شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

زهرا رفیعی: روزهای بلند منتهی به تابستان بوستان‌های شهر به‌صورت بالقوه مکان مناسبی برای قدم زدن و معاشرت با دوستان و خانواده است ولی وجود یک عامل سرطان‌زا بسیاری را از تردد در بوستان‌ها و استفاده از سایه‌سار درختان محروم می‌کند.

اگر اهل دود و تساهل و تسامح با اهل دود نباشيد، قدم‌زدن در بوستان‌هاي شهر برايتان كار دشواري خواهد بود. ورزش‌كردن در پارك‌هايي كه مسير دويدن و تجهيزات ورزشي تعبيه شده نيز در اين ساعت‌ها كار سختي است. با نخستين نفس عميق دود قليان و تنباكوي اسانس‌دار در مشامتان خواهد پيچيد. با اينكه بارها شهرداري تهران استعمال دخانيات را در بوستان‌ها ممنوع اعلام كرده است، باز شاهد مصرف گسترده دخانيات در اماكن عمومي شهر هستيم.

اگر كمي آلرژي، آسم يا بيماري زمينه‌اي ديگر داشته باشيد به كلي قيد پارك‌ها را خواهيد زد. فقط كافي است يك روز تعطيل يا حتي عصر يك روز معمولي به پارك محله‌تان سر بزنيد. كنار هر خانواده بساط قليان به راه است. از بزرگ‌تر و كوچك‌تر دور هم نشسته‌اند و لوله قليان را دست به‌دست به دهانشان مي‌گذارند. بي‌اطلاعي جوان‌تر‌ها و چشم‌پوشي بزرگ‌تر‌ها باعث شده كه كسي اين صحنه را نه زشت بداند و نه ناسالم.

پيش خود توجيه مي‌كنند كه هميشه كه قليان نمي‌كشيم و با اين استدلال كه دائمي نيست، پس ضرر ندارد در هر مهماني قليان يك پاي ثابت است. اگرچه سيگار و تنباكو عامل اصلي سرطان در نقاط مختلف بدن است اما نظرات كارشناسي جديد مسئولاني چون عضو هيأت مديره انجمن جراحان عمومي ايران نشان مي‌دهد كه تعداد مبتلايان به سرطان ريه به‌عنوان يكي از شايع‌ترين سرطان‌ها در كشور رو به افزايش است. دكتر بهزاد رحماني كاهش سن ابتلا به سرطان را غيرطبيعي دانست و در كنگره سال گذشته اين انجمن گفت: سرطان سينه، سرطان پوست و سرطان ريه بالاترين آمار سرطان‌ها را در ايران به خود اختصاص داده است.

در اين ميان تشخيص و درمان سرطان پوست آسان‌تر است، اما سرطان ريه بالاترين آمار مرگ‌ومير ناشي از سرطان را به‌خود اختصاص داده كه افراد سيگاري بيش از ديگران در معرض خطر ابتلا به سرطان ريه قرار دارند.دكتر جعفر اصلاني، پزشك فوق‌تخصص ريه از بين رفتن قبح مصرف قليان را يكي از دلايل فرهنگي گرايش تعداد زيادي از افراد جامعه به استفاده از آن دانست و گفت: سيگار كشيدن همواره با قبحي همراه بوده كه باعث شده است تا افراد يا به سمت آن نروند و يا از استفاده از آن احساس شرمساري كنند.

وقتي كشيدن قليان و سيگار در ميان اقشار مختلف به رفتار عادي تبديل شود، انتظار مي‌رود كه بيماري‌هاي يكسان و غيرواگيري كه ناشي از سبك زندگي ناسالم است، فراگير شود. با اين استدلال نارسايي‌هاي قلبي و عروقي، افزايش فشار خون، مشكلات بارداري، بيماري‌‌هاي دهان و دندان و ساير اعضا و جوارح افزايش مي‌يابد.

کد خبر 262575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha