همشهری آنلاین: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه امسال برای اولین‌بار شهریه مدارس غیردولتی تک نرخی شده است، گفت: نکته مهم این است که شهریه زیاد ارتباط چندانی با کیفیت آموزشی در این مدارس ندارد چرا که ۴۹ درصد از شهریه دریافتی صرف پرداخت اجاره این مدارس می شود.

اسفندیار چهارند

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، اسفنديار چهاربند در نشست خبري كه در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با پيرامون آغاز ثبت نام مدارس، برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: 18 درصد از دانش آموزان تهراني در حدود يك هزار و 500 مدرسه غيردولتي تحصيل مي كنند.

وي با اعلام اينكه شهريه مدارس غيردولتي شهر تهران امروز ابلاغ شده است، اظهار داشت: تعيين نرخ‌ها امسال كاملا متفاوت از همه سال‌هاي گذشته است، چرا كه قبلا مشخص نبود كه سهم هر يك از آيتم‌ها چقدر است اما امسال براي اولين بار الگوي تعيين شهريه براساس فضا، امكانات، نيروي انساني، ملزومات اداري، محله مدرسه و... محاسبه شده است.

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: حتي در اين الگو نه تنها منطقه بلكه محله اي كه مدرسه در آن واقع شده و براساس آن اجاره پرداخت مي‌كند نيز محاسبه شده است. ولي در كل ميانگين شهريه اين مدارس، امسال حدود 26 درصد بوده است.

شهريه مدارس بر روي سايت

چهاربند از استيجاري بودن 89 درصد از مدارس غيردولتي شهر تهران خبر داد و افزود: 49 درصد از شهريه مدارس غيردولتي بابت اجاره پرداخت مي‌شود و از همين جهت شهريه بالا ارتباط چنداني با كيفيت آموزشي اين مدارس ندارند و والدين دانش آموزان به اين نكته توجه كنند.

وي گفت: همچنين امروز شهريه مصوب شده مدارس غيردولتي را به تفكيك منطقه و با نام مدرسه بر روي سايت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران قرار مي‌دهيم.

الگوي ثبت‌نام در مدارس هئيت امنايي

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تغيير روند ثبت نام در مدارس هئيت امنايي براي سال تحصيلي آينده نيز اظهار داشت: تا سال گذشته مديران اين مدارس براي ثبت نام به دو شكل عمل مي كردند، اول اينكه از دانش آموزان محدوده محل ثبت نام مي كردند و در صورتي كه ظرفيتشان پر نمي شد اجازه داشتند با برگزاري آزمون ورودي و يا شرط معدل دانش آموز خارج از محدوده را هم ثبت نام كنند.

چهاربند ادامه داد: اين مسئله باعث ناهمگني دانش آموزان و دو قطبي شدن كلاس‌ها شد، يعني براي يك عده دانش آموز با معدل بالا، كلاس‌هاي جداگانه از دانش آموزان ديگر كه در محدوده ثبت‌نام شده بودند، برگزار مي‌شد كه كار درستي نبود و عوارض فرهنگي و اجتماعي زيادي را براي آنها داشت.

وي افزود: به همين دليل امسال اين نوع ثبت نام را ممنوع كرديم و گفتيم كه محدوده مدارس هئيت امنايي طوري تعيين شود كه ظرفيت خالي براي جذب دانش آموزان از طريق آزمون و شرط معدل نداشته باشند.

مدارس امكان دريافت شهريه داوطلبانه را دارند

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران درباره اينكه آيا مدارس عادي مي توانند از والدين وجه نقد دريافت كنند نيز گفت: مدارس هئيت امنايي، نمونه دولتي و سمپاد هر يك براساس شرايط و ضوابط امكان دريافت شهريه را دارند اما مدارس دولتي تا شروع آغاز سال تحصيلي جديد و مشخص شدن نوع كلاس‌هاي فوق برنامه امكان دريافت كمك يا شهريه را ندارند البته اين به استثناي پول كتاب و بيمه دانش آموزي است.

وي افزود: در مورد مدارس هئيت امنايي هم تاكيد كرديم كه هزينه كلاسهاي فوق برنامه خود را تفكيك كنند تا والدين بتوانند خودشان به تصميم نهايي برسند ولي اين موضوع در مدارس نمونه دولتي و سمپاد سنخيت ندارد چرا كه آنها برنامه‌هاي فوق برنامه‌شان با ساعت‌هاي موظفي در هم تنيده است.

چهاربند درباره كمك‌ها يا مشاركت مردمي نيز گفت: اخذ هر وجه نقدي غيرقانوني نيست و تنها مدارس دولتي نبايد اين كمك ها را الزامي كنند چرا كه هر عاملي مانند ممانعت در ورود دانش آموزان به جلسه امتحان يا ندادن كارنامه يا فرستادن نامه براي والدين ممنوع است اما در صورتي كه مدير برنامه هاي فوق‌العاده مدرسه خود را با والدين در جريان بگذارد و آنها در صورت دلخواه بپذيرند، دريافت اين وجوه هيچ مشكلي ندارد.

مردم فقط 2.7 درصد به مدارس كمك كرده‌اند

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: كل درآمد حاصل از كمك‌هاي مردمي در آموزش و پرورش شهر تهران 2.7 درصد از كل هزينه‌اي است كه دولت براي مدارس مي‌كند و در شرايط بسيار عالي و خوش بينانه اين رقم به 5 درصد رسيده است كه تمام آن هزينه آب و برق و گاز و ملزومات اوليه مدرسه مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در اكثر كشورهاي دنيا دريافت كمك‌هاي داوطلبانه مردمي يكي از درآمدهاي مدارس دولتي به شمار مي‌رود.

ترك تحصيل هزار و 110 دانش آموز در تهران

چهاربند در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره ميزان ترك تحصيل دانش آموزان در سال تحصيلي 93-92 گفت: امسال در دوره ابتدايي گزارش خاصي در اين باره نداشتيم اما در دوره متوسطه اول از 350 هزار دانش آموز كمتر از 150 نفر و در متوسطه دوم 760 نفر ترك تحصيل كرده‌اند كه البته آمار واقعي در شهريور ماه آماده مي‌شود.

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: بيشترين علت ترك تحصيل دختران ازدواج و در پسران مسائل اقتصادي است.

كمبود 900 آموزگار در دوره ابتدايي

وي همچنين از كمبود 900 آموزگار در دوره ابتدايي خبر داد و گفت: بنا داريم اين كمبود را از طريق ماندگاري معلمان بازنشسته و نقل و انتقالات به تهران برطرف كنيم.

کد خبر 261174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha