همشهری آنلاین: طبق گزارشات تقریباً بیش از ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد مترمکعب مازاد از سفره‎های زیرزمینی آب برداشت شده و بیش از ۲۹۰ دشت با بحران آب مواجه هستند لذا نظر سازمان حفاظت از محیط زیست این است که نباید برداشتی صورت گیرد.

آب سفره زیرزمینی

به گزارش ایسنا، احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست که در آبان ماه سال گذشته در این دولت گرفته شد یکی از موضوعات پیشنهادی سازمان بحث حفظ جنگل‎های بلوط و به طور کلی زاگرس بود.

وی اضافه کرد: در این جلسه به سازمان جنگل‎ها و مراتع مأموریت داده شد تا ظرف 3 تا 6 ماه آینده طرح خود را برای احیای این جنگل‎ها بیاورد. در سفر رئیس جمهوری نیز به استان ایلام بازدیدی از جنگل‎های آسیب دیده به عمل آمد و مصوب شد که اعتبارات لازم برای احیای آنها منظور شود.

کیخا ادامه داد: از نظر سازمان حفاظت محیط زیست، اهمیت زاگرس کمتر از دریاچه ارومیه نیست؛ این منطقه از زیستگاه‎های مهم در کشور بوده که بخش عمده آب و تنوع زیستی را در خود جای داده است. در حوزه‎های تحت مدیریت سازمان اقداماتی در جهت حفاظت این عرصه‎ها در استان‎ها صورت گرفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در زمینه حفاظت از درختان بلوط دیدگاه‎های مختلفی وجود دارد؛ بعضی می‎گویند باید عرصه‎های جنگلی را از این بیماری پاکسازی کرد و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که باید جنگل‎ها را رها کرد تا خود را احیا کنند.

کیخا افزود: هر کاری که انجام شود باید پایه علمی داشته باشد و تمام بررسی‎ها صورت گیرد تا مشکل این مناطق حادتر نشود.

وی خاطرنشان کرد: طبق گزارشات تقریباً بیش از 150 تا 170 میلیارد مترمکعب مازاد از سفره‎های زیرزمینی آب برداشت شده و بیش از 290 دشت با بحران آب مواجه هستند لذا نظر سازمان این است که نباید برداشتی صورت گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: سازمان تأکید زیادی بر احیای تالاب‎ها دارد و علاوه بر تالاب‎ها، کارگروه رودخانه‎ها و دیگر بوم‎های حساس نیز در سازمان تشکیل شده که به صورت مرتب این موضوعات پایش می‎شود و تمام دستگاه‎های مختلف با مبادله اطلاعات، سندها و اقدامات در فکر اصلاح رفتار این مناطق هستیم.

وی اضافه کرد: به استاندار هر استانی که تالابی در آنجا وجود دارد ابلاغ شده است تا کارگروه نجات تالاب را به ریاست خود استاندار و متشکل از ذینفعان، دانشگاهیان و سمن‎ها تشکیل دهند و با مشارکت هم، برنامه مدیریت تالاب را اجرایی کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آنچه در حوزه محیط زیست کشور اتفاق افتاده یک شبه نبوده بلکه مربوط به رویکردهای نامناسب و غیرصحیح توسعه‎ای بوده که در طول سال‎ها در کشور اعمال شده است.

کیخا اظهار کرد: اصل پنجاهم قانون اساسی می‎گوید حفظ محیط زیست وظیفه عمومی ماست؛ بنابراین از اهرم قانون، سازمان می‎تواند دولتمردان و مردم را تشویق به تشکیل سمن کند و یا سایر اقدامات فرهنگی را برای حفاظت از محیط زیست به کار برد. به طور مثال، نماد تیم ملی را یوزپلنگ قرار دادیم که در افزایش آگاهی مردم در حمایت از این گونه و تهدیدات پیش روی آن مؤثر بوده است.

وی یادآور شد: بخش اعظمی از فعالیت‎های این سازمان بر روی فرهنگسازی و آشنایی مردم متمرکز شده است تا آنها را به حافظان محیط زیست بدل کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تلاش دیگر سازمان بر روی اصلاح رفتار دولت بوده و در این راستا در هفته محیط زیست به این بهانه نمایشگاه محیط زیست طبیعی را برگزار و دولتمردان را با ظرفیت‎های طبیعی کشور و تهدیدات پیش روی آنها آشنا کردیم. همچنین به آنها کارت همیار طبیعت و لباس محیط بانان اهدا شد تا به این شکل آنها را به صورت معنوی در قبال طبیعت مسئول کنیم.

کیخا گفت: در یکشنبه این هفته نیز با سازمان دامپزشکی تفاهم نامه‎ای که از قبل بود به روز کردیم که در زمینه بهداشت و بیماری‎های مشترک بین حیوانات و انسان است؛ با میراث فرهنگی و وزارت راه نیز تفاهم نامه‎ای در دست اجرا داریم تا با این کارها دولت و دولت‎مردان را در مسیر درست قرار دهیم.

وی با اشاره به ارتقای سطح مناطق تحت مدیریت افزود: در جلسه آینده شورای عالی محیط زیست 3 تا 4 پرونده مربوط به ارتقای سطح مناطق است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: حفظ تنوع‌زیستی دریاچه ارومیه وظیفه سازمان بوده و در گذشته با همکاری سازمان‎های بین‎المللی در سه نقطه از کشور و در سه روستا را به عنوان پایلوت کشاورزی پایدار قرار دادیم که از جمله آنها روستایی در حاشیه دریاچه ارومیه بود.

کیخا اظهار کرد: در این آزمایش بدون اینکه هزینه اضافی به مردم تحمیل شود، 40 درصد کاهش در مصرف آب، 40 درصد افزایش درآمد و 20 درصد کاهش مصرف سوخت را داشتیم. به علت اینکه طرح خوبی بود مجلس ژاپن یک میلیون دلار را مصوب کرد تا در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهد. هم اکنون در بیش از 40 روستا و هر کدام هزار هکتار طرح توسعه کشاورزی پایدار با مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی استان‎های آذربایجان شرقی و غربی در حال اجراست. این طرح می‎تواند طرح مناسبی برای کاهش هزینه‎های مصرف آب باشد.

وی یادآور شد: کارگروه نجات ارومیه به ریاست دکتر جهانگیری و دبیری دکتر کلانتری با جمع‎بندی نقطه نظرات کارشناسان داخلی و خارجی که بیش از 450 نفر هستند، درصددند آخرین نسخه‎های عملی را برای احیای دریاچه ارومیه بپیچند؛ بخش‎هایی از آن نهایی شده و در چند روز آینده اولین جلسه کارگروه در سال جدید تشکیل خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: رئیس سازمان، در مورد ریزگردها به عراق سفر کردند و همکاران عراقی نیز از مناطق آلوده ایران دیدار کردند و به طور جدی پیگیر مسئله مقابله با ریزگردها هستیم.

 

کد خبر 262888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha