شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

شبه نظامیان داعش که بخش‌هایی از شمال و غرب عراق را تصرف کرده‌اند اکنون در تلاش برای ورود به سامرا از شمال این شهر هستند اما نیروهای داوطلب و ارتش عراق مواضع خود را در این شهر برای مقابله با نیروهای گروه دولت اسلامی شام و عراق تقویت کرده‌اند.

عراق

به‌دنبال درخواست آيت‌الله سيستاني، مرجعيت شيعه براي سلاح به‌دست گرفتن مردم جهت دفاع از عراق گزارش‌ها از پيوستن صدها هزار نفر از مردم به نيروهاي ارتش در شهرهاي مختلف خبر مي‌دهد. نيروهاي داعش قصد دارند از شمال وارد شهر سامرا شوند تا مسير خود را به سمت بغداد، پايتخت عراق ادامه دهند.

حرم امامين عسكريين(ع) در سامرا قرار دارد و نيروهاي داعش در گذشته پرونده سياهي در هتك حرمت به اماكن مقدس در سوريه دارند. شبه‌نظاميان داعش در يكي از بندهاي قوانين اعلام‌شده در شهرهاي تحت تصرفشان اعلام كرده‌اند كه حرم‌ها و مرقدها را به‌طور كامل تخريب خواهند كرد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اكنون نيروهاي داوطلب نقش مهمي در تقابل با داعش پيدا كرده‌اند. عمار حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق هم پس از درخواست آيت‌الله سيستاني شخصاً به گروه داوطلبان مبارزه عليه داعش پيوسته است. او با قدرداني از مردم عراق و آگاهي آنها نسبت به خطرات گفت: تاريخ به ياد خواهدداشت كه چه كساني ايستادند و از وطن دفاع كردند.

نوري مالكي نخست‌وزير عراق هم با توجه به حساسيت شهر سامرا، روز جمعه به اين شهر سفر كرد تا با فرماندهان نظامي و استاندار صلاح‌الدين آخرين هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهد. مالكي در سفر به اين شهر از آغاز عمليات پاكسازي شهرهاي عراق از نيروهاي داعش خبر داد. وي در بيانيه خود تأكيد كرد كه نيروهاي مسلح اين كشور از آمادگي كامل برخوردار بوده و عمليات پاكسازي را آغاز كرده‌اند.

مالكي ضمن زيارت حرمين امامين عسكريين تأكيد كرد كه ارتش عراق را بازسازي و داوطلبان را جذب خواهد كرد. نخست‌وزير عراق با اعلام اينكه نيروهاي داعش تلاش دارند به اقدام‌هاي خود رنگ و بوي مذهبي بدهند تأكيد كرد كه اين ماجرا مسئله‌اي ملي است و همه ملت عراق از كشورشان دفاع خواهند كرد.

وي با تأكيد بر اينكه همه جوامع جهاني در كنار اين كشور هستند و هيأت دولت به او «اختيار تام» داده گفت: ملتي كه داراي تاريخ عظيم و وارث تمدني بزرگ است هرگز زير چتر گروه‌هاي تكفيري نخواهد رفت.اين در حالي است كه رئيس ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام كرده كه داعش در سوريه عليه ارتش اين كشور عمليات خود را به‌ويژه در نزديكي مرز عراق متوقف كرده است.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه داعش در شرق سوريه طي ۴روز گذشته عمليات خاصي نداشته است و به‌نظر مي‌رسد كه نيروهاي اين گروه بر عمليات در عراق تمركز كرده‌اند. با گسترش عمليات شبه‌نظاميان داعش نيروهاي نظامي و امنيتي لبنان هم براي مقابله با گسترش احتمالي عمليات اين گروه آماده شده‌اند. نخست‌وزير تركيه هم مذاكراتي تلفني با جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريكا داشته و اين كشور ميز بحران عراق را تشكيل داده است.

رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان هم در نخستين موضع اين كشور درباره عراق مدعي شد كه نوري مالكي مسئول رخدادها در عراق است. تركي الفيصل مدعي شد كه بغداد در متوقف ساختن فعاليت‌هاي تندروها و بعثي‌ها از دوره صدام شكست خورده است.

دولت عراق از جنايات جنگي داعش در شهرهاي تحت تصرفش خبر داده است. به گزارش روزنامه حريت، در جريان تصرف موصل و تكريت احتمالاً ۱۷۰۰نظامي شيعه به‌دست شبه نظاميان داعش اعدام شده‌اند. همچنين مقام‌هاي امنيتي از كشف جنازه سوخته شده ۱۲مأمور پليس خبر داده‌اند.

کد خبر 262576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha