همشهری آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بخش‌های خصوصی ایران و ترکیه ˈستون‌های اقتصادیˈ دو کشور هستند، خواهان تعامل طرفین برای دستیابی به ˈنتایج ملموسˈ شد.

حجت الاسلام حسن روحانی

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران این مطلب را روز سه شنبه 20 خرداد در نشست تجار و بازرگانان ایران و ترکیه که در محل اتاق های بورس آنکارا با حضور ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد، عنوان کرد.

روحانی گفت: تجار، کار آفرینان و صاحبان صنایع ایران و ترکیه باید با فهم مشترک برای توسعه اقتصادی طرح‌هایی را که به نفع دو کشور است، به مورد اجرا بگذارند.

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه از ظرفیت‌های زیادی برای توسعه اقتصادی برخوردار هستند، افزود: در دیدار با مقامات ترکیه بر لزوم مستحکم کردن پیوندهای اقتصادی تاکید کردم.

رییس جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با رفع مشکلات در امور بانکی و حمل و نقل زمینه های سرمایه گذاری بازرگانان دو کشور، در کشورهای یکدیگر فراهم خواهد شد.

روحانی افزود: با گسترش خط راه آهن، ترکیه می تواند از طریق ایران به چین متصل شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های دیگری نیز در قالب سازمان‌های ˈاکوˈ و ˈ دی 8ˈ در اختیار داریم که باید از این ظرفیت‌ها نیز استفاده کنیم.

وی گفت: دولت ˈتدبیر و امیدˈ یکی از شعارهایش فعال شدن بخش خصوصی است و در 10 ماه گذشته در این زمینه تسهیلاتی فراهم شده است. دولت جدید ایران مصمم به رفع مشکلات از جمله تحریمهای ناروایی است که علیه کشور ما صورت گرفته و با منطق و مذاکره و استدلال کنار میز مذاکره برای حل و فصل نهایی تلاش می‌کند. در این راستا با توافق ژنو گام اول را برداشته‌ایم و به دنیا نشان دادیم که به دنبال انرژی هسته ای صلح آمیز هستیم.

وی افزود: امیدواریم که در آینده نزدیک نیز با ˈگروه 1+5 ˈ به توافق برسیم و از تلاش‌های ترکیه در این راستا قدردانی می‌کنیم .

روحانی، ایران را به عنوان ˈپلی برای اتصال به شرق و شرق دورˈ و ترکیه را به عنوان ˈپل ارتباطی به غربˈ توصیف کرد و گفت: این دو ˈپل عظیمˈ را باید به هم متصل کنیم.

وی گفت: ایران و ترکیه نه به عنوان دو اقتصاد رقیب، بلکه به عنوان دو اقتصاد مکمل در کنار یکدیگر قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه زمینه برای سرمایه گذاری خارجی در ایران به ویژه برای کارآفرینان ترکیه ای فراهم است، افزود: ما قصد داریم سواحل جنوبی خود را در خلیج فارس و دریای عمان آباد کنیم و از سرمایه گذاری در این مناطق حمایت می‌کنیم.

کد خبر 262237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha