یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

ضرباهنگ حملات و پیشروی‌های گروه داعش در عراق از ۲روز پیش دچار وقفه شد و ارتش و نیروهای مردمی توانستند شماری از مناطق اشغال شده توسط تروریست‌ها را پس بگیرند.

داعش

همزمان، آيت‌الله سيستاني در بيانيه‌اي تأكيد كرد كه فراخوان حمل سلاح صرفا براي مقابله با داعش و دفاع از كشور بوده است.
رسانه‌هاي خبري گزارش دادند كه روند پيشروي‌هاي گروه مسلح داعش كه در روزهاي گذشته توانسته بود شماري از شهرهاي عراق را به كنترل درآورد، متوقف شده است و اكنون، ارتش پيشروي‌هاي خود را آغاز كرده است. در روزهاي گذشته داعش در حمله‌اي ناگهاني، ضمن به‌دست گرفتن كنترل موصل دومين شهر بزرگ عراق، در مدت 24ساعت كنترل تكريت مركز استان صلاح‌الدين را هم به‌دست گرفت و به سوي سامرا حركت كرد.

از 2روز پيش هم درگيري‌هاي شديدي ميان ارتش و داعش در دروازه‌هاي اين شهر درگرفت اما ارتش توانست بخش‌هاي تحت كنترل داعش را در پيرامون سامرا به‌دست گيرد.ارتش عراق همچنين حركت خود به سمت تكريت را آغاز كرده و طي 2روز گذشته توانست بخش اعظم اين شهر را به كنترل درآورد و از ديروز هم عملياتي را در استان نينوا براي بازپس‌گيري شهر موصل آغاز كرده است.

اما عراق شاهد تحولي متفاوت بود و نخستين برخورد نظامي ميان ارتش و نيروهاي پيشمرگه كرد وابسته به كردستان عراق روي داد. خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه 6نيروي كرد در حمله هوايي ارتش عراق در استان ديالي كشته شده‌اند. اين برخورد نظامي مي‌تواند آغازگر منازعاتي جديد در آينده‌اي نزديك ميان دوطرف باشد.

اما به موازات حمله ناگهاني داعش به شهرهاي عراق، آيت‌الله سيستاني مرجعيت عاليقدر شيعه عراق، ضمن صدور فراخواني، مردم را به دست‌گرفتن سلاح براي دفاع از مسلمانان و عراق فراخواند. در پي اين فراخوان، 3ميليون عراقي براي پيوستن به نيروهاي نظامي نام‌نويسي كردند و نيم ميليون نفر از آنان ضمن آموزش يك‌روزه، به ارتش پيوسته‌اند. اين اقدام باعث شده است تا روند پيشروي‌هاي ارتش عراق به‌شدت تسريع شود. اما بعضي رسانه‌هاي غربي و عربي، خبر مربوط به فراخوان آيت‌الله سيستاني را به‌صورتي جهت‌دار تنظيم و مخابره كردند كه گويي او فراخواني براي نبرد شيعيان عليه داعش داده‌است. دفتر اين مرجعيت عاليقدر ديروز در توضيحي به اقدام اين رسانه‌ها اعتراض كرد و گفت كه منظور او فراخوان براي دفاع از كشور توسط همه مردم عراق چه شيعه و چه سني بوده‌است.

دفتر آيت‌الله سيستاني همچنين بر ضرورت خودداري مردم عراقي از هرگونه رفتار قومي يا مذهبي كه وحدت اجتماعي كشور را تهديد مي‌كند، تأكيد كرد. در اين بيانيه همچنين بر ضرورت خودداري از اقدامات مسلحانه غيرقانوني تأكيد شده است.
در سطح ديپلماتيك هم، ديروز وزير خارجه آمريكا تأكيد كرد كه نتيجه‌بخش بودن كمك‌هاي واشنگتن به بغداد، ‌بستگي به وحدت ملي عراقي‌ها دارد. اين در حالي است كه وزارت دفاع آمريكا از حركت ناو جورج بوش به سمت خليج‌فارس خبر داد. اخضر ابراهيمي فرستاده سازمان ملل به سوريه نيز در اظهاراتي اعلام كرد كه رويدادهاي جاري در عراق نتيجه بي‌توجهي به بحران جاري در سوريه است.

کد خبر 262687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha