مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا که در حقیقت در ساخت و آزمایش توپ برازوکا، توپ رسمی این دوره از رقابت‌های جام‌جهانی هیچ نقشی نداشته‌است، تنها به منظور نمایش، قابلیت‌های آیرودینامیکی این توپ را در تونل تست آیرودینامیکی خود مورد بررسی قرار داده‌است.

براساس گزارش پاپ ساينس، اين نمايش تصاويري جالب‌توجه را از كارايي توپ برازوكا، ساخته شركت آديداس، به نمايش مي‌گذارد. اين توپ بسيار يكدست است و دوخت‌هاي آن در لايه‌هاي دروني توپ قرار گرفته‌اند،‌از اين رو زماني كه به توپ ضربه وارد مي‌شود، جريان هوا در نزديك لايه سطحي توپ حفظ شده و از اين رو جهت حركت توپ كاملا قابل پيش‌بيني خواهد‌بود.

با اين‌همه در سرعت‌هايي خاص، هر توپ فوتبالي ممكن است غيرقابل پيش‌بيني حركت كند. اگر بازيكني در چنين سرعتي به توپ ضربه بزند، توپ بدون هيچ چرخشي در مسير غيرقابل پيش‌بيني حركت خواهد كرد.

 

برازوکا

در دور پيشين رقابت‌هاي جام جهاني بازيكنان فوتبال از حركات غيرعادي توپ آن دوره از بازي‌ها، جابولاني، بسيار گله‌مند بودند، زيرا اين توپ در سرعت 80 كيلومتر بر ساعت كاملا غيرقابل پيش‌بيني و در جهتي نامشخص حركت مي‌كرد.

با اين‌همه طراحي برازوكا به‌گونه‌اي است كه در سرعت‌هاي بالا دچار اين مشكل نخواهد شد. با اين‌همه چرخش توپ در هر سرعتي مي‌تواند خواص آيروديناميكي آن را تغيير دهد. در نمايش تونل آيروديناميكي مركز ايمز ناسا نيز اين گفته تاييد شده و دليل اصلي اين ويژگي برازوكا نيز عميق بودن درزهاي توپ و قرار گرفتن آنها در لايه‌هاي دروني‌تر برازوكا اعلام شده‌است.

کد خبر 262712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha