب کرد.

وی خواستار مساعدت دولت آلمان برای آغاز مذاکرات صلح در اوکراین شد.

در همین حال وزیر خارجه روسیه در دیداری که از جمهوری آذربایجان داشت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با المار محمدیارف وزیر خارجه این کشور بر ضرورت توقف عملیات سرکوبگرانه در اوکراین و کشتار غیرنظامیان در این کشور تاکید کرد.

در همین حال روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت را برای یک ماه برعهده دارد پیش نویس قطعنامه ای را در مورد بحران اوکراین تنظیم کرده است و به اعضای این شورا برای بررسی و تصویب ارائه می کند.

سران روسیه امیدوارند از این تلاش ها برای توقف عملیات نظامی در مناطق روس نشین جنوب و شرق اوکراین که تاکنون صدها کشته و مجروح برجای گذاشته و بیش از10 هزار نفر را به عنوان پناهنده روانه روسیه کرده است، نتیجه بگیرند.

روسای جمهوری اوکراین و روسیه با یکدیگر گفتگو کردند

پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین در تماس تلفنی با ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه، پیرامون یک طرح صلح برای پایان بخشیدن به درگیری ها در شرق اوکراین، با وی گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ کرملین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در این گفتگو، پوروشنکو نکات مهم طرح صلح پیشنهادی خود را برای آرامش بخشیدن به شرق اوکراین به اطلاع پوتین رساند.ش

براساس این گزارش، پوتین در این تماس تلفنی بر لزوم پایان بخشیدن به عملیات نظامی دولت اوکراین در شرق این کشور به ویژه در مناطق ˈدونسکˈ و ˈلوگانسکˈ تاکید کرد.

پوروشنکو هم با توضیح مواضع خود در این خصوص، بر لزوم آزاد کردن گروگان هایی که در اختیار جدایی طلبان شرق اوکراین است، تاکید کرد.

رییس جمهوری اوکراین به پوتین یادآور شد که حمایت وی از طرح صلح پس از اعلام آتش بس، می تواند به بسیاری از مشکلات در منطقه پایان دهد.

درگیری های شرق اوکراین تاکنون 360 کشته بر جای گذاشته است.

کد خبر 263126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha