یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: ۱. همسایه‌های دیوار به دیوارتان رامی‌شناسید؟ آن‌ها که با دیوارهای نامرئی جدا شده‌اند؛ با یک خیابان، یک بزرگ‌راه و یک چهارراه یا شاید هم یک خانه!

همسایه‌های چند هکتاری

اين همسايه‌ها وسعت زيادي دارند، چند هكتارند و حتي چند كيلومتر! آن‌قدر بزرگ‌اند كه آن‌ها را همسايه نمي‌دانيم؛ اما آن‌ها همسايه‌هاي محله‌ي ما هستند، ديوار به ديوار! گاهي در يك روز بارها از اين ديوارهاي نامرئي رد مي‌شويم بدون آن‌كه بدانيم و بشناسيم.

اين‌ها را گفتيم تا كمي هم به محله‌ي خودمان و همسايه‌هايش سر بزنيم!

۲. در هر محله كلي مكان، پارك و گاه موزه و... وجود دارد كه ما از وجود آن‌ها بي‌اطلاعيم. البته بايد از محله‌ي خودمان شروع كنيم و مكان‌هاي تفريحي، علمي يا تاريخي آن را و حتي افراد معروف و سرشناسي را كه درآن زندگي مي‌كنند بشناسيم. اين مي‌تواند شروعي باشد براي شناختن شهري كه در آن زندگي مي‌كنيم، براي شناختن تهران و همه‌ي توانايي‌هايش.

۳. خب حالا كه محله‌ي خودمان را شناختيم نوبت همسايه‌هاست.

هركدام از ما در هر محله‌اي كه زندگي كنيم بين سه تا چهار محله‌ همسايه داريم كه از چهار جهت اصلي به محل زندگي ما نزديكند. محله‌هاي همسايه را مي‌شناسيم؟

۴. هرمنطقه از تهران صاحب چند محله است. مثلاً منطقه‌ي ۹ شهرداري در خود محله‌هايي مانند هاشمي، شمشيري، شهيد دستغيب، مهرآباد و سي‌متري جي را جا داده است.

مهم‌ترين نشانه‌ي اين منطقه برج آزادي است كه علاوه بر يك اثر هنري، نام و تصويرش با وقايع تاريخي بسياري گره خورده است. اما در هركدام از محله‌هاي اين منطقه مي‌توان بوستان‌ها و مكان‌هاي ديدني بسياري را پيدا كرد. شما هم اگر ساكن هركدام از اين محله‌ها هستيد، به همراه خانواده شناخت محله‌هاي منطقه‌ي خودتان را شروع كنيد. حتماً به شما خوش مي‌گذرد.

۵. خب حالا مي‌رسيم به همسايه‌هاي چند هكتاري؛ يعني همان منطقه‌هايي كه همسايه‌ي منطقه‌ي ما هستند.

به مثال قبل بر‌مي‌گرديم؛ براي اين كار نياز به يك نقشه‌ي تهران داريم... منطقه‌ي ۹ از شمال با منطقه‌ي ۵ و كمي از منطقه‌ي ۲ همسايه است، از غرب با منطقه‌ي ۲۱، از جنوب با منطقه‌ي ۱۸ و قسمتي از منطقه‌ي ۱۷ و از شرق هم همسايه‌ي منطقه‌ي ۱۰ است.

خب در يك گردش خوشه‌اي، اگر ساكن منطقه‌ي ۹ باشيد مي‌توانيد كم‌كم شش منطقه‌ي همسايه‌تان را بشناسيد و البته كه هركدام از اين مناطق محله‌هاي متعددي دارند كه هركدام داراي مكان‌هاي ديدني، تاريخي و فرهنگي هستند. با اين كار شما آدم‌هاي شهر و فرهنگ شهرتان را بهتر مي‌شناسيد.

۶. بخواهيم يا نخواهيم تهران ديگر تبديل به يك ابرشهر شده است و هرمنطقه يا محله در خود شهر كوچكي را جاي داده است و در هرمحله و منطقه كلي نكته‌ي ديدني و شنيدني وجود دارد.

كشف اين شهر لذتي دارد كه مي‌توانيد دوستانتان را هم در اين لذت شريك كنيد. براي اين‌ كار، خوب است از اين گشت‌وگذارها، گزارش، خاطره، عكس‌ و... تهيه كنيد و براي هفته‌نامه‌ی دوچرخه به نشانی «تهران، صندوق پستی: ۵۴۴۶-۱۹۳۹۵» بفرستيد.

کد خبر 261358
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha