همشهری آنلاین: این روزها نمایشگاه نقاشیخط های مجتبی زمانی در گالری شکوه برپا است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهري آنلاين، زمانی در نخستین نمایشگاه انفرادی اش 20 اثر نقاشیخط با دو تکنیک اکریلیک و رنگ روغن بر روی بوم را در معرض تماشای عموم قرا داده است.

آثار او در این نمایشگاه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، دسته اول شامل آثاری است که اسامی خدا را بر بوم هایش به تصویر کشیده و دیگری اشعاری از حافظ با مفاهیم عرفانی و عاشقانه است که این هنرمند جوان با بهره گیری از خط نستعلیق و ثلث بر روی بوم انعکاس داده است.

مجتبی زمانی که سه سال است بر روی آثار این نمایشگاه متمرکز است، در مورد این آثار گفت: در این نمایشگاه علاوه بر آن که آثاری از اسماء الله به تماشا گذاشته ام که شامل نام های خدا چون هوالحق، هوالعزیز، هو الحبیب و ... می‌شود، اشعاری از حافظ را انتخاب کرده ام که مفهوم آن به همراه فرم کلی بیت یا مصراع شعر مورد نظر را برای کار مناسب می‌دیدم.

زمانی خط نستعلیق را خطی قانونمند می‌داند و در آثارش قواعد و قانون آن را با وسواس خاصی رعایت کرده است، او در این رابطه گفت: نستعلیق خطی قانونمند است، بنابراین نمی‌توان پا را فراتر از آن گذاشت و باید به آن وفادار بود، اما در بسیاری از آثاری که در آن ها از خط ثلث بهره گرفته ام ساختار شکنی کرده ام.

او اضافه کرد: به دلیل آنکه سالها کار خوشنویسی انجام داده ام دوست داشتم عنصر خط حرف اول را در این آثار بزند و در اولین نمایشگاه انفرادی ام به سراغ انجام آثار مدرن و انتزاعی نرفتم اما فکر می‌کنم آثارم در نمایشگاه بعدی ام مدرن خواهد بود.

او در مورد انتخاب رنگ و فرم برای آثارش گفت: در برخی آثار که فرمی انتزاعی دارند بداهه نگاری صورت گرفته و تمامی اتفاق ها در لحظه به تصویر کشیدن اثر رخ داده است و از پیش در مورد آن ها فکر نشده اما درآثار دیگر قبل از انجام هر کار روی طرح، رنگ و فرم آن فکر شده و بعد بر روی بوم نقش بسته است.

آثار زمانی تنوع زیادی به لحاظ رنگ و فرم دارند، او در بعضی آثارش با ایجاد بافت و برجسته جلوه دادن کار جذابیت های بصری زیادی به وجود آورده است و با پتینه کاری بر روی بعضی آثارش به آنها قدمت داده است.

این هنرمند جوان در مورد رنگ آمیزی آثارش عنوان کرد: همیشه سعی می‌کنم رنگ ها بر اساس محتوا و معانی کارها استفاده شوند، در بعضی آثار هم که از پیش در مورد آن فکر نشده، به صورت ناخود آگاه به سمت رنگی گرایش پیدا کرده ام که با مفهوم اثر همخوانی داشته است.

در حدود دو سال است که بیشتر به کار سیاه و سفید علاقه دارم و از این دو رنگ در کنار هم لذت می‌برم و فکر می‌کنم کارهای زیادی می‌توان با این دو رنگ انجام داد، در این نمایشگاه هم آثار زیادی با این دو رنگ ارائه داده ام.

زمانی حدود 14 سال است که بر روی هنر خوشنویسی متمرکز است و خود را خوشنویسی می‌داند که کار نقاشیخط انجام می‌دهد، وی معتقد است: بسیاری از هنرمندان از سمت هنر نقاشی به سمت آثار نقاشیخط گرایش پیدا می‌کنند و می‌خواهند عنصر خط را در آثار به کار گیرند و آگاهی زیادی در این زمینه ندارند اما هنرمندانی که کار خوشنویسی انجام می‌دهند، عنصر اصلی در زمینه نقاشیخط را خوشنویسی می‌دانند و رنگ را در خدمت خط در آثار به کار می‌گیرند.

او افزود: سال های زیادی بر روی هنر خوشنویسی متمرکز بودم، سعی کرده ام خوشنویسی ام را ثبت و به جایی برسانم و بعد از آن به سمت کارهای نقاشیخط بیایم.

حدود هشت سال است که کار نقاشیخط انجام می‌دهم اما در این سال ها خوشنویسی را به موازات آن نیز پیش برده ام.

نمایشگاه نقاشیخط های مجتبی زمانی تا 28 خرداد ماه درگالری شکوه واقع در سه راه فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی شمالی، کوچه شهید امیر نوری، شماره 19 دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 17 الی 21 از این آثار دیدن كنند.

کد خبر 262615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha