یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

معرفی کتاب> نگار یک دختر دانشجوی شهرستانی است که در همسایگی عمه‌اش زندگی می‌کند. او که با مشکلات دوری از خانواده و درس‌های دانشگاه دست‌ و پنجه نرم می‌کند، در ایستگاه اتوبوس با دختربچه‌ای عجیب آشنا می‌شود. کسی که شادی و تکاپو را به زندگی کسالت‌بارش می‌آورد.

بازگشت شادی

زبان داستان شکسته‌ است، نه فارسی معیار و با چاشنی طنز همراه است. روایت داستان ساده و صمیمی است و این سادگی اتفاق‌های داستان را باورپذیر می‌کند.

دخترک گاهی حرف‌های بزرگ‌بزرگ می‌زند و گاهی با یک اسباب‌بازی سرگرم می‌شود. درواقع سن نوجوانی که حد وسط کودکی و بزرگسالی است خوب به‌تصویر كشيده می‌شود.

خلاقیت نویسنده در جای‌جای کتاب بروز مي‌كند، مثل وقتی نگار خواب می‌بیند دخترک پنیر قرمز می‌خورد و فردایش دندان شیری دخترک می‌افتد و لقمه‌ی پنیر توی دهانش قرمز می‌شود. تشبیه‌های موجود در کتاب هم مبتکرانه است؛ مثل تشبیه مترو به هزارپا.

اما جمله‌های تکراری و تأکید زیاد روی شخصیت‌های فرعی سبب کشدارشدن داستان شده، مثل توصیف جلسه‌ی ساختمان یا موضوع احضار روح. این توصیف‌ها مخاطب را از موضوع اصلی دور می‌کند.

با این‌که نگار، قزوینی است، اما در داستان اصطلاحات نوجوانان تهرانی به وفور وجود دارد و شهرستانی بودن دختری که تازه به تهران آمده، دیده نمی‌شود.

زهرا مؤیدی‌بنان

خبرنگار جوان هفته‌نامه‌ی دوچرخه از تهران

 

دلقک
------

نویسنده: هدا حدادی

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۵

کد خبر 261373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha